Luke 4: Julens aller beste, og definitivt dyreste, multekrem!

Reklame | Kokkejævel.no

Etter etter jeg i går pressa ræva til fjompenissen ned i en kakeboks kun fylt av oppspiste minner fra i fjor, så hadde jeg forventet meg en skikkelig søt hevn i dag, men at hevnen skulle bli så søt, så kynisk ondskapsfull som dette, det hadde jeg ikke sett for meg!

 

På kjøkkenbenken sto nemlig en skål med multekrem. Ha ha, du lurer ikke meg, tenke jeg, overbevist om at sukker var blitt blitt byttet ut med salt, eller noe i den duren. Siden jeg bare for et par dager siden hevdet at man skulle prøve alt her i livet, unntatt heroin og hestesex, så våget jeg likevel å smake en liten skje.

 

Å, Her re gu u  u ud!

 

Med en gang jeg smakte forsto jeg hva som var planen til fjompesengelen, nemlig hjerteinfarkt forkledt som multekrem, for denne var nemlig så god at det var umulig å ikke spise opp alt, flere ganger! Ja ja, vi skal alle dø av noe, og hjerteinfarkt forårsaket av multekrem er vel ikke det aller verste egentlig.

 

Julens aller beste, og definitivt dyreste, multekrem!

(4-6 porsjoner)

1 pk kremfløte

1 glass kystmulter fra 71° nord

3-4 ss Reisa multesirup

1 vaniljestang

(1 ss demerarasukker)

 

Pisk sammen fløte, (demerarasukker) og frøene fra vaniljestanga til en fast krem. Vend i kystmultene og smak til med Reisa multesirup. Så enkelt, så genialt.

 

Hva forskjellen er på kystmulter fra Rolfsøy på 71 grader nord, kontra vanlige multer fra en hvilken som helst myr i sør? Vel, vi vet alle at klima gjør at alt vokser saktere her oppe og at alt som vokser sakte smaker veldig mye mer enn hurtigvekst. En annen ting er naturligvis midnattsolen som gir en helt annen måte å modne på enn søringmulter. Dessuten er kystmulter, uansett landsdel, regnet for å være langt mer intens på smak enn innlandsbæra. Både Kyltmultene og multesirupene får du tak i ved å klikke HER

 

Hva fikk jeg så fra Kjærest i dag?

 

Nikotinfri snus! Går noen slike bokser i løpet av uka for å si det slik. Teit egentlig. Vanlig snus er det i alle fall masse nikotin i, og man snuser for å få i seg giften, men disse inneholder ingen avhengighetsskapende stoffer og likevel går man rundt og trøkker dritten under leppa. Irriterende! Skal prøve å kutte det ut til neste år….

 

Så var det Kjærest sin adventskalender da. Siden jeg ikke driver gartneri i tillegg til alt annet, så må jeg nesten vente til jeg kommer fra jobb med å fylle på den. Ideen som jeg kom opp med i går var nemlig å gi henne en snittblomst hver enste dag fram mot jul, slik at buketten bare ble større og større. Det har nemlig plaget meg at hun har brukt så mye tid på pakkekalender til meg, men jeg bare tok en reklamekalender fra Tine, som tilfeldigvis kom med varene en dag, hjem til henne.

Så dere forstår at jeg føler meg veldig mye bedre etter den blomster ideen. Legger ut bilde i ettermiddag av den nye blomsten, og da skal jeg også sørge for at dere får se HELE blomstervasen, he he 😉

 

Har så mye nytt å fortelle dere! Lillebror fikk sin første vaksine i går. De har vist begynt med noe nytt siden “sist”, for den skulle han drikke. Og, og, og, han har blitt STOR gutt! lagt på seg over en pakke smør siden sist og er nå nesten fem kg! Han er ikke nyfødt lenger, men en vaskeekte baby, hvis du forstår hva jeg mener. Du vet, to store øyne som ser på deg fra bilstolen, når man har pakket han inn før man kjører. Han har begynt å “snakke” litt og smiler kjempemasse!

 

OG, til alt overmål fikk jeg melding fra Datter i går om at hun kommer nedover i dag! Da blir pappa bare kjempesmelt, og jeg gleder meg allerede, Vi skal dra å spise vanvittig god burger på Vanvittig grill. (Navnet er noe internt Alta-greier som jeg neppe får til å forklare). Gleeeder meg!

 

Lag en fantastisk dag, for noen!

 

Les også:

Luke 4 2019: Venner og vinningskriminelle

 

 

 

 

19 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært noen sånn adventskalendermenneske (dessverre for unga mine..), men i år er min egen adventskalender å lese Kokkejævels daglige beskrivelse av førjulstida med rampenisser, babis, biznis og Kjærest. Deilig å sitte å le ukontrollert av denne familiens utrolige kreativitet. Humor og ironi, blandet med dypt alvor og masse kjærlighet….
      Godt å merke at til tross for store depresjoner og tung angst, vektøkning, stress, prolaps og annet, så klarer du, Kokkejævel, å mobilisere litt ekstra for å glede oss leserne dine i mørketida. Det setter i allefall jeg stor pris på!!
      Og så håper jeg de nye lokalene du har fått tak i til nettbutikken din etterhvert skal gjøre sånn at julefreden kan senke seg i stua deres, etter ei litt over middels stri førjulstid. I mens gleder jeg meg til morgendagens oppdatering av tilstanden i heimen din :). Kos dere litt ekstra i helga med ungene og hverandre!

    2. Ja, e enig med dæ, multer fra kysten er best og det skal jeg servere på lørdag.
      Skal også servere reinsbuljong først.
      Vi ska moll kos oss i lag med 2 gode venner.
      Kos deg med datter i dag og ha ei fortreffelig hælg.
      🤶🌹

    3. Så bra med en fin start på dagen, hyggelig å høre at alt er fint med lillebror, dette går nok bra 💙.
      Ha en hyggelig fredag med datter besøk også😍

    4. Høres ut som det blir en super flott helg,med datter å lillebror ilag med dåkker😍. Vi har fjellmolte som vi plukker sjøl her i troms😋. I år var det et godt moltebær år så vi dele til mange i fam. Vi er litt bortskjemt som kan spise molte til pålegg og dessert😉. Kos dåkker masse i helgen,det har dåkker vel fortjent💖

    5. det viktigste i livet er kos. Ja selvsagt er mat,klær og tak over hodet også viktig,men kos klem og mer gode ord er superviktig.

    6. Ønsker deg en fantastisk fin fredag og nyt helgen sammen me Datter, Lillebror og Kjærest❤❤💙💙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg