Fortsatt nedgang i uke 13. Dårlig råd ingen hindring!

Joda, ble kvitt et par pakker smør denne uka også gitt! Et drøyt kilo ned i uke 13 er en sunn og god nedgang. Da ett kg fett tilsvarer om lag 7000 kcal, så tilsvarer et vekttap på 1 kg på 1 uke et energiunderskudd på ca 1000 kcal om dagen. Det hører kanskje mye ut, men når kroppen er så stor som min, så er det egentlig ikke så fryktelig mye. I følge NHI.no (Norsk helseinformatikk) sin energikalkulator, så trenger jeg mellom 4100 og 4300 kcal pr døgn bare for å opprettholde vekta. Da er ikke 1000 kcal i manko om dagen noen kjempebragd akkurat.

 

Jobben skal dog gjøres, hver eneste dag, men ved hjelp av Wegovy og en realistisk tilnærming hastigheten på vektnedgangen, så kjenner jeg at det går tålelig bra. Jeg spiser tre måltider om dagen. 8 Wasa havreknekkebrød med med masse pålegg og grønnsaker fordelt på forkost og lunsj, samt en stor og god middag på kvelden. Drikker også fortsatt (alt for mye) øl. Stort sett på daglig basis. Lavkarbo selvsagt, men likevel. Hadde jeg kutta ut disse hadde nok kiloene virkelig smeltet vekk, men er ikke der riktig ennå. Har redusert mengden da. Alt med måte.

 

Det snakkes veldig mye at Wegovy tar vekk denne berømte “sultfølelsen”, men for meg spiller akkurat det ingen rolle. Jeg har ikke blitt tjukk for at jeg har gått rundt og vært sulten, jeg har blitt tjukk fordi jeg har spist selv om jeg har vært mett. Og mett, det har jeg vært stort sett hele forbanna tiden.

 

Nå gir jeg meg selv den velsignelsen det er å kjenne på sultfølelsen. Den har jeg vel ikke kjent på siden OL på Lillehammer, hehe. Siden jeg ikke spiser mellom lunsj kl. 12 og middag kl. 19-20, så rekker jeg virkelig å føle at kroppen bruker av oppsparte midler før jeg igjen gir den påfyll. Mange får “panikk” når jeg forteller at jeg føler meg sulten før middag, og mener bestemt jeg burde spise et mellommåltid mellom lunsj og middag. Akkurat som om sultfølelse var en fiende vi for all del ikke må utsettes for, og som derfor bekjempes med alle midler.

 

En annen årsak til at jeg ikke spiser middag før på kvelden, (ved siden av den deilige (ja, faktisk!) mestringsfølelsen det er å kjenne på sulten), er at min vektmessige hovedfiende alltid har vært overspising på kveldene. Nesten uansett hvor mett jeg enn har vært, så har jeg alltid klart å presse plass til et par-tre ekstra måltider etter kl. 20. Pluss “nåkka søtt” selvsagt.

 

Søtsuget er helt borte. Etter en stor og god middag spiser jeg to epler og det er det. Ingen raiding av kjøkkenskap. Ingen roting i kjøleskap. Ingen desperat tining av lefser eller annet man har gravd fram fra fryseboksen. Bare disse to eplene. Uten at det er noen forsakelse i det hele tatt.

 

Likevel er jeg l litt usikker på hva Wegovy egentlig gjør for min vektnedgang. Manglende sultfølelse er som nevnt ikke noe som har hindret meg fra å spise tidligere, så selv om jeg kjenner at medisinen faktisk gjør noe med sultfølelsen, så tror jeg ikke det betyr så mye for meg. At den tar bort søtsuget derimot, det betyr til gjengjeld adskillig mye mer.

 

Det kan jo selvsagt hende at medisinen også har andre virkninger som jeg ikke er bevisst, men som likevel hjelper meg. Da tenker jeg først og fremst på at jeg ikke er så bevisst på vektnedgang. Hadde det ikke vært for disse ukentlige oppdateringene her på bloggen hver torsdag, så hadde jeg nesten ikke tenkt på det i det hele tatt. Jeg hadde bare latt dagene, ukene og månedene gå og la tiden sakte smelte vekk bevisene etter gammel moro.

 

Har forresten registrert at mange klager over prisen på Wegovy, og hevder det er urettferdig at folk med dårlig økonomi ikke har råd til denne medisinen som beviselig hjelper de fleste ned i vekt. Dette er med respekt å melde bare tull. Ja, Wegovy koster i snitt, etter prisøkningen, litt over 500 kr i uka. Dette er laaaangt mindre enn det koster å opprettholde kraftig overvekt, så hvis folk med dårlig råd har råd til å være overvektige, så har de også råd til et år på Wegovy. Ikke bare har de råd til de, de vil faktisk  tjene masse penger på det!

 

Det kan kanskje for noen være en ekstra motivasjon, på samme måte som mange slutter å røyke for å spare penger, (jeg gjorde i alle fall det i hine hårde dager), så gjelder dette også i alle høyeste grad overvekt. Det kaster nemlig veldig mye penger, både å bli og holde seg tjukk.

 

Resultat uke 13: – 1,2 kg

Resultat totalt: – 15,9 kg

 

Folkens, det var ukens oppdatering fra meg. Ønsker dere alle, både tykke og tynne, en vakker uke!

Oppfølgingsbogg:
Ikke vær så krenkesur da, jeg tråkka oss på tærne med vilje!

 

Les de ukentlige oppdateringene her:

Dag 0

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

Uke 11

Uke 12

 

 

Følg meg gjerne også her:

Kokkejævel.no

Facebook 

Instagram   

 

9 kommentarer
    1. Jeg føler Wegovy har hjulpet med “matmaset” i hodet mitt. Jeg spiste ikke spesielt usunt egentlig, men likevel bikka jeg 110kg. Problemet mitt var at jev tenkte på mat, konstant. Hele tiden. Det var bare er helt ekstremt fokus på mat i hodet mitt. Med wegovy ble det helt stille i hodet. Helt nydelig! Tror de færreste som ikke har det slik selv, vil forstå hvor deilig det er å plutselug slippe alt matmaset i hodet…

    2. jeg har gått ned 25 kg til nå, brukt siden sommeren. har kommet til punktet hvor jeg har nådd målvekt for lenge siden, men fortsetter å gå ned. sliter med å finne en optimal dose for å holde det vedlike og ikke ytterligere vektnedgang. stopper jeg så stiger vekta, så må fortsette en stund til for å bli enda bedre på levevaner.
      tar gjerne mot tips fra folk som har stått på det en stund.
      for nå er jeg snart bare skinn og bein… (i know, luksusproblem)

    3. Hei. Har lest om “reisen” din på Wegovy og er imponert over fremgangen din👏 Jeg har selv nettopp begynt, 1 uke i morgen. Dette er mitt siste forsøk på å redusere vekten, ingenting annet har hjulpet frem til nå. Joda, klarer å gå ned 12kg med strengt kosthold og trening, men så stopper det.. og går opp igjen uansett hvor mye jeg tilpasser/endrer/trener.
      Må si at jeg også lurer på hva Wegovy gjør utenom å dempe sultfølelsen? Jeg spiser 2 måltider for dagen – gjort det i åresvis. Har nå lastet ned Fitnesspal for å ha oversikt over kalori-inntak og makroene. Har ca 1200 kalorier for dagen, gått ned 0,5kg denne uken. Tar det tid før wegovy “kicker inn”? Du spiser eple etter middag – er det fordi du får lyst på noe søtt?
      Mvh Kris.

      1. Vil vel tro at det er som med Saxenda. Første uke merket jeg ingen ting (0,6ml doser), andre uke doblet dosen til 1,2 ml og alle bivirkningene «kicket in»; kvalme, halsbrann, gjæring og sure oppstøt. Som holdt seg hele opptrappingsplanen (5 uker). Jeg startet 14. juni og har gått ned 17kg de første 4 mnd, men etter det har vekta stått stille. Søtsuget har begynt å komme tilbake også dessverre. Jeg blir fortsatt fortere mett så overspiser ikke middag lengre. Vurderer om det er på tide å bytte til Vigovy, da det er litt andre virkestoffer der som skal virke bedre, eller trappe ned, for dette ER dyrt; 100kr dagen = 36000+ på ett år dvs jeg har betalt 21000 til nå. Og Kokkejævel; jeg har heller ikke spart noe på mat, da den har steget tilsvarende reduksjon i forbruk i pris..

    4. Jeg er helt enig med deg og dette med kostnader. Jeg har en annen tilnærming til vektnedgangen min en du har valgt. Jeg lager nå maten fra bunnen av, mindre ultraprossesert, satser på balansering av måltidenes innhold av fett, proteiner, fiber og til slutt karbohydrater. Det medfører at maten jeg kjøper er noe dyrere enn fosmaten man spiste før. Men i det lengre løp blir det likevel billigere fordi jeg får faktisk flere måltider ut av maten jeg lager fra bunnen av, jeg planlegger måltidene mer, det medfører også at jeg spiser mer balansert og overspiser mindre. Jeg ser at når månedens matregning gjøres opp har jeg brukt mye mindre penger på mat enn før. Så uansett hvilken metode man bruker tror jeg at det er uansett billigere enn å opprettholde overvekt. Det er uansett viktig at man velger det som passer best for seg selv. Syns det er kjempebra at det er kommet et medikament som kan hjelpe en i gang. Godt jobba og lykke til videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg