Så ringte de fra St. Olavs hospital

Vel vitende om at det garantert er noen som har det mye verre enn meg, så må jeg være så pass ærlig å si at det har vært fire helt jævlige år, hva kronisk smertehelvete angår. De to siste nesten helt umenneskelige.

 

Det startet for 3-4 år siden da min 15 år gamle kroniske skulderbetennelse plutselig begynte å vokse som en ondartet kreftsvulst. Etter 15 år med kronisk betennelse var jeg vant til at skuldrene gjorde vondt, plutselig var de nesten ikke til leve med. Fikk sterke smertestillende samtidig som jeg gikk på trykkbølgebehandling i tre måneder.

 

Til tross for en lovende start ble både betennelsen og smertene verre og verre. Spesielt om nettene. Det var som en diger glødende kullbit lå midt inne i skulderen og brant meg opp innvendig. Operasjon, som i 15 år hadde vært uaktuelt pga. at jeg, som mange av de andre som ligger på kirkegården, følte jeg var uunnværlig på jobb.

 

Så kom koronaen i mars 2020 og Fy Fader ble tvangstengt og Hoftepluss, (etter 4 stengte uker) kjørte bare for halv maskin i månedsvis. En perfekt tid for å få operert den jævla skulderen! Juni 2020 ble jeg operert her i Alta, (les om operasjonen HER), og smertene fra skulderen var helt borte. Herregud så deilig det var!

 

I alle fall så lenge narkosen varte, for nå som skulderen var bra kjente jeg virkelig hvor vondt jeg hadde i foten. Prolapsen som jeg hadde slitt med noen måneder ble bare verre og verre, og i juli, da de norske turistene kom (og berget driften), så var det så vidt jeg klarte å gå.

 

Likevel har jeg aldri noensinne jobbet så hardt som jeg gjorde den sommeren. Måtte jo det. Kontoen var bunnskrapt etter tvangstengingen og omsetningssvikten i kjølvannet av pandemien, så nå som det ble “Nord-Norge ferie” var det bare å stå på fra tidlig morgen til sene kvelden. Dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned.

 

Jeg spiste absurd mye piller for å holde det gående. Hvis jeg var “flink” å spiste pillene til helt tilmålte tider, så klarte jeg å gjennomføre dagen på en ikke-suicidal måte, men hvis jeg gikk bare en halv time over tiden, så måtte jeg hakke opp morfintablettene med kniv for at det skulle ha noen virkning i det hele tatt. Skulderverken ble bare barnemat i forhold til disse forbanna nervesmertene!

 

Sto på venteliste til operasjon og i januar 2021 ble jeg oppringt fra UNN i Tromsø. De hadde fått en avbestilling  og lurte på om jeg ville bli operert dagen etter. Jeg slapp alt jeg hadde i hendene og satte meg på første fly. Her skulle det opereres!

 

Det ble ingen operasjon. Jeg hadde visst ikke vondt nok. Riktignok hadde jeg ikke like vondt som på sommeren, men så var det jo også veldig mye roligere i januar enn i juli/august, så ryggen fikk jo heller ikke samme belastning. Uansett, jeg måtte reise uoperert tilbake.

 

Smertene holdt seg rimelig stabile helt fram til mars. Vondt, men til å leve med hvis jeg var flink til å ta regelmessig paralgin forte og Ibux. I mars tiltok smertene igjen, for de fra i mai av ble helt uutholdelige igjen. Ny runde med meget sterke smertestillende og ny MR (eller CT) og kø for ryggoperasjon.

 

Fikk brev fra UNN om at jeg trolig ville bli operert i september. Det var det eneste som holdt meg oppe den sommeren, for igjen var det enormt med kunder og jeg måtte jobbe på for å få inn så mye penger som mulig i fall det skulle komme en ny nedstengning. Det visste vi jo nemlig ikke, derfor gjaldt det å ha litt å gå på og da må man jobbe så mye som man kan selv.

 

Jeg kom meg gjennom sommeren uten å hakke av meg foten med øks, og i september begynte jeg å vente på brev fra UNN om når jeg skulle opereres. Hørte ingenting og ringte dem selv i slutten av måned. Nei, de var visst så lavt bemannet at de ikke en gang hadde tid til å sende ut brev om at operasjonen var utsatt. Hun ba meg benytte meg av fritt sykehusvalg. Kunne dere ikke sagt det tidligere da? spurte jeg oppgitt, men fikk ikke noe svar.

 

Ringte da St. Olav og de kunne på stående fot gi meg operasjon allerede i november. Da kan jeg ikke, sa jeg, for jeg må gjennomføre julehandelen i butikken, hvor vondt det enn måtte være. Ok, svarte hun, da tar vi det i januar. Ok, flott og tusen takk!

 

Julehandelen gikk overraskende greit. Morfin har jeg ikke tatt siden i høst og den siste boksen med paralgin ble tom i midten av desember. Jeg ringte ikke legen for å fornye resepten, mer var på en ny MR (eller CT) etter bestilling fra St. Olav slik at de fikk en statusrapport over hvordan ståa var der inne.

 

I dag ringte overlegen fra St. Olav og sa jeg hadde operasjon i neste uke, men bildene så så bra ut at det egentlig ikke var noe å operere. Jeg har ventet på den telefonen, sa jeg, for nå spiser jeg bare vanlig paracet og ibux og det er vel et tydelig tegn på at prolapsen har tørket rimelig godt ut på egen hånd.

 

Hun spurte om jeg ellers ville ha noen oppfølging fra dem, men jeg takket nei. Jeg sa jeg kontakter fastlegen hvis det skulle bli noen endring. Dessuten liker jeg ikke trøndersk så godt. Syns faktisk det er litt slitsomt å høre på.

 

 

Les også:

Kokkejævel slått ned av rasende trøndermobb etter bloggspøk!

 

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Æ e Trønder æ, og herregud kor tøff æ e!😅😅😅😅
      Er mye oppi nord i Vesterålen, må nok innrømme at æ blir litt sliten av dialekten der oppe æ å, men samtidig like æ den!👌
      Kjempebra at du er bedre, håper det fortsetter sånn!
      Å du, du veit at Trønderavisa tåler en trøkk, der er vi like!😅😅

    2. Skvatt litt nu ja, når æ så bilder og overskrifta…
      Så bra at du har blitt bedre uten operasjon! Det e jo det aller beste! 🤩🤩 Masse gode tanka til dæ!
      (Hilsen ho med et utall ryggoperasjona, og som karra sæ ned til St.Olavs i dag fra det kalde nord. Venta halvveis å treffe på dæ her i Bartebyen nu 😅)

      Fortsatt god bedring til dæ!

    3. Dæven sånne satans prolapsa er no hellvettes drit!!! Ble operert i 2016, tok en av tre i korsryggen. Prøv å gå høygravid med svær prolaps og en treåring flyan rundt.. Drar heller på føden 10 ganga til enn å gå rundt med smertan der!!

      Da sa dem og, på St. Olav, at dem hadde begynt å krympe inn, om jeg var sikker på at jeg sku operere, vist FAEN ska jeg operere!!
      Ble mye bedre fort, fikk betennelse etter for mye aktivitet for fort, ble liggende igjen..
      går greit nå men de to som er igjen trigger i tide og utide..

    4. 😂😅æ e ikke en «hårsår»trønder og digge å læssa bloggen din. Den frilynte ordlyden det nord-norske språket har, gjør dagen min. Fin dag til deg og dine💃🏼🕺🏼

    5. Likitj du mæ? Også æ som kjøpt TO tå kokebøkern din og ga bort t jul!!! Du like mæ litt læll da, håpe æ?

        1. Jeg tok meg ikke nær av det altså 😁 Personlig hater jeg nordlendinger og finnmarkinger OG dialekta deres! 😉🙈😁🤣😅

    6. Kjære mæ så my nærtagne trøndera daaaa!! Æ bli helt matt av dåkk!!
      Ha dåkk t ******* ut av bloggen hainnes å slutt å syt!
      Æ bli flau av å vær trønder når æ ser ka dåkk skriv! Ta dåkk sammen!
      *Sånn!FerdigMeUtblåsning*

    7. Jeg er trønder, og tok meg overhodet ikke nær av utsagnet ditt – jeg vet at du liker oss sånn innerst inne😊

    8. Du vet hvor mange det bor i Trøndelag?
      At maaaange som følger deg, som er trønder. Kanskje lurt å tenke litt på følgerne dine nå, ikke alt man bør flåse ut av seg. Der mista du nok mange følgere.

      1. Tror ikke jeg mista så mange. Jeg hadde læretiden min i Trondheim, og de trønderne jeg møtte hadde både humor og selvironi, men bevares, hvis noen tok seg nær av dette så var jeg nok ikke bloggen for dem likevel 🙂

    9. Og DER mista du meg. Jeg liker i utgangspunktet ikke cocky nordlendinger, men liker småskalaprodusenter som jobber for å få til et godt levebrød, samtidig så har jeg kjent nærhet til din historie pga lik historie med barnedødsfall og livshistorie. Har opplevd ustabiliteten din i starten av nettbutikken ved å sende inn en klage uten å få svar, men skrevet det på kontoen til utslitt mann. Nå opphører framsnakkinga mi her i Trøndelag. Lykke til videre i bobla di.

    10. Hold deg helt unna sukker og hvitt mel i lengre perioder (helst hele tiden) så får kroppen orden på betennelsene og vekten går ned. Min erfaring er at det er best for kroppen. Sikkert ikke tilfeldig at du kunne slutte med smertelindring i desember, når du hadde unngått sukker og fint mel så lenge. Det er min teori, dog helt uten medisinsk kompetanse bare levd (smerte)liv…
      Jeg ønsker deg uansett alt godt. Takk for en flott og ekte blogg.

      1. Vi kan være enig i at sukker og hvitt mel ikke akkurat er slankekost, men jeg hadde også en god periode i slutten av desember, begynnelsen av januar i fjor, og da kan jeg love deg at jeg ikke holdt meg unna sukker og hvitt mel 😉

    11. Hmmm… e d no æ må slutt å følg dæ!? Siden du itj like trøndersk? 😎

      Godt du føler deg bedre da 😊 Sjøl om du itj like trøndersk mein æ 😁

    12. Hvis alternativet er å operere i Trondheim en eller annen gamg så håper jeg alle, absolutt alle i din nærhet snakker trøndersk. Brei og uforståelig trøndersk

    13. Huff, det var litt av ei reise 😳
      En kan jo bite både negla og fingertuppa av seg av mindre 😜 Men godt å høre at det går bedre da. Håper det vedvarer og at du forblir mer og mer smertefri fremover 👍
      Men når jeg kom til nest siste setning ble det “remjing” her (les;gapskratt)
      Å jeg som synes trøndersk er så koselig… 😉 🤣

    14. Æ kan føle din smerte. Vært gjennom hele bøtteballetten sjøl. Ble operert november 2018, da har æ gådd m smerta i rygg, ræv å bein siden æ va 18. 48 år i dag, å takke kirurgen som fikk orden på ryggen min. Skal sies di værste åran i mitt liv va 2015-2018..helt insane ondt. Nu har æ bare litt ondt, men overleve det.

      Masse lykke til, å husk å ligge på ryggen med knærne opp mot haka av å til, bra for ramma 👌🏼👌🏼👌🏼😎

    15. Er jo pussig at rett før en skal operere så føle en sæ fin. Tenker da at det e greit å avlyse operasjon. Så går det en uke eller to så har man like ondt igjen:) Håpe det holder sæ bra for dæ no og at du ikke får tilbakefall på smertan. Håpe ellers at alt e bra med dæ og fruen å at dine innlegg stadig fortsette her på bloggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg