Norges beste pinnekjøtt. Ferdig snakka!

Reklame | Kokkejævel.no

Jeg har holdt på med dette i over 20 år. Opp gjennom årene har jeg spist meg gjennom omtrent alt som finnes av pinnekjøttprodusenter over en viss størrelse, og det må sies at det finnes utrolig mye godt der ute, men også mye ræl. Mange produsenter varierer også veldig i kvalitet, ikke bare fra år til år, men også innad i samme sesong. Det er jo helt håpløst. En god pinnekjøttprodusent må levere prima vare, år etter år etter år.

 

Horns slakteri fra Leknes i Lofoten er en slik kvalitetsprodusent. Jeg har brukt fast i over sju år og de leverer så det gjaller i smaksorganene hvert eneste år. Mye på grunn av selve råstoffet. Det er ikke tvil om at lam fra kysten av Lofoten, Vesterålen og Hamarøy smaker mye bedre enn innlandslam uten midnattssol. Det handler rett og slett om foret. Du blir hva du spiser.

 

Dernest kommer naturligvis håndverket og det har de i ryggmargen på Horns slakteri. Mange produsenter av pinnekjøtt “stresser” med å få det ferdig, og det smaker nesten bare saltkjøtt av produktet. Saltkjøtt er god, bevares meg vel, men pinnekjøtt er det ikke!

 

Slik skal perfekt pinnekjøtt se ut. Tørket tilstrekkelig, men ikke for mye. Fin fettmarmorering og ikke for magert. Ikke for salt. Jeg liker også at pinnekjøttet ikke er kappet, for det ser så utrolig mye finere ut på tallerkenen. Er det jul, så er det jul! Kjøp helt perfekt pinnekjøtt HER

 

Her ser dere Horns lettrøkte variant. Litt mindre tørket, men altså lettrøkt. Egentlig er jeg ikke glad i røkte fåreprodukter, men det virker som Horns røyker på en helt annen måte enn andre produsenter. I stedet for å overdøve så bygger røyksmaken opp hele smaksinntrykket på en måte jeg ikke klarer å forklare. Det må bare prøves. Kjøp lettrøkt pinnekjøtt  HER

 

Pinnekjøttet fra Horns vanner jeg ut i 8 timer hvis jeg skal koke det, og det skal jeg. Liker best å koke pinnekjøtt. Blir MYE saftigere enn å dampe det! Jeg koker det i det samme vannet som jeg bløtlegger det i. Tilsetter også 1 ss av mitt eget pinnekjøttkrydder i kokevannet.

 

Skal pinnekjøttet dampes, så anbefaler jeg utvanning i 10-12 timer. Ha et par ss av pinnekjøttkrydder i vannet. Da dampes det i en fantastisk aroma!

 

De siste 60 årene har vi i min familie alltid brukt morrpølse til pinnekjøttmiddagen. Det startet visstnok da oldemor ble gammel og mistet tennene. Oldefar var fra Sandøy, et øysamfunn i Møre- og Romsdal, og der var morrpølse “the shit”. Deretter ble det morrpølse som tilbehør til oss og oldemor kunne kose seg med julemiddagen, selv uten tenner.

 

Jeg deler morrpølsa i passe snabber og vanner den ut like lenge som pinnekjøttet. Ferdig utvannet tar jeg av skinnet og damper/koker pølsa sammen med pinnekjøttet den siste halve timen. Det blir ikke jul uten morrpølse!
(Selv om jeg foretrekker morrpølse, så kan alle spekepølser utvannes og dampes med kjemeresultat!

 

Prøv morrpølse du også HER

 

 

Etter at jeg begynte å jobbe i ferskvare som 14-åring så har jeg blitt introdusert for tusenvis av produkter fra hundrevis av produsenter. De fleste holder ikke mine mål til kvalitet og smak, men Mjødurtgelé fra Nordlysmat her i Alta er et slikt produkt som bare har gjort at jeg gleder meg enda mer til julemiddagen hvert eneste år.

 

Etter koking/damping av pinnekjøttet pleier jeg å “skjerpe” kjøttet i ovnen på 250 grader overvarme. Da smører jeg kjøttet inn med mjødurtgeleen slik at pinnekjøttet blir karamellisert i ovnen. Det er så godt!

 

Mjødurtgéen kan selvfølgelig også serveres ved siden av hvis du heller vil det. Og EN ting til, fenalår blir ALDRI det samme etter at du har smakt det dyppet i mjøurtgelé, det garanterer jeg! Kjøp Mjødurtgelé HER

 

Ja, det var i grunnen bare det jeg ville si. Fortelle dere om mine favoritter, som jeg nå gjør tilgjengelig for hele landet. Håper jeg kan bruke resten av dagen til å pakke julemat til dere. Jeg gjør jo dette først og fremst for at dere skal få like gode matopplevelser som jeg er forvent med, for det er virkelig noe helt spesielt å selge julemiddagen til folk. Den er hellig. Den spises bare EN gang i året. Da burde den være helt perfekt. Det kan jeg tilby.

 

Beregn 4-500 gram pr person

 

Les HER oppskrift på hvordan du tilbereder det ULTIMATE pinnekjøttmåltidet!

 

Og pinnekjøttkrydder fra Kokkejævel kjøper du HER

 

Vi smattes!

 

 

 

57 kommentarer
    1. Mine foreldre er fra vestlandet, så jeg har spist pinnekjøtt på julaften i 60 år. Vi kokte pinnekjøttet til 1. juledag etter din oppskrift. Jeg synes at det ble bleikt og trevlete. Vi forsøkte å grille det etterpå for å forsøke å redde middagen. Jeg påstår at oppskriften dessverre ødela middagen for oss og våre gjester.

    2. There is these group of private investigator who can help you with your bad credit score, clear criminal records databased, recover stolen funds anything at all just name it they will deliver to you,Mind you i got them to spy on my cheating spouse and they did a good job where i could access her phone remotely without her noticing you can do the same too just follow the process given to you by Brillianthackers800 AT gmail DOT com trust me when there is nothing to worry about dealing with these kind of people.

    3. Har kjøtt dette, men det har en kraftigere lukt, som ikke jeg har kjent på andre steder. Skal det være det. Kan det være det med det samme og det forsvinner etter enn får vannet det ut evt kokt det? Det hadde vært litt krise her i huset om det luktet sån ferdig kokt og evt satt smak på annet pinnkjøtt jeg kokte sammen med det. Er litt forskjellige meninger her i huset så må kjøpe litt forskjellige typer.

      1. mente jo selvfølgelig at jeg har kjøpt dette kjøttet. Fikk ikke til å editere innlegget, men regner med det var forståelig.

        1. Veldig skuffet her. Prøvde å vanne det ut lenge. Prøvde å koke det, men lukta ble ikke borte, så jeg måte kaste den. Håper det var en dårlig pose, for noe sånt håper jeg ikke andre fikk på en dag som i dag. Blir nok mitt siste kjøp her, dessverre.

    4. Vi lager pinnekjøtt selv – med lam fra sunnmøre – og møren – ja vi lager den og vi 😉
      Halvt med hjortekjøtt og halvt at litt lam, svin og ku – kjempe godt 😉

      Nyt maten

    5. Helt enig i at Horns har det beste pinnekjøttet 🤩 og som stolt leverandør av lam dit så blir jeg så glad når du skryter av kjøttet 🥰

    6. Må si meg veldig uenig i dette. Jeg kjøpte dette pinnekjøttet ifjor. Dampet det i seks timer og det var fortsatt utrolig seigt. Forsåvidt ganske økonomisk fordi du blir aldri ferdig å tygge den første biten før 1. Juledag 😉

      1. He he, pinnekjøtt fra en hver produsent, både dårlig, middels, god eller fremragende, hadde nok blitt både seigt og tørt etter seks timers damping 😉

        1. Jeg var nødt å dampe det så lenge. I håp om at det skulle la seg spise. Du kan jo gjøre narr av det, men jeg har prøvd mange ulike typer pinnekjøtt opp gjennom årene å ingen har vært så seige som dette. F.eks eide handel har nydelig pinnekjøtt av alpelam. Min mening er at dette pinnekjøttet ikke er verdt prisen, å du må gjerne gjøre narr av det. Det er tydeligvis farlig å akseptere at andre ikke er enige med deg 🙂

            1. Gjør jo vanligvis ikke det. Men måtte jo prøve få pinnekjøttet mulig å spise. Det gikk ikke så jeg ga opp. Leser bloggen din du tar aldri klager seriøst. Er kun du som har rett 🙂

    7. Viktig spørsmål 😉
      Havna i diskusjon med min bedre halvdel under julemiddagen, da han påstår at det er udannet å holde i pinnekjøttet med fingrene for å få i seg det gode kjøttet.
      Er det innafor i en familiesetting?

    8. Hei, hvor lenge koker du pinnekjøttet fra Horn? Har lyst å prøve det denne jula og riktig god jul til deg og dine🎄

    9. Med mor fra Norfjord ble det servert pinnekjøtt i hovedstaden for 60+ år siden.

      Har også prøvd dampovn med godt resultat. I kombidamper kan man også prøve å øke temperaturen litt, med 100 % damp, men
      etter at jeg i voksen alder begynte å dampe pinnekjøttet i trykkoker går jeg aldri tilbake til ‘gamlemåten’.
      I særklasse best resultat!

    10. Trenger du hackere til leie? Trenger du å holde øye med ektefellen din ved å få tilgang til e-postene deres? Som foreldre vil du vite hva barna, kone eller ektemann gjør hver dag på sosiale nettverk. Dette inkluderer facebook, twitter, instagram, whatsapp, WeChat og andre for å sikre at de ikke får problemer? Uansett hva det er, alt fra bankjobber, blar kontanter, kriminelle poster, DMV, skatter, nevn det, vi kan få jobben gjort. Vi er en gruppe profesjonelle hackere med 25 års erfaring +. Kontakt på [email protected] eller whatsapp +971582354368 …. Send en e-post og det er gjort. Det er så enkelt, prøv oss ut i dag.

    11. Du – ehe – kokken… No trur jeg du ikke bare skal få smatte, men sluke og svelge ordene dine, eller rettere sagt, skrytet, feilinformasjonen eller kall det ka du vil(l). De lamman fra Horn slakteri er slettes ikke bare fra kysten. Er det Horn som har innbilt deg det eller har du funnet på det sjøl? Du som skryt så av smaksløkan dine, no ble jeg skuffa. Horn henter en god del av sine lam på det innerste innland, vi har ikke engang sjøgrense, så eh… tror du må smake en gang til….

      Men du skal få rett i at det er nydelig kjøtt fra lam som har gått på fjellet under midnattssola. Jepp, de blir hva de spiser, selv om de ikke er ferdig (sjø)salta når de reiser til Horn slakteri.

    12. Kan man ikke bestille pinnekjøtt på nett fra deg, eller er det tomt (urøkt)? I så fall, når får du inn mer evt 3

    13. Alltid interessant med tilbudspinnekjøtt pakket innlasting som formelig dugger på innsiden. Vekten fra vannet spiser opp besparelsen av billig kjøtt. En gang om året – kjøpt så dyrt (og tørt) pinnekjøtt du har råd til – gjerne fra en kvalitets småskala produsent.

    14. Helt enig med deg om pinnekjøttet. Fikk smake mjødurtgele for noen år siden. Det er fantastisk godt 😊 God jul til deg og dine 😘

        1. Innlegges fordi han skjemmer ut familien? Hvilket grunnlag er det for innleggelse?! Det sier vel mer om familien enn han

        1. Ja skjønner det var bare nysgjerrig på om du hadde smakt pinnekjøttet fra kviby gårdsmat og kunne sammenligne. Du skrev du hadde smakt på alt som finnes. Ingen kritikk er kun nysgjerrig da godt pinnekjøtt er ekstremt viktig for meg.

    15. Beste pinnkjøtte som e, pluss masse anna som de har😍,og kort vei til horns slakteri då di e naboa 🤩

    16. Hvor lenge koker du det og hvor lenge skjerper du det i ovnen etter kokingen? Tror nesten jeg må prøve 😄

    17. Koker pinnekjøttet, som deg. Skjerper det i ovn, og strør masse striper med sirup på…. du blir aldri å ikke spise uten sirup etter dette…

    18. Nå syntes jeg det er på tide at du lager kokkejævel kjøkken, der du viser oss hvordan det lages! 😁

        1. Det gleder jeg meg til🙂
          Syntes du er en fantastisk kokk(far og kjæreste) morsomt med tips og råd fra en erfaren kokk😁

    19. Beste som er😄 hilsen ei som itje e inhabil i dæ heile tatt🙊
      og er fra Fygle dær Horns slakteri ligg😂👌🏻 Ha ei fin advent. 💐

    20. Heihei!

      Men det har vært en smakstest i VG, og der blei ikke pinnekjøttet fra Lofoten nevnt engang.. Hvorfor tror du det?

      Heidi

    21. Litt av en kremmerhus du, ikke rart det e fart i nettbutikken 👍.
      Pakkende mat glad lørdag te dåkker 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg