Uten sukker og søppel: Uke 2

Resultat uke 2: Minus 100 gram

 

Tja, ikke voldsomme greier denne uken, men helt etter “planen”. 100 gram her og 100 gram der blir fort 200 gram… Ok da, er litt skuffet, men ikke veldig overrasket. Jeg slanker meg tross alt ikke. Prøver bare å være litt mer bevisst hva jeg putter i meg, og har først og fremt kuttet ut matvarer med tilsatt sukker og overdrevent mye fett. For øvrig spiser jeg helt normalt.

 

En mann på over 110 kg bruker veldig mange kalorier bare for å holde en slik vekt, så hvis jeg hadde villet, og trodd det hadde fungert i lengden, hadde det ikke vært noe problem for meg å gå ned 2-3 kg i uken, men det ligger ikke for meg i det hele tatt. Sist jeg var skikkelig sulten var vel under 5-mila under OL på Lillehammer i 1994. Begynner å bli noen dager siden. Sulting ligger ikke for meg.

 

Ikke måtehold heller, for den saks skyld, men man er jo nødt til å ta tak når vekta er blitt så pass høy. Man kan kalle det trivselsvekt så mye man vil, men akkurat nå er jeg, om ikke sykelig overvektig, så i alle fall helseskadelig tjukk. Sånn er det og jeg prøver å gjøre noe med det. Sakte.

 

Jeg trener ikke, men både Kjærest og jeg har begynt å gå flere ganger i uken. Ikke kjempefort, eller kjempelangt, men fort nok og langt nok  til at pumpa slår litt fortere og man kjenner at kroppen har vært i bevegelse. Kjærest har i tillegg vært noen ganger på treningssenteret, men det orker jeg bare ikke. Er så ufattelig kjedelig! Dessuten dårlig luft. Da går jeg heller på ski! Skryter jeg, men sannheten er at jeg bare har vært en tur på ski i vinter. Der skal jeg ta meg sammen. Ski er god trening. Dessuten deilig.

 

Slik ble uke 2. 100 gram. Nå tenker jeg ikke mer på det. Resten av dagen er i sin helhet satt til bokskriving. Rammeverket er klart, men har fått beskjed fra forlaget om at teksten trenger mer fylde. Lengre og større setninger. Mer tekst. En “slankende” forfatter skal altså skrive en bok som må legge på seg. Litt artig, men bare litt.

 

 

Les også:

Uten sukker og søppel: Uke 1

Tett mann, 42, gjør noe med det!

 

 

26 kommentarer
    1. Et godt tegn på en bra kokk, er att han er rund å go. Stoler ikke på spinkle kokker! Men det er jo er fordel om kokken mår bra, selvsagt…ikke bli spinkel bare.

    2. Du får gå å ake i akebakken i komsa:) God trening og fin opplevelse:) Høres ut som du trene mye med alle dine gjøremål. Du e jo aktiv , i bevegelse. Håpe du får en fortsatt fin dag.

    3. Jeg gjorde det samme som deg, det gikk 3 mnd før resultatet begynte å vises på vekta, men jeg så cm forsvinne. Og når pila først begynte å bevege seg gikk den fort nedover, 25 kg på 7mnd, så bare å holde motivasjonen oppe og stå på. Jeg heier på deg 🙂

    4. Gubben min veide mye å fikk i nov 2018 diabetes 2 og høye fettstoffer i blodet. D blei omlegging av kosten, ikke nåkka drastisk men lite fett,sukker å karbo. Spiser salat til stort sett alle måltider å lite poteter, mer brokkoli. Kuttet ut ren cola å saft med sukker. Å bare med d har han gått ned ca 25 kilo😀👍 så små forandringer i kostholdet utgjør MYE!😀😀 Stå på😀😀

    5. Bedre å gjøre som du.. småe endringer som er til å leve med.. æ skal i gang med ett litt større prosjekt.. men håper å klare å endre på egne kost vaner litt om litt.. lykke til med vekt nedgang og fyldigere bok😂

    6. Som du sir, 100gram e bedre enn ingenting 🙂 Heie på dæ, ilag med mæ 😉 Og du e mann.. Du bygge mer muskelmasse ved vektnedgang og bevegelse, da fett omdannes til muskla 🙂 Ikke alltid man ser så mye på vekta som man ønske, men da ser du det gjerne på inngåtte cm 🙂🙂

    7. Jeg må få sitere Margit Sandemo; man kan si mye om det å være forfatter, men det er inte bra för fasongen!

      Tips: Finn et målebånd. Mål bryst, midje, hofter og lår en gang i uka. Det vises ofte bedre i cm enn i gram.

      1. MArgit Sandemo, fred lyses over hennes minne, var fantastisk! Har lest Sagaen om Isfolket i alle fall TRE ganger fra start til slutt, og også Heksemesteren har jeg lest et par ganger. Lysets rike ble jeg aldri noen stor fan av, men SOI og HM, et fantastisk univers!

        1. Nå tror jeg at jeg elsker deg ❤️ Jeg møtte henne som aspirerende forfatter og satt nesten tvers over bordet for henne – sommerfest i forlaget. Vi ble presentert, og hun setter to knallsterke øyne i meg – et blikk som ser alt. Så rakte hun fram hånden (og det pleide hun aldri å gjøre) og sa: – Aha! En kollega!

          Jeg satt en halv meter over stolsetet resten av kvelden, starstruck så det holdt!

    8. Du skal ikke gå lange turen, frem og tilbake, før du har helsegevinst!! ( om du starte på skrætsj) Lykke til med ” prosjektet” og ha en strålende dag i Alta😊

    9. Det værste med å slutte spise sukker er at den ubeskrivelige Helnøtt smaker liksom ikke det samme etter 4uker uten sukker, den blir rett og slett en stor skuffelse og skulle unne seg til kaffen etter en sukkerrenselse.

    10. Jeg er på dag 16 uten å spise sjokolade. Og de som kjenner meg vet det er en STOR prestasjon, da jeg kaller meg sukkeravhengig. Har i tillegg kuttet søppelmat. Det går overraskende bra egentlig.
      Skal veie meg på søndag. Spent på om det har gitt resultater. Men jeg merker det Veldig på den psykiske helsa mi, og bare det er nok for meg!😊
      Ha en flott dag, hils Kjærest😊

    11. Ble veldig inspirert av deg og det du skriver. Du beskriver hverdagene slik vi alle kan gjenkjenne dem.
      Etter å ha lest bloggen din den 1.januar gjorde jeg en avtale med meg selv om å spise tilnærmet ingen sukker og det var overraskende enkelt. Etter to uker viser vekta -2,5 kg 😄

    12. Så bra👍🙂. Eg har trua på den kontrollerte og rolige nedgangen. Å nei, sulting funker ikke. Den feilen de fleste av oss gjør, er nemmelig å spise for lite. Eg får bla i meg for lite proteiner ila dagen til at min kropp klarer å forbrenne noe. Så er mye å sette seg inn i.
      Men du har jo kutta de rette tingene for å kunne få et godt resultat, så det her går bare fint💪😃.

    13. God morgen. Som du sier 100 gr her og der. 👍 Alt monner. Det er bare å ta seg selv litt i nakken. Det har æ gjort. 🚶‍♀️🤸‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️ Går og går og trener hjemme. 🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️💪💪💪 Det funker også. Ha en fin dag.

    14. Jeg syns du er flink jeg, sakte men sikkert nedover er vel det som skaper varig vektnedgang har jeg skjønt. Lykke til med både nedgangsvekt og fyldig bok

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg