Skjærtorsdag

Alt startet relativt bra. Våknet rundt halv fem på sofaen. De siste nettene har jeg sovnet av der rundt ni på kvelden, og Kjærest/Konemor har bare lagt et pledd over meg og latt meg sove der. Kjærlighet i praksis.

 

Å bygge opp en levedyktig bedrift helt fra bunnen krever litt innsats, og bryr seg ikke om helligdager, og akkurat nå er det, (heldigvis), enormt mye å gjøre. Spesielt siden jeg har den store k(l)oke boken i tillegg, som må være ferdig i løpet av mai.

 

Var på jobb før seks. Gråvær og deilig. Fikk gjort unna mye arbeid, ikke minst pakket og lagt inn på kjøla litt i underkant av 50 ordrer. Timene går alt for fort. Hele tiden. Plutselig var klokka halv ett og sola steika på himmelen. Selv ikke jeg kan stå inne og jobbe når påskeværet virkelig slår inn.

 

Ringte Kjærest/Konemor. Joda, hun var på vei til Svigermord, pølser og bålpanna. -Jeg blir med!

 

Skikkelig deilig i solveggen!

 

Lillebror koser seg. Litt i alle fall. Han trives egentlig best på gulvet hjemme, der han kan kravle, krype og leke så mye som han vil. Får meg til å tenke på de ungene som “vokser” opp på kafé og kjøpesentre bare fordi foreldrene har et behov for å være sosiale. (Hver eneste dag). Jeg skal ikke ta i den debatten.

 

Hvis du er redd for hår i ræva, så må du ikke sitte på et “vårskinn”, altså et reinskinn som er slaktet om våren. Dessuten er det lov å hepse opp buksa før man blir tatt bilde av. Hvem er det forresten som tar bilde av ei middelaldrende ræv, med buksesig, full av reinhår? Folk er fader meg syke!

 

Mer ræv, men nå også med rygg

 

Jeg skal ikke surke, men det har blitt skikkelig ille i den foten. Måtte på legevakten for å få et eller annet som kunne gjøre livet levelig. Det fikk jeg. Tusen takk til veldig hyggelig svensk lege! <3

 

I går hadde vi svigerfar på besøk. Ferske reker, loff og rugbrød. Hyggelig og deilig. Svigerfar er den ultimate middagsgjest! Alltid fornøyd med maten, og sitter ikke i timevis etterpå og kokkelurer i sofaen mens vertskapet gjesper høyere og høyere. Perfekt! I morgen skal forresten vi til ham for reinkjøtt, buljong og løksaus. Herregud, som jeg gleder meg!

 

På lørdag gjengjelder vi Svigermords grillpølser, og inviterer henne og svigerbror til en real lammesteik. Har saltet og krydret det allerede nå, for så store kjøttstykker trenger et par dager med salt slik at det trenger inn i kjøttet. Beregn 1 ss salt per kg kjøtt. Snu kjøttet etter et døgn. Som dere ser har jeg saget av den ytterste knoken, for det blir mye tøffere når det er ferdig stekt. En diger lammeklubbe. Blir ikke mer steinalder enn det. Ugh, ugh!

 

Foto: Brudens forloverinne

Ja, det var en spøk!

😉

 

Folkens, fortsatt god påske!
(Ah, deilig, nå begynner det å virke… 😀 )

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Så godt å høre at det finnes sånne fantastiske mennesker som deg 😊 Lammelår blir servert her på 1 påskedag, siden jeg også må jobbe litt 😊 Ha ei fantastisk fin påskeegg. 🐣

    2. Kan du forklare nærmere « reinkjøtt, buljong og løksaus ? Jeg bruker mye reinkjøtt men trenger inspirasjon til nye retter 😃

    3. Vi dro samme “spøken” i fjor. Ingen trodde på oss, da vi hadde 3 barn fra før og hadde sagt oss fornøyd med det. Vell, spøken var høyst reell og ble født noen uker før dere lillebror. Familien var rimelig i sjokk, men morro var det å kunne røpe vår lille hemmelighet på en sånn måte 😄
      Fortsatt god, og forhåpentligvis mindre smertefull påske til deg og dine!

    4. Gleder meg til lammelår, genialt triks å invitere på grillpølser av beste sort slik at jeg ble invitert på gjengjeldelsesmiddag 😁 mat er mat😂takk for trivelig selskap i solveggen ❤️

    5. Så bra du fikk hjelp på legevakta😊 Må hive inn litt dop sjøl nå før jeg svimer av. Om den svensken er min lege, så er han mye eldre og mer erfaren enn han ser ut 😉 Flott fyr😊 God påske videre😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg