Siste: Kokkejævel slått rett ned av rasende trøndermobb etter bloggspøk!

Jeg vet ikke om det kan kalles for en slags psykisk diagnose, men jeg har en helt egen evne til å uforvarende tirre på meg store befolkningsgrupper. Hvem husker vel ikke da jeg fikk kattefolket på nakken etter DETTE innlegget jeg skrev etter at kassa hadde pissa inne, igjen. Eller da Nord-Norske bønder gikk i høygaffeltog mot meg fordi jeg fortalte at jeg spiste Coop sin hvitost (produsert av Synnøve Finden) fordi det var mindre fett i den enn Norvegia. Les hva jeg skrev HER.

 

Nå har jeg altså gjort det igjen! Denne gangen er det selveste jarlehæren nede i Trøndelag jeg har tirret på meg. I et innlegg i går, som egentlig var ment som skryt til St. Olavs hospital for sykt mye kortere ventetid og “kundeservice” enn UNN i Tromsø, så utviklet teksten seg til en lang oppramsing over hvor vondt jeg har hatt det. Bla, bla, bla og stakkers meg osv.

 

Kan jo ikke avslutte på denne måten tenkte jeg. Jeg er jo på vei oppover og kjenner både kreativiteten og humøret begynner å boble igjen, og kom i vanvare til å avslutte innlegget med at jeg egentlig ikke likte den trønderske dialekten så godt. (Les hele innlegget HER)

 

Det skulle jeg ikke gjort! Mange tok det på ramme alvor og jeg fikk en drøss av skuffa, sinte og såra kommentarer, både her og på innboks. I all verdens navn, tenkte jeg, tok de seg virkelig nær av den lille spøken som i mine øyne var så åpenbart malplassert i teksten at alle garantert ville forstå at det bare var en helt uskyldig, og overhodet ikke ondsinnet spøk skrevet med gammaglimt i øyeeplet.

 

For anonyme “Berit” var dette tydeligvis bare begeret som rant over. Hen skriver:

“Og DER mista du meg. Jeg liker i utgangspunktet ikke cocky nordlendinger, men liker småskalaprodusenter som jobber for å få til et godt levebrød, samtidig så har jeg kjent nærhet til din historie pga lik historie med barnedødsfall og livshistorie. Har opplevd ustabiliteten din i starten av nettbutikken ved å sende inn en klage uten å få svar, men skrevet det på kontoen til utslitt mann. Nå opphører framsnakkinga mi her i Trøndelag. Lykke til videre i bobla di.”

 

Vel, så ikke denne voldsomme skuffelsen og sinnet komme for å si det på den måten. Jeg elsker både trøndere og spesielt Trondheim, der jeg hadde en fantastisk læretid på Royal Garden. Et hotell jeg hadde drømt om siden jeg var liten da mamma og pappa spilte Hans Rotmo/Ole Uteliggers “Fire fine lænestola” Jeg er kanskje ingen stor fan av DDE, men “Lys og varme” og “Eldorado” av Åge Aleksandersen har jeg sunget hver kveld til alle mine barn.

 

Normalt pleier jeg å legge meg paddeflat og be om unnskyldning hvis jeg mener jeg har trampet over streken, men i akkurat denne saken føler jeg ikke på noen voldsom anger. Jeg er overbevist om at de aller, aller, aller fleste av Trøndelags 468 702 innbyggere overhodet ikke tok seg nær av denne teite spøken.

 

Er også rimelig sikker på at dere som lot dere hisse litt opp av at satt en bloggkokk i Alta og skrev at han syntes trøndersk var litt irriterende å høre på,  om ikke trenger å le av selve spøken, men kanskje kan flire litt av dere selv og reaksjonen.

 

Til dere som fortsatt er både sint og oppgitt tror jeg rett og slett det beste er å finne seg en annen blogg, for jeg kan garantere at det kommer flere humørfylte bloggposter i året som kommer 🙂

 

Takk for oppmerksomheten!

26 kommentarer
    1. Slapp helt av, ho Berit har tydeligvis ikke mye kunnsksp om landet sitt 😳😳 for du e vel ikke en “nordlending”

    2. Men man tenker jo at det er en kjerne av sannhet.
      Man kan ikke noe for dialekt, blant mye annet langt værre.
      Akkurat som om du sier at du misliker alle høye folk. Eller folk med rødt hår.
      Det ville jo være jo morsomt, bare prøv. Men ikke veldig hyggelig-morsomt 😀
      Men generelt er du morsom synes nå jeg.

    3. *hahaha*
      Jeg gjorde faktisk den fadesen å dedikere et helt innlegg til min irritasjon over nynorsken på vårparten en gang, og det er ENESTE innlegget til dags dato der klager, kjeft og tenners gnissel har strømmet inn på mail!
      Folk var altså så såret, indignert og fornærmet at du vil ikke tro det, og aldri har jeg verken før eller senere fremstått som mindre begavet i så manges øyne som jeg åpenbart gjorde ved å røpe at det er en rekke nynorske ord jeg i utgangspunktet ikke forstår.. 😀 😀 😀

    4. Nja. Pleier ikke å være så gøy med utplukk av èn befolkningsgrp og si at DEM liker man ikke….
      Fint at du er i humør og humor. Men er jo Ikke særlig morsomt heller

    5. Der ska no meir einn ein lita nordnorsk kul t ein trønder førri vi går i kne..

      Ska vi itj koinna ha d skøy om blainnt anna dialæktan her i d langstrakte lainne?
      Æ å koinna tænkt mæ ætt aill ha snakka trøndersk, e no rættfærdi ættisom vi e midt i lainne, men d h no vorti kjedeli d å, utan nyansa og sløng i fra dåkk ainneran.

    6. Nei så gæli..e det mulig å vårrå så “hårsår”..🙄 Æ e ein ækte trønder.. å æ tok den spøken..den va helt perfekt fin 😎👍Sånt går it an å lægg på sæ..bære å rist det av sæ, å snu sæ å vis det som e høgast når en plukke potet 🙈😆

    7. Æ e trønder æ, å æ vart itj d minste fornærma æ. Æ veit at trøndera e vanskelig å forstå mem æ syns no d e artig læll å bli hærsja m. Så jækla høytidli kan vi itj ta oss sjøl

    8. Og der var det noen som fikk brukt “krenka-knaggen” igjen, for det den måtte være verdt! 🤪
      Skal tro om de sitter med argusøyne for om mulig finne noe å klage på?
      Folk har alt for god tid! 😁

    9. Altså…”Berit” har ikke sansen for cocky nordlenninger, men tilter over at du spøker om trøndere? Ja, det henger virkelig sammen 🙈. Alle som leser deg vet jo du tar en spøk i ny og ne. Kos deg du ❤

    10. Humrer for meg selv her jeg sitter. Jeg leste innlegget og så at det ville komme reaksjoner. Så jeg satt egentlig bare å ventet. Jeg hadde blitt sååå “skuffet” hadde det ikke blitt reagert. Vi krever vår rett til å føle oss krenket på egne eller andres vegne 🙂
      Gleder meg til å lese mer fra deg (å få litt hjemlengsel).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg