(Minst) 20 000 spart på 20 uker!

For å tåkelegge at jeg “bare” har mistet 800g flesk og fanteri den siste uka, (fra 126,9  til 126,1), så tenkte jeg vi heller skulle snakke om noe langt  hyggeligere. Nemlig hvor mye mange penger jeg har spart siden første Wegovy-stikk 26. oktober i fjor. Som dere ser av overskriften trodde jeg det var 20 uker siden i dag, mens sannheten egentlig er 18 uker. For enkelhets skyld vil jeg likevel bruke 20 uker når jeg regner i dag, for 10-talls systemet er mye enklere enn 18-talls systemet for en framtidig kokk som syns det var mye morsommere  å være artigkar enn professor i mattetimene på videregående.

 

Det har jo vært en ganske seiglivet myte at slankemedisin som Wegovy er så dyrt i innkjøp at fattige feite ikke har mulighet til å benytte seg av dette fantastiske hjelpemiddelet. Vel, akkurat den myten tror jeg at jeg pungterte ganske ettertrykkelig i bloggposten “Dårlig råd ingen hindring!“. Jeg skal ikke rippe opp i det, men det var vel omtrent der jeg kom den litt uttalelsen “Har du råd til å spise deg tjukk har du også råd til Wegovy”.

 

Det var kanskje litt ufølsomt sagt. Sikkert også litt forenklet, men la nå det ligge! Nå fokuserer vi på hvor mye JEG har spart på disse 20 ukene. I slutten av oktober i fjor veide jeg ca 150 kg. I følge NHI.no (Norsk helseinformatikk) trenger en mann på min alder med mitt aktivitetsnivå ca 4500 kcal daglig bare for å holde vekta stabil på 150 kg.

 

4500 daglige kalorier betyr et ikke ubetydelig antall kroner til dagligvarebutikken. Når man da vet at jeg har gått ned 22 kg, og hvert kg kroppsfett tilsvarer 7000 kcal, så betyr det at jeg hver eneste dag i denne perioden har spart 1100 kcal. Det blir det penger av!

 

Jeg skal ikke kjede dere med flere regnestykker, men sannheten er, når jeg tenker godt etter, at jeg daglig kjøpte helt vilt mye dritt som verken jeg eller kroppen min hadde bruk for i det hele tatt. Etter hvert som vekta blir tyngre og tyngre, så spiller det liksom ingen rolle lenger hva man stapper i seg. Nye potetgullsorter brukte jeg ganske mye penger på. Det kommer jo nye hele tiden og disse måtte selvsagt testes ut. Godter har (heldigvis) aldri vært min greie, men kaker er definitivt det. Er svak for disse kunstig saftige ferdigkakene i butikken. Skolebrød bra Østlyngen bakeri her i Alta var også en “greie” for meg i månedsvis. For ikke å snakke om kjeks. Sprø, saftige og herlig feite!

 

Og banan! Spiste i alle fall 2, ofte både 3 og 4, bananer hver eneste dag. Som regel på kveldene like før jeg skulle legge meg. Etter at dagens 2. middag, (enten oppvarmet eller helt nye retter), var inntatt. (Og sitronkaka, hvis det var noe igjen fra ettermiddagen.) Da var det tid for å “raide” kjøkkenskapene i håp om å finne ett eller annet med tette kalorier. Ikke så nøye hva egentlig, bare det var fett og søtt. Trengte ikke være noe godt en gang. Galskap!

 

Nu vel, slik er det ikke lenger. Nå spiser jeg “frokost” mellom 10 og 11 og en stor middag mellom 19 og 20. Gjerne noen lavkarboøl i sekstiden. (Har ikke klart/hatt lyst nok til å kutte også dem ut ennå). 2 epler etter middag. Ingenting annet. Blodsukkeret er stabilt og jeg har stort sett ikke sug etter noe annet enn det jeg spiser. Søtsuget er fullstendig borte. Matsuget også når jeg tenker meg om. Savner ikke å ha vondt i magen nesten hver eneste kveld fordi jeg hadde spist alt for mye.

 

Jeg har regnet litt på det, hva alle de småtingene jeg kjøpte og dytta i meg, samt all den ekstra maten jeg lagde egentlig kostet. Et meget snilt overslag, (trolig er det mye mer), er 150 kr ekstra pr dag. Dette blir 21 000 på 20 uker. Det blir om lag en tusenlapp pr kg. Noe som stemmer bra med et annet anslag, nemlig at 1 kg kroppsfett, (7000 kcal), koster, (med mindre man drikke olje og lever utelukkende på sjokolade), ca 1000 å legge på seg.

 

Så langt alt vel. Nå kommer vi til den KJIPE delen av regnestykket. Som dere kunne lese HER, så er jo ikke akkurat slanking på Wegovy gratis. På disse 20 ukene har jeg sprøyta Wegovy for 10 000 kr inn i (det stadig mindre) mageflesket. Den virkelige besparelsen på vektnedgangen er altså “bare” halvparten av 20 000, altså 10 000 kr. Nå er ikke akkurat 10 000 kr småpenger det heller. Hadde jeg slanka meg uten sprøyta kunne jeg stappa alle pengene rett i madrassen, men virkeligheten er nok snarere at jeg bare hadde fortsatt oppover.

 

Veien ned var blitt for lang. Om et år eller to hadde jeg kanskje passert 160 kg. Et voldsomt tall sett i ettertid, men faktisk bare 10 kg unna der jeg var i oktober. Da hadde jeg vært i en helt annen pasientkategori.  Fedme koster ikke bare samfunnet enorme summer hvert eneste år, men det verste er at det også koster den enkelte fete helt utrolig mye. Både økonomisk og helsemessig.

 

Jeg er glad for at jeg gikk for den sprøyta.

HER kan du lese mer om min vektnedgang på Wegovy

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. fantastiske resultater du har oppnådd! kan eg spørre om du har lagt om mye selv eller er det bare “effekten” av “sprøyta”? altså at suget på moe å stappe i seg forsvinner?

    2. Det er vel som med prisen på røykesluttprodukter. ALTFOR dyrt med nikotintyggis (400ish for minimum 3 uker) sier de, og bruker 160,- pr dag på sigaretter…..

    3. Da har du hatt rimelig heftig forbruk. Selv når jeg var på det tyngste brukte jeg ikke 1000 kr uka på usunn mat. Uansett bra jobba

      1. Ja, overvekt koster. Ett kg kroppsfett for mye tilsvarer ca 7000 kcal inntatt for mye. Med mindre disse kaloriene stjeles eller dyrkes selv, så må de kjøpes et sted.

    4. Æ e såååå enig med dæ Asbjørn, æ hadd også kommi te å handla for myyye mer enn det sprøyta koste mæ hver måned. Så det e en vinn-vinn for min del i allfall 👏🏼😇 Stå på! Syns du e døkti , å har mang gode betraktninger 👏🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg