Ned 6 kg på to uker!

Resultatet etter bare to uker på “Kokkejævelkuren” er klart. På bare to uker har jeg kvittet meg med

vekt tilsvarende 12 pakker smør, eller 42 700 kcal. (1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 kcal). Det er jeg

veldig fornøyd med!

 

Tirsdag 5. oktober 

 

Tirsdag 12. oktober 

 

Tirsdag 19. oktober (i dag)

 

I motsetning til forrige uke, så har det egentlig ikke vært noen tøffe dager denne uken. Heller ikke denne uken har jeg gått på en smell, kanskje snarere tvert i mot. Magesekken har har krympet såpass at jeg mange dager egentlig ikke har vært spesielt sulten når jeg har satt meg til bords, men jeg har likevel holdt meg til dietten, både hva mengde og klokkeslett angår.

 

Klart det har vært enkelte dager der jeg har måtte bruke nokså kraftig viljestyrke for å unngå og ta meg en porsjon middag til, men jeg har, uten unntak, klart å holde meg til en porsjon. Som dere ser er det slett ikke synd i meg hva middgagsporsjon angår. I forrige uke tok jeg alt på øyemål, men nå har jeg faktisk begynt å veie opp hvert enkelt element. Det er sikkert ikke nødvendig, men jeg liker å ha full kontroll på ting, og på denne måten vet jeg nøyaktig hva jeg får i meg.

 

Som dere ser spiser spiser jeg potet med den største selvfølgelighet. Lavkarbo-hysterikerne har dessverre gitt poteten et utettferdig dårlig rykte, og den kan overgodet ikke sammenlignes med verken ris, hvetemel eller pasta. Spis potet med den beste samvittighet! Den er sunn, kalorifattig, mettende og veldig godt.

 

På bildet ser dere 200 gram kokt gulrot, 150 g fiskekaker (s. 99), 150 g kokt potet (s. 190) og 100 g brunsaus (s. 174). 600 gram totalt og ca 460 kcal.

 

 

 

Meny, uke 3:

 

Frokost:

08:00 (senest 08:30)

3 havreknekkebrød

Lettmajones

Masse agurk

1 tomat i skiver

2 skiver kokt skinke

2 skiver roastbiff

3 skiver lett Norvegia

Multivitaminer og trankapsel

Kokkejævelkaffe og vann

 

 

Lunsj

12:00 (senest 12:30)

3 havreknekkebrød

Lettmajones

Masse agurk

1 tomat i skiver

2 skiver kokt skinke

2 skiver roastbiff

3 skiver lett Norvegia

Kokkejævelkaffe og vann

 

 

Middag

16:00 (senest 16:30)

Valgfri middag, stort sett fra min egen kokebok, “Hva skal vi ha til middag?”, men alltid bare en porsjon, 600 gram. Av disse er 200 gram grønnsaker, 150 gram kjøtt eller fisk, 150  gram karbo som potet, ris, pasta etc. og 100 gram saus

Kokkejævelkaffe og vann.

 

 

Kvelds

20:00 (senest 20:30)

3 havreknekkebrød

Lettmajones

Masse agurk

1 tomat

2 skiver kokt skinke

2 skiver roastbiff

3 skiver lett Norvegia

1 frukt (ikke banan)

Vann

 

Som dere ser kutter jeg fra fire til tre knekkebrød ved hvert måltid. Dette fordi jeg på slutten av denne uken rett og slett ikke rakk å bli skikkelig sulten mellom måltidene, og det er jo et helt tydelig tegn på at jeg spiser for mye. Heller ikke denne uken ser jeg noen grunn til å kutte vekk de gode havreknekkebrødene med sponplate-knekkebrød som lavkarbofanatikerne beordrer meg til å gjøre. Det sier seg selv at for en som er vant til ferske gode brød, rundstykker etc., han kan ikke bare plutselig begynne å spise sponplater. Hvis jeg skal få dette til, så må jeg jo spise noe jeg liker og får glede av. Sponplater, hvor lite karbo de enn måtte inneholde, tiltaler meg lite.

 

Når det er sagt så planlegger jeg å bytte ut et eller to av havreknekkebrødene til et knekkebrød med lavere kaloriinnhold, men om det blir denne eller neste uke, det vet jeg ikke. Har i alle fall byttet ut skinka på det ene knekkebrødet med roastbiff. Dette for å skape litt variasjon i kosten, samt litt andre næringstoffer. Det er mye jern, og mye annet bra, i roastbiff.

 

I følge NHO.no sin energikalkulator forbruker en mann på min størrelse og mitt aktivitetsnivå mellom 3618 og 3844 kcal pr døgn. Litt avhengig av hva vi har til middag får jeg i meg om lag 1800 kcal i døgnet. Det gir faktisk et energiunderskudd på hele 1800 pr døgn, noe som tilsvarer 1,8 kg kroppsfett mindre i løpet av uka som kommer. Jeg kommer til å være mer enn fornøyd med bare 1 kg!

 

Meg, meg, meg, enn du da, hvordan går det med deg? Som du ser er det fullt mulig å gå ned i vekt uten å bare trøkke i seg fett og protein i hytt og gevær. Hadde sikkert gått ned hvis jeg hadde spist brød også, men mitt problem med brød er at det går så fort å spise en skive. Et knekkebrød er litt mer brutalt å bare presse ned i halsen, så måltidet varer lenger av den grunn.

 

Jeg har ennå ikke hatt fokus på mosjon. Det er rett og slett fordi jeg har hatt mer enn nok med å kutte kaloriinntaket, om jeg i tillegg også skulle svettet rundt. Jeg tok en tur på Komsalaia i forrige uke. Denne uka planlegger jeg i alle fall to, men det er viktigere for meg å få kontroll på kostholdet enn å begynne med jogging.

 

 

Lykke til folkens, og husk:

Klarer til og med jeg, så klarer i alle fall du!

 

 

 

 

 

 

 

40 kommentarer
    1. Kjempebra jobba, jeg er imponert 😀👏 kanskje jeg skal prøve meg på denne 🤔 har prøvd lavkarbo tidligere, men synes det er så vanskelig å kutte ut alt av karbo!

    2. Takk for at du deler! Har selv prøvd lavkarbo tidligere, gikk ned 13 kg, men i lengden var ikke dette passende for meg. Etter å ha lest bloggen din ga dette meg motivasjon til å prøve litt på samme viset som deg. Har hatt en uvane å spise flere varme måltider iløpet av dagen, men har nå kuttet de ut og erstattet med næringsrik mat med færre kalorier. Så igjen – takk for at du deler, det gjorde at jeg selv for alvor nå prøver å gjøre en livsstilsendring. Lykke til videre! 😄

      1. Ja, å spise to middager om dagen er ikke veldig lurt i lengden. Mennesket klarer seg også utmerket godt uten “boller og brus” til hverdags. Så hyggelig å høre at jeg kan være til inspirasjon! 🙂

    3. Har aldri blitt så motivert til å prøve å gå ned i vekt som av dette! Har også dessverre en mage som begynner å gå nedover, og kjenner mer på kroppslige plager enn før. Har aldri trent noe særlig, men vært i aktivitet og følt meg sterk og robust. Det gjør jeg ikke nå. Jeg er ikke like god som deg ennå, men har begynt å kose meg med knekkebrød, så får middagene komme etterhvert!

      1. Veldig hyggelig tilbakemelding å få! På meg virker det som du allerede har tatt grep og bestemt deg. Du har innsett at vektøkningen må stoppe og du er klar til å ta de grep som må tas. Det blir ikke lett, men du kommer til å klare det! Lykke til, og rapporter gjerne her inne fra tid til annen hvordan det går med deg 🙂

    4. Jeg synes det viktigste er at alle kan finne den metoden som passer best for seg selv😊 Men føler du generaliserer lavkarbo veldig her. Jeg lever svært godt med mitt lavkarbo kosthold, og ser ikke på det som en diett. Har heller ikke spist no særlig til disse sponplatene du nevner, men spiser god bakst jeg lager selv. Lavkarbo kan være godt, sunt og næringsrikt, akkurat som ditt kosthold. Forskjellen er at dette funker for meg og din metode funker for deg.
      Lykke til videre med din metode😊

      1. Klart jeg generaliserer, jeg kan ikke kommentere på individnivå, men det er nå en gang folk som sverger til lavkarbodietter som er de mest aggressive og skråsikre “kostholdsekspertene” i kommentarfeltene. Min agenda er at man slett ikke trenger å spise unormalt mye fett og proteiner for å gå ned i vekt, og at det til syvende og sist er mengden mat (OG DRIKKE) man stapper i seg som er avgjørende for et godt resultat på sikt. 🙂

    5. Bra jobba! Jeg holder meg til 5:2-dietten og raser ned i vekt nå. For meg er det lettere og la vær å spise så mye to dager i uka enn å spise litt.
      Kan fint dra på besøk hvor det serveres kake og kjeks osv. Har jeg fastedag så er det en kopp kaffe.
      Lykke til, legg inn omså bare to turer etter flatmarka i uka. Jeg går tur hver dag, på veien.
      😉

      1. Hvis man klarer seg på nesten ingenting to dager i uka, og uten å overspise de fem andre dagene, så er det ingen tvil om at dietten fungerer. I mitt tilfelle ville jeg, med mitt energibehov nå, gått ned ca 1 kg i uka. Har man familie med unger rundt bordet, så er jeg personlig veldig skeptisk til fasting rundt matbordet, men det er bare min mening. Uansett glad for at det funker for deg, men ser du for deg at du skal holde på slik resten av livet eller er det bare en periode mens du reduserer kroppsmassen?

    6. Det virker som du skjønner greia. Dietter uten alt mulig som man liker, og med alt mulig som smaker bajs, kan man ikke leve av i det lange løp. Og dette er jo noe du er nødt til å gjøre fremover. Innta mindre kcal enn du forbruker mens du går ned, og like mange kcal som du forbruker for å holde vekta.
      Verre er det ikke. 😅 (svettesmiley for vise ironi)
      Hvis du er lur, så følger du med på vekta etter mål, og tar grep straks den bikker et par kilo opp igjen. For du har nok levd såpass lenge at du vet det vil skje. 😁
      Lykke til videre mot ditt nye og lettere liv! 🙌🤗

    7. Godt jobba! 👏 Anbefaler forøvrig Wasa sitt “celebrating 100”-knekkebrød! Med frø og havsalt på toppen. Litt mer “smak” enn de kjedelige havreknekkebrødene. Og litt mindre kalorier per stk – om det er viktig for deg 👍

      Synes selv de er skikkelig gode. Spesielt med (mager) cottage cheese og sukkerfritt syltetøy på. Tar meg alltid et par slike “dessert-knekkebrød” til lunsj. Nam!

    8. Godt jobba!
      Ser du også slit me knekkebrød, eg fant ut at frokostknekkebrød med fullkorn var bedre enn di tørre mørke sponplatan😊

      Stå på og hold ut!😁👍

      1. Jeg sliter ikke med knekkebrød, jeg koser meg voldsomt med mine havreknekkebrød. Ja, frokostknekkebrød er kjempegodt, men de er litt lettere enn disse jeg spiser, og akkurat denne uke har jeg gått ned fra fire til tre knekkebrød, så hvert gram teller, he he

      1. Ja, der er gode. Sparer ikke på verken agurk eller tomat. De inneholder omtrent ingen kalorier egentlig, så greit å få opp volumet litt på den måten. Det meste blir dessuten bedre med litt friske grønnsaker på 🙂

    9. Meget godt jobbet 😊 Men som kokk vil jeg tro at du vet forskjellen på Smør og Margarin? 😅

        1. Du legger ut 6 kg margarin, og skriver at du har slanket bort 6 kg smør 😊

          Gratulerer med 1 års dagen i dag 🇳🇴

    10. Dette ser ut som en klassisk slankekur som ender med heidundrandes sprekk om noen uker. Max noen måneder.
      Prove me wrong 😉

      1. Takk for utrivelig og unødvendig kommentar! Du som er så full av kunnskap, kanskje du i stedet for å demotivere heller kan øse av din visdom hvordan jeg heller burde gjort det for å unngå å gå på en “heidundrende sprekk om noen uker, maks noen måneder”?

      2. Jo!
        Ville bare nevne for deg at jeg gjorde eksakt som kokkejævel for 4,5 år siden og holder enda vekten. Så bare idiotisk av deg og slenge ut en sånn kommentar.
        Er det ikke bedre og skrive noen positive ord som kan hjelpe på veien fremover🤷‍♀️

    11. Æ bare lure på ka du ska jør m alt skinnet på magen som blir til overs når du blir så tynn😅🙈Imponert e æ iallefall 👍👍👌

    12. Så flink du har vært! Artig og følge deg, spesielt siden vi begynte omtrent samtidig og har ganske lik tilnærming til kostholdet. Har selv gått ned 2 kg på 2 uker og fornøyd med det. Fra 90,7 til 88,7 💪

      Stå på og lykke til videre!

    13. Imponerende!! Dette fixer du!! 💪💪🏋️🏃
      Jeg heier på deg! Hele veien. Oppturer (ekstragram) og nedturer (minusgram)
      👍💪💪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg