Stor skuffelse på ultralyden

Jeg hadde gledet meg skikkelig! Ultralydi 6., snart 7. måned. Hvem får det liksom? Gutten har blitt stor, nesten 34 cm leste vi på forhånd og nesten halvannet kg. Litt tynn, men en stor gutt. En fullbåren baby som bare trenger å legge litt på seg. Der har jeg en del gode tips jeg kunne gitt ham, men han er ikke lydhør ennå dessverre.

 

Jeg så for meg at vi skulle se en stor og vakker skapning på ultralyden. Kanskje var vi til og med så heldig at han vinket til oss og vi kunne le og fryde oss over det. Selv om vi selvfølgelig ville være klar over at han ikke visste han ble “fotografert”. Slik ble det ikke.

 

Ble møtt av en veldig hyggelig og voksen, erfaren jordmor. Hun satte i gang, men til min store skuffelse var faktisk gutten blitt for stor til at ultralydapparatet kunne “filme” ham skikkelig. Fikk bare inn deler av ham og det ble liksom ikke det jeg hadde sett for meg. Ikke kunne hun 3D-ultralyd heller.

 

Skuffet, men herregud, slutt å jamre og bær deg, gutten var frisk! Ingen tegn til noen som helt farlig eller risikabelt. Vekten og høyden og hjertet og nyren og magesekken og bæra og absolutt alt det andre så helt perfekt ut. At han da var for stor til en perfekt fotosesjon er egentlig og absolutt helt ubetydelig! Har opplevd lengt verre ting.

 

Etter ultralyden hadde vi time hos barnelege. Planla hvordan fødselen og dagene forut og etter skulle gjøres. Opplæring i pustealarm og førstehjelp til spedbarn. Hjerte- og lungeredning på så små barn er jo noe helt annet enn på et større barn eller en voksen. Selv erfarne ambulansefolk blir nervøse når ungen er så liten. Dette skal vi kurses i. Skulle det aller verst tenkelige skje igjen, alle “gode” ting er tre liksom”, så skal vi kunne, men hjelp av alarmen, i alle fall holde blodsirkulasjonen og oksygennivået i gang fra 25 sekunder etter pustestopp fram til vi får profesjonell hjelp. Ingenting, absolutt ingenting skal være overlatt til tilfeldighetene!

Nok om det, og beklager at jeg i det hele tatt nevnte det. Ligger som et beksvart bakteppe over hele dette svangerskapet. Vi prøver virkelig å være positive og ikke være alt for redde, men det er klart vi tenker på det. Ønsker å være mest mulig forberedt hvis det skulle skje igjen, for vi vet nå at det slett ikke er utenkelig. Forrige gang var trodde vi oddsene var for små. Nå vet vi bedre.

 

Jeg syns Hammerfest er en vakker by og jeg tuller ikke. Landskapet er litt sånn grønt månelandskap og det er helt spesielt. Nesten ikke et eneste tre. Til gjengjeld er det mye rein! De er overalt og de har absolutt ingen respekt for digre kjøretøy som veier 1500 kg mer enn dem, neida. De står, eller ligger, akkurat der de vil. Litt irriterende, men mest koselig. I alle fall for oss fra Alta som bare kan kjøre fra dem etter at vi har vært på sykehuset, ha ha.

 

Viktig å holde tunga rett i munnen, he he 😉

 

Mat må man ha! Hjemmelaget burger. Ganske godt, men jeg vil ha FRØ på burgerbrødene mine. FRØ!

 

Kjærest ba meg hilse dere før hun gikk å la seg. Var så sliten etter turen. Det er klart at alle lykkehilsningene berører henne også. Vi setter ufattelig stor pris på dere 🙂

 

Nå skal jeg en liten tur ned på jobb for å “vise ansikt” og kanskje hjelpe litt til. Hvem vet, kanskje møtes vi til og med  😉

 

Vi smattes!

 

(Og i morgen kommer BOKA MI ut! 😀 )

 

 

 

 

 

 

 

 

39 kommentarer
    1. Godt å høre at alt står bra til med lille i magen <3 Jeg synes det er bra du vil fortelle om den beksvarte siden. Man lurer jo på ting. Jeg var selv livredd for at noe skulle gå galt under graviditeten med min sønn, og alltid vært redd for krybbedød helt siden jeg var liten. Ikke en altoppslukende frykt men den har alltid ligget i bakhodet mens mine fettere og kusine var babyer. Har selv vært redd for det med min sønn men frykten har dempet seg med alderen hans, han er 2 år nå.

    2. Nå er livet på smilekurs igjen, ja? Skjønner godt at dere søker trygghet, og at dere forbereder dere på et worst case. Det vil jo helst gå bra. Håper dere får fine dager fremover nå, og tør å planlegge den fine tia🌹

    3. Hei hei😊 Så flott å høre at alt går bra! Kos dere med det!😊 Jeg har hatt pustealarm på mine, pluss kursing selvfølgelig, og det har aldri føltes negativt. Tvert i mot er det trygt og godt, man er bedre forberedt om noe skulle skje, og slipper den iskalde frykten for hva som møter deg når du ser til den lille. Det ga iallfall meg større ro til å nyte den fantastiske spedbarnstiden 😊❤️ Lykke til videre!

      1. Ja, brukte også pustealarm på Datter. Grusomt med alle disse falske alarmene, men da visst vi i alle fall at den virket hvis det verste skulle skje. Det gjorde det heldigvis aldri.

    4. Så bra at alt står bra til i magen 😊 hadde selv ultralyd dagen før jr ble født, og da var han jo for stor til å se hele han på ett bilde, men siden de ikke fikk til noen bilder til oss på ordinær ultralyd ville de gi oss et par da. Ler fortsatt av de bildene hvor vi ser rett opp i nesa, med handa over nesa😜

    5. Er fantastisk når de vinker på ultralyd men fy fader så kjekt når alt er bra…
      Nyt den siste tiden og skjem bort fruen.
      Hilsen ei so går med hjerter i halsen kvar dag sjølv om vetla er 10 mnd snart.

    6. Godt å høre at alt er bra 😍
      Og sååå glad for at dere skal ha pustealarm 💙
      Mine tvillinger var født prematur, og den tryggheten vi fant i å ha alarmene var uvurderlig ❤️💙

    7. På tross av at dåkker ikke fikk 3 d bilde av babyen,så er jo det absolutt viktigste at alt står bra til med den lille💕. Tiden går så fort,snart er dåkker blitt nybakte foreldre😍👍. Enig med alle som skriver at kjærest er helt nydelig💖. Noen kvinner blir enda vakrere når de er gravid. Ha en fin kveld😉

    8. Så bra at alt var BRA på ultralyd 😉

      Så da synes eg IKKJE den overskrifta på blogginnlegget var bra – kvifor vere skuffet …. Det har du ingen grunn til
      NEI — BYTT DET HELLER UT MED GLEDE – du får like mange besøk på innlegga dine lell

      monika

    9. Wow,for en nydelig kjærest du har😍 Og så flott å høre at den lille har det bra og at dere får så god oppfølgning og hjelp med tanke på tiden etter fødselen❤️

    10. Først og fremst, gratulera med en allright ultralyd time, uten store overraskelser … Eg e forsåvidt ein erfaren ultralyd tilskuer, og har også opplevd verre ting, enn et lite foto interessert vidunder, inni mors liv … Men heilt enig, nok om det … 😃😃😃

      Det som forvirra meg litt her i teksten din, og sjølsagt kan detta komma av min heller labre kunnskap om rein, eller muligens tullete fordommer om Alta. Men, finnes det ikkje rein i Alta, siden du nevner at dere bare kan kjøre fra dem, i Hammerfest ? 🙈🙈😃😃

      Eg trudde gjerna den “eksotiske” reinen tråkka rundt i gatene der oppe, slik kamelene spaserer rundt i Marokko sine landsbyer … 😁😁😁 ( Strengt tatt, så vett eg ikkje om kamelen spaserer i gatene nede i Marokko heller, men syntes bare det var ein god sammenligning) 🙈🙈

      For all del, kan godt forstå at detta høyres ut som et skremmande dumt spørsmål, fra ein søring i Haugesund. Då vil eg bare minna på om at det finnes ingen dumme spørsmål, eller dumme svar … 😉😉👍👍

      Det sa i hvert fall kurslederen vår på Yrkeskompetanse kurset for Yrkessjåfører, her i fjor, når han spurte om vi visste kor en lastestropp som tåler to tonn ryker ??? … Kor på eg svara at eg kanskje hadde misforstått spørsmålet, men min stropp som tålte to tonn, den røyk i en skarp sving omtrent midt på Halsnøy … (Heldigvis, va lasten sikre med flere stropper, så det gikk bra) … Og svaret mitt var for så vidt både rett og feil … 🤣🤣

      Så, om du kanskje har et lika dumt svar til meg, som gjerna eg sjøl synast spørsmålet mitt var til deg, så ender eg kanskje uansett opp med å inneha litt større kunnskap om rein bestanden i Nord-Noreg, til slutt … Så detta må jo vær ein vinn-vinn situasjon, sånn egentlig … Eller allikevel … 😃😁🤣

      Mvh Frode …

    11. Skjønne godt d va en minus i gleden, men så godt å høre at han e frisk, d aller viktigste ❤️ trivelig å treffe deg å kjærest i byen, ei flott dame du har 😃 PS. Gjerne hils å si, den Nancy kofta hennes e nyyydelig 😃

    12. Så fin gravidemage 😊og så kjekt at dåkker liker byen våres😄 lykke til med de siste månedan🤗🙏👌

    13. Så fin gravidemage 😊og så kjekt at dåkker liker byen våres😄 lykke til med de siste månedan🤗🙏👌

    14. Så bra at alt så fint ut.
      Supert at dere får så bra oppfølging og opplæring i tilfelle det verst tenkelige skal skjer, det går nok bra denne gangen🤞.
      Fon kveld til dåkker.

    15. Så flott at alt fremdeles var bra! Anbefaler alle å kunne HLR til spedbarn, selvom de fleste heldigvis ikke får bruk for det! Har brukt det selv flere ganger på eget barn i vente på ambulanse, helt grusomt.

    16. Herreguuud, så VAKKER hun er, Kjærest!🥰
      Håper hun vet det selv.
      Hilsen en godt voksen dame på 60😉

    17. Kjæreste er en meget vakker gravid kvinne…ønsker dere alt godt 💙 Og å være forbered på alt som eventuelt kan skje i fremtiden? Ja det er gull værdt 👍

    18. Fantastisk godt å høre at alt var kjæmpe bra me den likje prinsen💙💕 Å at både kjæreste å du har de bra❤💙 Ta godt vare på hverandre 🤗 Ønsker dokker en kjæmpe fin kveld 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg