Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Reklame | Kokkejævel

I går fortalte jeg dere at jeg har nådd en vekt, 138,5 kg, som mest sannsynlig ville tatt livet av meg i løpet av en tiårsperiode hvis jeg ikke trakk i nødbremsen. Hos meg har nemlig ikke kiloene de siste tre årene kommet snikende, de har formelig blitt kastet på meg som smørbomber. 77 pakker smør siden sommeren 2018. Da hadde jeg akkurat brukt to år på å komme meg ned fra 124,5 til 100 kg.

 

Samme vår traff jeg Kjærest/Konemor, hun ble gravid og sommeren 2019 ble Lille Vakre født. To uker etterpå gikk livet fullstendig til helvete. Jeg spiste lite de to første ukene, men jeg kan love deg at etter det var det ikke måtehold jeg fokuserte mest på. Det var å overleve.

 

Samme sommer kom den første prolapsen og mitt inntak av medikamenter, både fysisk og psykisk smertelindrende, hadde neppe en god effekt på verken fordøyelse eller forbrenning. Jeg både spiste og drakk alt for mye.

 

Den andre prolapsen kom året etter, omtrent samtidig som pandemien holdt å rive levebrødet mitt over ende og gjøre meg både profesjonelt og personlig konkurs. Tøffe tak, der jeg nok også både spiste og drakk mer enn jeg burde.

 

Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger!

 

Jeg kunne holdt på hele dagen med forskjellige bortforklaringer, (det skjer jo noe hele forbanna tiden), men jeg blir ikke noe slankere av det. På et eller annet tidspunkt så må man våkne opp og kjenne kaffelukta, og det har jeg nå gjort.

 

Den eneste grunnen til at jeg har blitt feit er at jeg har spist og drukket alt for mye. Enkelt og greit. Jeg har vel egentlig ikke vært sulten siden sommeren 2018, (ha ha), men har likevel spist som en tømmerhogger. I tillegg til å spise for å leve og som ren nytelse, så har jeg brukt mat som en slags virkelighetsflukt fra alt som har vært vondt og vanskelig. De minuttene det tar å tømme en tallerken tenker jeg ikke på noe annet enn maten. Når jeg da i tillegg spiser så fort at tallerken må fylles igjen etter få minutter fordi jeg ikke vil bort fra virkelighetsflukten riktig ennå, ja da har jeg plutselig spist dobbelt så mye som jeg burde, SELV om jeg ikke var spesielt sulten i utgangspunktet.

 

(Plutselig forsvinner det et par bananer og en brun Gomorgen-yoghurt (de er så gode!) mens man står og vasker opp etter middag. Tar bare noen få sekunder. Og snart er det kvelds…)

 

Alkohol

Helt siden jeg ble kjøkkensjef har jeg brukt øl, både i den kreative prosessen med menyskriving, men også som et antistressmiddel etter spesielt stressende, eller lange dager. Og de var det jo mange av. Et ikke ukjent fenomen, eller problem, i denne bransjen. Har egentlig alltid følt at jeg har hatt en slags kontroll over øl-konsumet, men etter at Lille vakre døde har det helt klart blitt alt for mye.

 

Det er ikke tvil om at alle disse ølene, hvor lavkarbo de enn har vært, har bidratt godt til vektoppgangen min de siste årene, og er nå kuttet ut, i alle fall i ukedagene. Så kan jeg heller kjøpe meg et par-tre iskalde i helgen, som normale folk gjør.

 

Jeg er veldig, veldig motivert for denne livsstilsendringen. Jeg klarte det fra 2016-2018 og jeg skal klare det igjen! Takker for alle tips og råd, men som jeg skrev i går, så trenger jeg dem ikke. Det sier jeg ikke for å være cocky, men jeg vet nøyaktig hva som skal til for å gå ned i vekt. Har ingen planer om å sette injeksjoner i mageflesket, veie maten, be legen om piller eller gå på noen som helst kur over hodet.

 

Min 9 veier mot et slankere liv

  1. Fortsette med å spise 4 havreknekkebrød med pålegg til frokost og lunsj.
  2. Spise bare én porsjon middag, ikke to og tre. Mye grønnsaker
  3. Ingen dessert, heller ikke banan eller yoghurt, bortsett fra (lørdag) og søndag
  4. 4 havreknekkebrød med pålegg + 1 frukt til kvelds
  5. Ikke drikke øl i ukedagene
  6. Kutte ut all sukkerholdig mat en periode
  7. Bevege meg mer, (men trening er gram, kosthold er kg.)
  8. Ingen, og da mener jeg ingen, middag nummer 2 på kvelden!!!
  9. Repetisjon av punkt 8!

 

Mitt største problem kommer nok til å bli det der med middagsporsjonene. Jeg er veldig glad i god mat, og det kommer nok til å kreve det jeg måtte ha av viljestyrke til å ikke forsyne meg en gang til. Har gitt meg selv “lov” til å forsyne meg ekstra med grønnsaker med litt suas på, men aller helst skal det holde med en porsjon. Magesekken trenger å krympes og selv om grønnsaker er sunt og kalorifattig, så utvider det magesekken like mye som kaloritett mat. For hver dag jeg er “flink” blir også magen litt etter litt mindre.

 

Uvanen med at jeg “må” ha noe søtt etter middag, eller litt ut på kvelden, vet jeg av erfaring kommer til å gi seg bare i løpet av noen dager. Det er lett å bli sukkeravhengig, men det er heldigvis også ganske “lett” å bli kvitt avhengigheten også. Visst kreves det litt viljestyrke noen dager, men jeg vet med sikkerhet at jeg kommer til å klare akkurat den.

 

Hva gjelder øl i ukedagene tror jeg heller ikke kommer til å bli noe problem. Jo visst har det etter hvert utviklet seg til å bli en stygg uvane, kanskje til og med en (innbilt) avhengighet, men når jeg kjenner riktig godt etter kommer jeg ikke til å savne dem i det hele tatt. Det var ingen problem å slutte med sigaretter etter 40 om dagen i over 20 år. Slutta også, (selv om det var mye verre), med nikotinsnus for et par år siden, etter 10 års misbruk, så har jo viljestyrke hvis jeg bare vil.

 

Trening blir det nok lite av fram til operasjonen. Snakka med Tromsø i går, og ventelistene er så lange, (har stått der halvannet år nå), at hun bare anbefalte meg å ringe noen andre. Jeg ringte derfor Trondheim, og der kunne jeg bli operert innen 2-3 måneder. Har derfor fastlegetime i dag, for å be henne sette meg opp i Trondheim i stedet for Tromsø. Da kan jeg be om operasjon i januar, for jeg MÅ kunne gjennomføre julehandelen, hvor vondt det enn måtte gjøre. Som nyoperert tåler ikke ryggen den belastingen. (Faen at hun ikke kunne operere meg i januar da jeg faktisk ble innkalt og møtte opp!)

 

Nei, opp og hopp, sitt ikke der og surk! Jeg er supermotivert i alle fall og er helt sikker på at de klærne jeg akkurat har kjøpt i 2 og 3XL snart kommer til å bli gitt bort bort til Fretex, nå er jeg fader meg i gang her!

 

 

(Sånn, sett meg i arbeid! Gå inn på Kokkejævel.no og bestill julegaver, så får jeg pakket av meg litt sideflesk 😉 )

 

 

Og lykke til sjøl med egen vektnedgang, hvis du også blir litt motivert til å røske deg litt i nakken!

 

 

 

((Hvordan i all verden jeg skal klare å skrive tidenes bok om søte saker midt opp i alt dette? Meget godt spørsmål som jeg skal besvare i en egen bloggpost. Jeg har en plan!))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47 kommentarer
    1. Mange gode tiltak her! Men jeg vil absolutt fraråde deg å kutte ut frukt og yoghurt. Hvorfor i all verden skal du ikke spise det? Frukt og grønt er kanskje noe av det smarteste du kan spise under en vektnedgang – og ha som en vane hele livet forøvrig! Yoghurt (magre og proteinrike varianter) er anbefalt å inkludere daglig i kosten sin! Proteinrike kilder generelt er også alfa omega, da det metter aller best 😎 Kutt ned på mengdene, ikke kutt ut enkeltmatvarer. Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste dersom du ønsker en varig nedgang 🤭 Lykke til!!👊🏻

    2. Ja, du har kanskje knekt koden for å gå ned i vekt (litt i tvil om det da) og trenger ingen råd…. Selv om 12 havreknekkebrød om dag høres ut som tømmerhoggermengde i mine ører, men nok om det.

      Koden du IKKE har knekt, i likhet med 95% av oss andre jojoslankere, er å faktisk holde vekten over tid.
      Det er bortimot umulig, og ekstremt få greier det selv om ekstremt mange tror de tilhører den lille prosentandelen som lykkes over tid. Det er så forbanna vanskelig.

      Men lykke til!

    3. Lykke til 🙂 Hvis man første bestemmer seg så går det bra er min erfaring. Det gjelder bare å være motivert, og bestemme seg. Jeg gjorde det samme i forhold til røyking for over 10 år siden. Jeg drev ikke og PRØVDE å slutte. Jeg visste at den gangen jeg bestemte meg SKIKKELIG for at det var slutt, så ville det gå lekende lett å slutte. Og det gjorde det. Jeg var HELT bestemt, og da gikk det 🙂 Dette får du til også. Tommel opp 🙂

    4. Lykke til! Æ har trua! Det e en jungel av råd og tips og meninger der ute – men du må gjøre det du vet at funke for DÆ. Og det trur æ du har en viss erfaring med.

    5. Tidenes bok om søtsaker er ingen problem- grei arbeidsfordeling der du og konemor tester ut oppskriftene og jeg smaker meg gjennom menyen. No problem, jeg gleder meg allerede🤓😂. Namm🤗🤗

    6. Først masse lykke til. Er I nesten samme båt men har litt drahjelp fra av piller for å greie å få kontroll på over mat inntak og av søtsuge. Funka bra og av tok av 7 kg på på 5 uker… Men gjekk opp en igjen 1,5 da en uventa vending i live førte til mykje stress og lav.
      Som du skriv lett med unnskyldninger. Skal gi deg et tips.. kutt ut ei gulrot, agurk, paprika eller anna sunn snacks. Putt i kjøleskapet og vent på kvelden for å ha et trumf kort mot sei ekstra middagene/ søtsaker som blir så fristande.
      Kjekt med ny bok da.. kanskje bok etter det kan bli lette varianten av div div 😉 kokkens “slanke bok” he he
      Masse lykke til og ha en super dag! Alltid like kjekt å lese det du skriver!

    7. Jeg spiser kun to knekkebrød med sunt og godt pålegg, uansett. Ikke mer enn to. Har ikke noe vektproblem, men har lagt meg til vanen om å ikke stappe i meg mat jeg ikke trenger.

            1. Jeg spurte om hvordan det du publiserer omkring privatliv kan influere din profesjon/firma. Du blander jo alt sammen i en miks via blogg, og derfor stilte jeg spørsmål om det kan påvirke merkevaren du ofte reklamerer for.

              En merkevare er summen av alle assosiasjoner kundene har til et produkt, et firma eller en person. Merkevarebygging bygges på referanser.

              1. Jeg forsto hva du spurte om, men er usikker på om du forsto svaret mitt. Jeg holder ikke må med merkevarebygging. Det har jeg aldri gjort. Jeg er pappa, ektemann, kokk, forfatter og menneske. Med alle de feil og mangler som måtte følge med.

    8. Du og dine fortellinger fra din hverdag…Det er nok mange som kjenner seg igjen…Godt å lese . mange tanker…og mye en kan lære…Vekta er opp og ned her å..sukk…Men går lettere ned når jeg ikke tenker så mye på det…Om kvelden er jeg trøtt som en dupp..å da er det mye som blir puttet inn i mathullet…En truer en er sulten..men er nok trøtt evt andre ting som plager en..Så trøsten da er snop..m.m Drikker ikke…Lykke til..det får du til 😀

    9. Jeg kjenner til de vektproblemene. Nå finnes det midler å få hos legen til og med på blåresept når bmi er over en viss prosent. De hjelper for å spise mindre. Jeg klare å spise mindre og vekta går nedover om ikke kjempefort, så i et tempo det hodet henger med. Bare et tips om at det fins hjelpemidler når ikke munnen klarer å la være magen og hodet ikke spiller på lag.

    10. Ser at du allerede har fått en drøss med slanketips fra velmente folk over her, så det skal æ droppe. Du e såpass stor gutt at du vet hva som kan fungere for dæ😉

      Men æ fikk et sykt bra treningstips en gang, var faktisk en lege som fortalte om helt enkel fysisk aktivitet som ville gi god uttelling på vektnedgang hvis det ble gjennomført konsekvent.

      Så; beveg hodet fra side til side og si bestemt “nei takk” når noen byr deg kake, godteri, alkohol, en porsjon til ….. ja du vet, kalorier.

      Enkelt og effektiv trening som kan utføres hvor som helst og når som helst. Gir garantert resultater. Lykke til, dette går rette veien!

    11. Okei, nok et råd du ikke vil ha. Det man ikke handler inn, kan man ikke spise. Sett opp meny, og handle akkurat til d.. og jeg heier på knekkebrød, for d hjalp meg å gå ned masse. Med litt normal mosjon, halvtimes tur hver dag. Men d kommer etter operasjon. Jeg har ingen tvil på at du klarer d, bruk tiden d tar. Dette gjør du for fremtiden. Og skulle du bli stående på den berømmelige platå vekta så har du oss til både heie, og gi råd du ikke vil ha. Masse lykke til. 🤞🤞🤞🤞🤞

    12. Ei jente (ca 30 år) jeg kjenner, gikk over på lavkarbo. Unngikk sukker, poteter, pasta mm. Spiste ellers normalt (erstattet poteter med brokkoli og blomkål), og gikk ned 40 kg på ti måneder 🙂 Men sånn ellers: spis mindre, drikk mindre øl og unngå de verste kaloribombene (i større mengder). Lykke til! Det her klarer du!

    13. Ikke for å bære cocky men de knekkebrødene er ikke en god ide for vektnedgang. Først; du er vant til å være god og mett, det blir du ikke av disse knekkebrødene. Før eller seinere går du på en smell, gjerne på kvelden. Second; de inneholder 75%karbohydrater som vil gi deg en god stigning i blodsukker og lagre det meste som fett. Nr3. De inneholder lite næringsstoffer. Bytt de ut med 4 egg, stek de, kok de eller spis de rå. Ha masse grønnsaker ved siden av. Da får du i deg masse proteiner, fiber og passe med fett som holder et stabilt blodsukker og du blir mett.
      Eller du kan spise 2-300 gram Cottage cheese med bær istedefor. Mye mer metthetsfølelse og mye protein.
      Ingen har klart å sulte seg ned i vekt, det er bare midlertidig.
      Sånn, da fikk du råda du ikke ba om☺

      1. Dette betyr mye for folk, så skal du framstå som slankeekspert må du først og fremst snakke sant. Havreknekkebrød inneholder kanskje ca 75% karbohydrat, men 10 av disse prosentene er kostfiber. Bare det at du utelater det ikke helt ubetydelige faktumgjør at jeg ikke gidder gå inn i en videre diskusjon med deg. Nettet renner dessverre over av selvutnevnte slankeeksperter, mange med helt motstridende meninger. Og alle sitter de inne med sannheten og den rette vei selvsagt. På for seg selv, men ikke minst for andre.

          1. De havreknekkebrøda du spiser er jo noen av de mest usunne kom det frem på test..Best i test var visst vanlig husmann.
            Hold en hyggelig tone selv om du skulle være uenig står det under her…

            1. Vet ikke hvilken test du snakker om, men vet selvsagt at husmann er “sunnest”, men jeg liker dem ikke, ergo passer de ikke for meg. Orker ikke nok en diskusjon om jeg er hyggelig eller ikke, men applauderer ikke desinformasjon i mitt eget kommentarfelt i en sak som står om liv og død for mange.

    14. Lykke tel med endring av livsstil 💪💪 Æ heie på dæ!
      ~alt godt tel dæ og dine ~
      Digital klæm sendes ( æ veit at du ikkje like klæmma, e kje nåkka gla i det sjøll heller…utenom familien min, de elske æ å klæmme)

    15. Ønsker deg lykke til med vektreduksjon. Det her klare du💪👏👍.
      Har selv holdt på i 2 år, å min redning til søtsuget er definitivt å ha nok proteiner ila dagen. Tuller jeg med inntaket av proteiner, så kommer søtsuget.
      Ca 25-30 g til hvert måltid, holder meg god og mett. Ingen ekstra porsjoner trengs.
      Sliter selv med trøblete rygg, så for meg er kostholdet utrolig viktig. Men ikke noe veiing av mat her, bare bedre valg👍.

    16. Du burde sjekke ut Berit Nordstrand og hennes omstsrtskurs, lykke til med vektnedgang ☺️👏

    17. Lykke til med vektnedgang og livsstilendringen.
      Jeg har klart å gå ned 35 kg over tid, og holde meg der, det meste sitter i hodet.
      Dette går bra med den innstillingen du har👍

    18. Lykke til med vektnedgang og livsstilendringen.
      Jeg har klart å gå ned 35 kg over tid, og holde meg der, det meste sitter i hodet.
      Dette går bra med den innstillingen du har👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg