Ikke stem hvis du ikke har peiling!

Foto: Frikant

Så er det altså igjen tid for at vi alle, selveste folket, skal bestemme hvem som skal styre landet de neste fire årene. En uhyggelig og skremmende tanke hvis du tenker etter!

 

Det finnes ingen opptaksprøve som kan avdekke om vi tror Venstre og Høyre er to motpoler på Stortinget. Det finnes ikke et eneste sertifikat som kan bevise at du er et nogen lunde oppegående menneske som har så pass til samfunnskunnskap at du føler du burde være med på bestemme hvordan vi alle sammen burde leve.

 

Ja, jeg er voldsomt i mot folkeavstemninger! De aller, aller fleste av oss har verken tid eller evner til å sette oss inn i fryktelige kompliserte spørsmål. Test deg selv. Er du for eller i mot EU? Ok, så kan du prøve å begrunne det med i alle fall fem innholdsrike setninger i stedet for et eller annet følelsesladet slagord du kommer på i farta.

 

Hæ, du fikk ikke til sier du? Nei, nettopp, men likevel var du med å avgjøre skjebnen til hele nasjonen under folkeavstemmingen  i 1994. Det er jo egentlig helt sinnsykt!

 

Se på Senterpartiet. De har bare blitt mer og mer populære siden forrige valg, og på enkelte målinger hadde de faktisk tredoblet sin popularitet. Det har vært ville tilstander, og partilederen Trygve Slagsvold Vedum har bare reist rundt i landet og knegget høyere og høyere etter hvert som meningsmålingene har kommet ut.

Så plutselig, bare noen uker før valget, så bare ombestemmer flere titalls tusen SP-velgere seg, og går både hit og dit som forvirrede høns. Hadde valget vært for bare noen uker siden, så hadde Sp vunnet valget så det hadde gjallet i Vandrehallen. Hva er greia liksom? Det er jo ikke slik at de har lagt fram et nytt partiprogram som titusenvis setter seg ned og studerer i timevis, for så reise seg opp igjen og tenke at nei, de kjenner seg ikke igjen i SPs politikk lenger.

 

Det er samme parti, samme politikk, samme politikere for pokker! Likevel har titusenvis bare omenstemt seg på målstreken.

 

Ikke har det kommet noe nytt program heller og mest sannsynlig, la oss være ærlige, så er det vel de aller færreste som har lest SP sitt partiprogram i utgangspunktet. Ikke noe annet partiprogram heller for den saks skyld. Det er i alle fall veldig lenge siden, og ikke kom du lenger enn slagordene heller når du tenker deg om.

 

Jeg har respekt for dem som har gjort seg opp en mening og har, på mer eller mindre kvalifisert grunnlag, gjort seg opp en mening om hvilken retning man vil at landet skal gå. Har også forståelse, og ikke respekt, for alle disse ensaks-folka som har en egoistisk, men saklig og reel, tilnærming til enkelte politiske partier. Jeg var en slik en gang. Stemte på Kristelig Folkeparti i 1998 tror jeg det var, for de ville innføre kontantstøtte, og på den tiden var det veldig mye penger i kontantstøtte.

 

Min stemme bidro til at KrF fikk makt til å innføre en ordning som jeg ideologisk var, og fortsatt er, fullstendig i mot. Du får faktisk betalt for å ikke benytte deg av et annet velferdsgode, som barnehage. Det er jo egentlig fullstendig tullete! Det blir som om du skulle få betalt av staten for å ikke dra til legen eller søke om støtte fordi du ikke benytter deg av sykelønnsordningen.

(Likefullt hjalp kontantstøtten meg og min familie veldig da jeg var lærling og ungene bare rant ut, en etter en etter en.)

 

Så har du alle de som flakser rundt og sier: “Å, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal stemme i år, bla bla, bla”

 

Nei vel da, så la det være!

Hvis du ikke er opptatt av politikk i årene mellom valgene, så er det vel ikke du som har aller best oversikt over hvilke av de politiske partiene som som burde styre landet de neste fire årene.

 

De fleste av oss har knapt 100 i IQ og nedover. Folk klarer jo ikke en gang å skru på blinklyset i veikryss . Hvordan i all verden skal man kunne forvente at de skal vite om det egentlig er forskjell med Høyre og Arbeiderpartiet, bortsett fra at høyre har en mannlig leder som liker rot på kjøkkenet og Arbeiderpartiet har en steinrik kvinnelig leder som ja, jeg vet ikke., sikkert liker rot på kjøkkenet hun også. Det gjør de jo alle på bilder slik at de skal være mest mulig lik the Folket.

 

Bli hjemme på valgdagen med god samvittighet hvis du ikke har peiling. Hvis det er mange nok uten peiling som stemmer, så kunne man like greit brukt en tombolamaskin for å avgjøre hvor mange representanter hvert enkelt parti skulle få. Høy valgdeltagelse betyr ikke at folk plutselig over natten har blitt supersmarte og kollektivt har satt seg ned for å lese seg opp på de ulike partiene. Snarere tvert i mot. Det betyr bare at ekstra mange uten den ringeste anelse har lukket øynene og puttet en stemmeseddel i urnen.

 

Da har de gjort sin “borgerplikt”. Tøys og tull! Mest sannsynlig er det eneste de har påånådd med stemmen sin at de sørget for at en masse småpartier popper opp over sperregrensen og lager masse kaos og rot den neste fireårsperioden i stedet for at partier med litt mer sammenhengende politikk skal kunne ledet oss trygt og stødig framover.

Du må for all del stemme hvis du har satt deg inn i riktets tilstand, og vet hva du gjør, men ikke la deg presse til å stemme på et eller annet parti bare for å gjøre det. Du gjør landet en mye større tjeneste ved faktisk å la være og heller overlate ansvaret til folk som vet hva de gjør.

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Borger

 

 

Har du forresten lyst til å vinne en langhelg på hotell for to, inkl. frokost?

Hvis ja, klikk HER

Hvis nei, klikk DER

 

Les også:

Kokk, bli ved din gryte! 

28 kommentarer
    1. Godt innlegg og gode poenger!

      Likevel har jeg en tilbakemelding til nest siste avsnitt: Uttrykket “småparti” utelukker ikke “sammenhengende politikk” i alle tilfeller, selv om jeg tror jeg forstår hvilket du sikter til. Formuleringen gir inntrykk av at de to er gjensidig ekskluderende.
      Regner med du ikke har et ønske om et redusert antall partier i Norge, men hvis det er tilfellet må jeg få påstå at et mangfold av meninger vil resultere i et mangfold av partier i et velfungerende demokrati. Og meninger er du ikke typen til å mislike!

      Mvh. din gamle venn

      1. …Poenget var uansett at jeg likte denne bloggposten svært godt. Nå har jeg ikke fulgt bloggen din, men som politisk engasjert føler jeg du traff en spiker med denne.

    2. Da jeg fylte 18 år sa min far til meg at hvis du ikke stemmer og prøver å gjøre er forskjell så har du pokker ikke lov til å klage .
      Hver gang det er valg hører jeg pappa i hodet mitt. Så jeg gjør min borgerplikt ( og klager) 😁

    3. Det er vel så enkelt at hvis du vil at de som har mest skal få enda mer enn det de har nå så stemmer du på Høyre, og hvis du synes at det er greit at «vanlige folk» fremdeles skal ha muligheten til å koste på briller og tannregulering til ungene sine så stemmer du på Arbeiderpartiet. Hva de andre partiene angår så er de bare interesseorganisasjoner selv om de prøver å ljuge på seg at de er for «folk flest».

      Godt valg 😊

    4. Jeg har aldri hatt et parti som jeg har følt var «mitt», om du forstår. Jeg er litt enig med de fleste, ikke alle. Og uenig med de fleste og. Tar jeg slike valgautomat undersøkelser så kommer d forskjellige partier på topp. Tatt tre stk nå i d siste, og tre forskjellig parti på topp. Akk. Jeg er rundt din alder, alltid stemt. Har bare prøvd tenke hvilke saker er viktigst både for meg selv, og samfunnet, og valgt d partiet som jeg er mest enig der. Men skulle gjerne hatt et parti hvor jeg stort sett var enig i. Får lage mitt eget parti, er vel d de gjør som lager alle disse små partiene, som ikke kommer over sperregrensen. I år synes jeg d har vært veldig få tema det har vært diskutert mye rundt. Også blir jo man oppgitt over disse standard sakene med masse lovnader som kommer før hvert valg, som forsvinner som dugg for solen etter valget er ferdig. Det er jo slik i regjering og storting som i et ekteskap, kompromiss kompromiss… som Støre sa drømmen var å få 50,1 prosent av stemmene. Slippe kompromisse. Men alle parti er langt unna d. En flertallsregjering kan klare få gjennom mer enn mindretall. Men ofte kommer det mye bra fra de som er i opposisjon og. Jeg tror d blir et «herlig» kaos slik meningsmålingene ligger an til nå. I flere kommuner kan d være snakk om bare noen hundre stemmer om siste representant blir langt på høyresiden, eller langt bort på den rød siden. De har ganske så forskjellig politikk. Så ja, hver stemme kan telle. Jeg synes alle bør stemme jeg. Vi er heldige som har muligheten til det. Tenk før i tiden var d kun rike menn som hadde stemmerett, og kampen kvinnene kjempet innbitt for før oss for at kvinner skulle få stemme. Vi tar d for gitt nå, og blir litt blasert eller hva en kan kalle d, en blir lei av kranglingen mellom politikere, løfter som ikke blir holdt. Men samfunnet vårt er basert på demokrati, og da selv om en ikke finner sitt parti som meg, så finn ut hva er viktigst i hverdagen, ikke bare for en selv, men også som et medmenneske, og for fremtiden, for barna våre. Hvilket samfunn skal de vokse opp i? Jepp, d var mine tanker, som ikke er spesielt opplyst i alle partiprogram, bare en med stemmerett. 🙃🇳🇴

    5. Jeg tenker det er på tide at du setter deg ned og studerer de ulike partiprogrammene slik at du selv kan finne ut av hva du tenker/ønsker fremover for deg selv, din familie og dine barn. Hvilke partiers verdier, holdninger og tankesett føler du deg mest enige eller komfortable med? Det er en skummel tankegang at du overlater din stemme som borger i et fritt og demokratisk land til “folk som faktisk vet hva de gjør”. Hvordan kan du være så sikker på at de som du er med på å stemme frem, nettopp ved å ikke stemme, gjør akkurat det for deg?

    6. For dem som har stemt for Brexit i Storbritannia: de hadde ikke peiling på hva de stemte på!
      Brexit har forårsaket store problemer bl.a med å få ut matvarer til folket. Grunn: de mangler sjåfører som kan kjøre. Alle polakker og andre har reist hjem og britene vil ikke ha de underbetalte jobbene (sier de selv). De mangler enkelte matvarer da dem som høster varene ikke lenger er velkommen i landet. Og britene gidder ikke jobbe for den lønnen.
      Så ja, Kokkejævel har rett: har du satt deg grundig inn i hva som skjer dersom vi stemmer nei til EØS?
      Vet du hvordan landet vil se ut om 2-4 år.om du stemmer på et mikropaeti med.stor makt?
      Selv lider jeg av altfor langt fremskreden politikerforakt og sliter med hva jeg skal stemme! Enn så lenge. Men stemmen skal jeg bruke!

    7. Ingen lokalaviser overgår Altaposten i valgmanipulasjon, så om jeg hadde bodd på dine trakter hadde jeg stemt blankt i rein protest mot avisa. Nå er det heldigvis mange som bryr seg i perioden mellom valgene også. Og som har greie på egne verdier og hvordan de harmonerer med politiske program. Eller avsolutt ikke harmonerer. SP har igrunnen fint lite og absolutt alt i sitt program, det er vel det folk har avslørt når de har tatt til vettet i tide. Håper jeg. Godt valg!

        1. Pga kolleger fra dine trakter abonnerer arbeidsgiver på Altaposten 🙂 Og jeg er fascinert over grepene avisa tar for å styre altaværinger til å stemme på noen, eller la være å stemme på andre. Der har jeg heldigvis stor tro på at altaværinger flest er oppegående folk som ikke lar lokalavisa avgjøre hvilken liste som havner i stemmeurna.

          1. Altaposten er en lokalavis og kjemper selvsagt, som vi alle gjør til syvende og sist, for sin egen kjære mor, men jeg har ikke registret/oppfattet at de har prøvd å styre altaværinger i verken den ene eller andre retningen, men at avisen har en klar og tydelig politisk slagside er det ingen tvil om. God helg 🙂

    8. Æ forhåndsstemme, kvær einaste gang det e valg! Og æ har sett mæ inn i ka æ synst e vektig! Og æ oppfordre alle som ikkje har peiling tel å stemme blankt.
      Æ e gla æ allerede har stemt førr æ bi heilt ør av alle debattan og sirkuset med å prøve å tyne tel sæ sremma…
      ~alt godt tel dæ og dine ~
      Og godt valg 😉

    9. Gjør oppmerksom på at alle kommentarer med reklamelinker blir filtrert bort. Dette fordi jeg bombarderes med reklame i mange ulike former. Skriv uten link, så skal du se du slipper rett gjennom…

    10. Siden eg vet du leser bloggen min vil eg tro du sikter til mitt ensaksinnlegg. Vil jo si det er mye mer fornuftig å stemme etter gode saker. Fortell meg gjerne om en person som er enig med ALLE sakene til ett parti? Å oppfordre til å holde seg hjemme er vel det mest idiotiske du kan oppfordre om.

      “De fleste av oss har knapt 100 og nedover i IQ?” Er det vennekretsen din du snakker om??

      1. Ja, har jeg tid leser jeg et stort antall blogger, også din, men innrømmer at det begynner å bli noen uker siden jeg var innom deg sist, så vet ikke hvilken spesifikk sak du sikter til. Hadde du forresten lest det innlegget du kommenterer under, så hadde du fått med deg at jeg også skriver om å stemme på et parti fordi man ønsker en spesifikt sak så høyt at alt annet blir så ubetydelig at man gir det aktuelle partiet sin stemme. Da har man benyttet stemmeretten sin på en av de måtene jeg forsvarer. Hvorfor du har et så voldsomt behov for å være nedlatende vet jeg faktisk ikke.

        1. “Jeg har respekt for dem som har gjort seg opp en mening og har, på mer eller mindre kvalifisert grunnlag, gjort seg opp en mening om hvilken retning man vil at landet skal gå. Har også forståelse, og ikke respekt, for alle disse ensaks-folka som har en egoistisk, men saklig og reel, tilnærming til enkelte politiske partier.”

    11. Enig med Senjadame og de andre her. Å stemme blankt er et signal til politikerene, og ikke stemme er et dårlig valg. Demokratiet er kjempet frem, og er i dag vår rett, og det skal vi ikke kimse av.

    12. Dessuten tar du feil om hvem som leder partiene. Høyre har en kvinne og AP har en mann som forsøker å styre partiet😂

    13. Vil ikke anbefale noen å sitte hjemme med god samvittighet, da vil jeg heller anbefale de å stemme blankt hvis man ikke har peiling, med god samvittighet. Jeg hører ikke på klager rundt klima, forskjellsnorge, skatt, vindmøller, nav osv fra de som ikke stemmer. Har du ikke stemt har du godtatt det som er.

    14. Skummet gjennom innlegget ditt, så beklager om jeg misforstår. Men å la være å stemme er faktisk ikke bra, det sier ingenting om hva du ønsker!!
      Du burde istedet oppfordre alle til å stemme, omså stemme blankt om du ikke finner noen partier som du er mye enig i! Kun da får en vist at man mener noe, men ingen partier har saker du selv brenner for. Det er et mylder av partier, mye å sette seg inn i og så mye sies før et valg, at det er vanskelig å få med seg. Mye politikk er også usagt. Så alle burde bruke stemmeretten sin, om du stemmer blankt så ytrer du noe. Å la være å stemme er å ikke bry seg!!
      Sannsynligvis er innlegget ditt fullt av ironi av høy klasse (som alltid!!).
      Regner med du kommer med et kontrainnlegg senere i dag for å svare alle som meg, som gir deg tilbakemelding, men ikke sikkert det når ut til de som leser dette og dermed bestemmer seg for å ikke orke å henge med mer på valgkampkarusellen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg