Uten sukker og søppel: Uke 7

Et skritt fram og tre tilbake. I morges var vekta igjen rundet 113 kg og det er bare så jævlig frustrerende! Ja, jeg vet jeg ikke har vært flink nok. Jeg vet jeg ikke har beveget meg nok. Jeg vet alt om hvorfor vekta har gått opp igjen. Det startet så deilig lovende i UKE 1 og litt mer forsiktig, men fortsatt lovende i UKE 2, men siden har alt, unnskyld uttrykket, gått strake veien åt helvete.

 

Jeg har vært en del og reist. Har jobbet mindre enn jeg pleier. Skrevet mer og jeg sitter vanligvis når jeg skriver. Ikke vært helt topp topp, for å si det forsiktig, psykisk og da er det lett til å ty til kjøleskapet. Min plan om å holde meg fullstendig unna brød, ris og poteter har sprukket fullstendig. I går spiste jeg til og med alle de tre “forbudte” råvarer. Jeg må ta meg sammen! Ikke gi opp, men se på dette som et midlertidig tilbakeslag, ikke som en tapt krig.

 

Heldigvis satte jeg meg som mål å komme under 100 kg i løpet av 2021, så har enda mer enn god nok tid til å ta meg i nakken og gjennomføre dette på en skikkelig måte. Den største faren med slike tilbakeslag er at man gir opp og lar kroppen få akkurat det den vil, når den vil. Kroppen vil jo for alltid lengte tilbake til “the good old days” da den vralte seg rundt på over 120 kg, og bruke en hver unnskyldning til å komme tilbake dit.

 

Jeg kan alt dette. Jeg vet jo hva som må til. Matematikken er på førsteklassenivå. Inntaket må være bittelitt mindre enn forbruket. Så enkelt og samtidig så sinnsykt vanskelig, men jeg gir meg ikke!

 

Neste onsdag skal det stå 112 ett eller annet på denna bloggen! Det lover jeg!

 

Mislykkes jeg kan det for så vidt være en fordel med litt ekstra tyngde hvis det skulle bli en langvarig atomkrig eller noe. Kan overleve i månedsvis i et bomberom jeg, he he 😉

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Det er ikke enkelt å starte en endring, det er det aldri. Og rask vektnedgang går som regel like fort andre veien,så man må bare ta tiden😊
      Gikk ned 52 kilo på ca 3 år, og i starten måtte jeg ha på alarmen for å huske å spise. 🤷‍♀️
      Ga ikke slipp på noe mat (gikk ikke kokkeskolen for ingenting 😅) ,men spiste mindre av det som ikke er fullt så bra, spiste oftere og ikke minst NOK! Ingen treningsstudio på meg, bare en gåtur 5 av 7 dager i uken👌😊 Du finner nok din vei til ditt mål tenker jeg! Ønsker deg lykke til!:)

    2. Hei! Jeg skjønner tankegangen med at det er lett å kutte ut noen varer for å få ett raskere resultat, akkurat som denne lavkarboen. Men vekta vil dessverre fyke i været med en gang du spise “normal” kost igjen, fordi alle som har vært tyngre, har lettere for å legge på seg. Dette er pågrunn av at fettcellene i kroppen din aldri vil forsvinne, de vil bare bli “tomme” og dermed ligge klar for å bli fylt på med godsaker. For kroppen din å lage disse nye fettcellene krever mer tid, men intet problem om man ligger over kaloriene som er forbrent.

      Derfor har personer som har vært overvektige lettere for å legge på seg, enn noen som har hatt stabil vekt. Dessverre.

    3. Skal æ gi dæ et godt råd for å gå ned i vekt?
      Lavkarbo. 5,5 kilo ned på 6 uke hær. Leve godt på fløte, seterrømme, saus, dressing, kjøtt og grønnsaker. Og sist men ikke minst ost. Kroppen føles bedre, blodtrykket går ned, lavere kolesterol, og blodsukkeret e gjevnt. Helsefremmende som bare pokkern, vannet slepp fra kroppen, å livet blir bedre uten et følelsesmønster regulert av sukker

    4. Spis protein rik mat og protein pulver utrørt i vann med tilsatt friske bær og/eller frukt. Ha måltider hver 3dje time. Brenn av kaloriene med physikal forbrenning fra 10 til 20 minutter hver dag.

    5. Det kunne vært verre – fatt mot. Kropen tvihold på gramman -den har jo skjønt ka du holder på med. Men du vet jo at DU vinn 👍💪💪😀

    6. Det er snakk om 90% ernæring og 10% trening. Så finn kaloribehovet ditt for dagen og begynn å kartlegg hva og hvor mye du egentlig spiser om dagen. Dette for å få en oversikt over ernæringen din. Prøv å noter ned alt du spiser på en dag, i en uke(app på tlf er til stor hjelpemiddel for å få en oversikt over hva og hvor mye du spiser hver dag, bruker selv lifesum). Så tar du det derifra med å forholde deg til kaloribehovet for dagen.
      På melk.no finner du bmi kalkulator, der fyller du ut det som må fylles ut og tilslutt vil du få 3 dagsmenyer som eksemplarer. Og utifra det kan du begynne å spise når du har fått kartlagt hvor mye du egentlig spiser hver dag. Og der finner du også hvor mye kalorier du skal ha for dagen, noe som er et bra hjelpemiddel fremover. For det kan rett å slett være at du spiser for lite, noe som vil gjøre at kroppen går i “sparemodus” og vekta vrikker seg ikke den vei du har lyst til at den skal gjøres og gjør det omvendt heller. Og etterhvert når du har begynt å få kontroll over ernæringen, så kan du begynne med treningen(Rimelig bra om man får en gåtur i ny og ne).
      Noen gang kan det rett å slett være for mye å gjøre begge to samtidig i “begynnelsesfasen”, så det kan være greit å skille ernæring og trening i første omgang.
      Gjennomgår vektreduksjon selv og har holdt på med dette LENGE, så tenkte at småtips kan være grei å gi. ☺️ Håper inderlig at det vil gi deg en effekt på et vis, for vet selv hvor tungt det er å holde på med dette. Lykke til. 💪🏻👌🏻

      1. Stå på💪👍. Er selv i en livsstilsendringsfase, å vet veeeeldig godt at det ikke er enkelt. De kiloan e seig som fy. Har funnet veien min, å elske å være i ei gruppe som heie på hverandre. Hadde ikke greid meg uten dem.

      2. Det å måle BMI er jo bare tøv, fettprosenten er det eneste man trenger å måle og det gjøres med klype.
        Spis 65% protein, 35% fett og 5% karbo. Da går du ned. I tilegg er det lurere å gjøre mindre cardio. Mer fokus på styrketrening.

    7. Har fulgt deg en stund og nå fant jeg ut at jeg skulle slå til ned et innlegg.
      Det der med å kutte ut alt mulig holder bare en stund. Uholdbart i lengden. Prøv heller å tenk på størrelsen på porsjonen, ikke spis mellom måltidene, som det forøvrig bør være fire av, og bestem deg for at alt er lov, men ikke alltid.
      Forøvrig fint å lese om dette og hint. Om det virkelige liv og ikke sånn Instagram-vennlig fjas.
      Jeg ønsker deg og Kjærest lykke til i framtiden og Lykke til med livet.
      (Har vært flere ganger i Alta)
      Oppmuntrende stå-på hilsen fra meg 😊

    8. De tunge dagene du har gjennomgått nå krever litt ekstra forpleining, av og til må man få lov. Når det gjelder skrivinga, last ned en app hvor du kan ta opp tale. Da kan du gå og “skrive” samtidig, ved hjelp av lydopptak. Så er det bare å renskrive opptakene etter turen 😉👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg