God julemat i luftfrityr

Reklame | Cosori.no

Ja, jeg er overbevist!” skrev jeg i september da jeg testet ut hverdagsmaten den prisvinnende luftfrityren fra Cosori, men denne gangen tenkte jeg å sette den på en virkelig prøve, nemlig å se om luftfrityren fra Cosori også fungerer til å tilberede god julemat.

 

Noe av det fineste med luftfrityrer, foruten at man kan bytte ut feit frityrolje med kalorifattig luft, er at det går så fort å tilberede mat i den. Ofte over halvparten så hurtig som i en vanlig varmluftsovn. Jeg bruker for eksempel ofte å steike fiskegrateng i luftfrityren. Da er den ferdig på et kvarter i stedet for å vente en halv time-tre kvarter i ovnen.

 

Likevel var jeg litt skeptisk om den ville klare en perfekt stekt juleribbe. Vel, på mange måter gjorde den faktisk det. Jeg dampet den riktignok ferdig i ovnen først, men etter damping satte jeg den inn i luftfrityren på 175 grader og den ble faktisk ferdig på ca 1 time. Det er riktignok ikke plass til en veldig stor ribbe, men for en liten familie er det ingen problem.

 

Er man flere er nok komfyren fortsatt å foretrekke til førstegangsteiking, men jeg ville brukt cosorien til oppvarming av ribba, for svoren blir så sinnsykt sprø og fin.

 

Så var det pinnekjøttet da. Jeg har tidligere skrevet hvordan man tilbereder det ultimate pinnekjøttmåltid. En luftfrityr kan verken dampe eller koke pinnekjøttet, men den passer helt perfekt til å skjerpe pinnekjøttet slik at det blir sprøtt og godt. Jeg stilte Cosorien på 200 grader og kjøttet var ferdig etter 5 minutter. Anbefales!

 

 

Lutefisk da? Faktisk var det lutefisk som fungerte aller best i cosorien. Jeg saltet fisken med 1/2 ts salt per bit 1 time  forveien. Så satte jeg fisken med skinnsiden ned i skuffen med et bakepapir under og helte en dl kokende vann i bunnen av skuffen. 175 grader og 15 minutter senere var den beste lutefisken jeg har smakt ferdig. Anbefales!

 

Alt i alt må jeg si at jeg ble nokså imponert og ikke så rent lite overrasket at luftfrityren til Cosori skulle fungere så bra til julemat. Jeg visste jo at den var suveren til mye av hverdagsmaten, men at den også skulle fungere såpass bra til julemat tok jeg slett ikke som en selvfølge. Imponerende!

 

Luftfrityren fra Cosori kommer i tre forskjellige farger og er ekstremt lette å rengjøre.

 

Cosori Smart Airfryer har intet mindre enn 11 forhåndsinnstilte program, så luftfritering av kjøtt og fisk er absolutt ingen problem, selv hvis man lite kan på kjøkkenet. Du kan til og med koble den opp til telefonen din og stille den inn fra sofaen. Jeg orker ikke flere apper, så med mindre den også tar oppvasken mens jeg sitter i sofaen, så klarer jeg fint å stille inn steketiden på det overraskende enkle displayet på selve luftfrityren.

 

Jeg skal ikke kjede dere med flere bilder, men det følger med masse deilige oppskrifter, og du finner mange, mange flere oppskrifter på Cosori.no. En luftfrityr passer til husholdninger på 1-5 personer. Altså for slike som Konemor og meg, som stort sett bare har en unge her, men som tidvis får middag- eller kveldsbesøk av både en og to unger (ungdommer) til.

Har du vurdert å kjøpe deg luftfrityr, så ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke kjøpe den aller beste på markedet.  I forbindelse med black friday er modellene satt ned med hele 1500 kroner!, men benytter du deg av rabattkoden kokkejævel får du 5% ekstra rabatt + fri frakt! 

 

Riktig god black friday!

 

 

 

6 kommentarer
    1. Dessverre ble lutefisk helt håpløst dårlig med denne oppskriften. Beklager 😔Verste lutefisk jeg har både tilberedt og smakt. For det første var den ikke i nærheten av ferdig samt at den ble helt tørr og rar på overflaten. Nei og nei

    2. Hei – jeg fulgte din oppskrift på lutefisk helt slavisk, men måtte til med 5 min ekstra. Fisken var i utgangspunktet av høy kvalitet, kjøpt hos en vel renomert fiskebutikk i oslo. Det ble ikke særlig vellykket, fisken ble geleaktig, og jeg lurer på om den burde ha stått i airfryeren ennu lengre. Lagde til meg og min kone, 3 skiver a ca 350 gram, og vi har Consori airfryer.
      Har du noen tips, råd?

    3. Ja den er genia vi er blitt kjempe glad I frytyr ovnen 🙂 den er i bruk nesten daglig her 🙂har bakt noe gjærdeig som ble kjempe bra og nå er det kjøpt inn 20 cm kakeform som skal testes 🥰 god helg til dere alle i Alta

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg