Kringsatt av fiender

Jeg vet ikke. Skulle bare opp i natt og ta meg et glass vann. Tror det var i tre-firetiden. Helt stille i huset. Ante fred og i alle fall ikke fare. Akkurat i det jeg kommer opp trappen får jeg en kjevle deisende rett over øyet. I all verden! Stua er full av nisser og Bollemus og Alvin står på spisebordet og gapskratter og kauker ut beskjeder til nissehæren. Nissehær? Hva i all verden er det egentlig som skjer, og hvorfor?

 

“Legg han i bakken!” “Ha ha ha, han har julenissetruse på, noe så kleint!” “Lure meg med gamle smultringer er aldri lurt. Nå kan du angre!” “Tape han fast til bordet, fort mens han fortsatt er svimmel!”

 

Er det virkelig mulig? Skjer dette på ordentlig? Alt dette bare fordi jeg serverte ham harske smultringer for to dager siden. Trodde disse rampenissegreiene skulle være morsomt, ikke en kamp på liv og død. Ser lite humor i kjevle i øyet. Ja, jeg både vet og respekterer at folk har forskjellig humor, og jeg skal ikke skal være en slags overdommer over hva som er bra og ikke, men dette syns jeg rett og slett ikke var noe artig. Og nissene, hva har jeg liksom gjort dem? Og hvorfor i all verden er det kommet så tidlig. De pleier alltid å komme lille julaften, ikke 8. desember. Det er et eller annet som skurrer i hele denne historien. Den henger liksom ikke på greip.

 

Vet ikke hvor lenge jeg satt slik, men det føltes som en evighet. Kringsatt av nisser, det moderne symbolet på god jul. Ydmyket og nesten naken. Jeg gjorde det eneste riktige. Ja, det eneste jeg kunne gjøre. Jeg ropte på Kjærest.

 

Da hun kom opp endret stemningen seg totalt. Var liksom ikke måte på hvor lei seg de plutselig var. Alt hadde bare vært en misforståelse. De hadde ikke sett at det var meg, trodde jeg var en inntrenger. En falsk nisse siden jeg hadde julenissetrusa på. Faktisk Bollemus som førte ordet. Det er et eller annet med den musa der som jeg ikke stoler på. Luremus, moren hennes, var også slik. Framstod så godhjertet og snill, men så viste det seg, gang på gang, at hun var for god til å være sann.

 

Kjærest fikk meg løs. Nissene spredte seg og stemningen lettet etter hvert. Jeg drakk vannet mitt og gikk og la meg igjen. Litt fortumlet. Litt overrasket. Skjedde dette virkelig?

 

Da jeg sto opp i morges var alt normalt igjen. Ingenting tydet på at jeg hadde vært under fullt angrep i natt bortsett fra bildet Kjærest hadde sendt meg på mail. Bildet dere ser på nå. Det skjedde altså på ordentlig. Vi lever i en syk tid og enda er det bare 8. desember og femten dager igjen til jul. Nå kan tydeligvis alt skje. Hansken er kastet. Neste gang er jeg forberedt. Julekrigen er ikke over, den har så vidt begynt!

 

Les også:

7. desember: Nissefylla

6. desember: Smultringenes herre

5. desember: Inntrengeren

4. desember: Venner og vinningskriminelle

3. desember: Hevnen er visst søt

2. desember: Kneblet

  1. desember: Mens han sover

 

 

37 kommentarer
    1. Ha ha ha dette var morsomt, du har nok utfordret feil nisse denne gangen. Du får nok ta frem krigerutstyret nå, dette blir nok heftige saker fremover. Godt du har kjærest til å redde deg..🤶👍🤪

    2. Gudfader kor spennanes. Ante ikkje at nissan kunne oppføre sæ sånn på nattetid😱😱

      Har sedd dæ på TV. Skjønne jo at hær e det bare å hive sæ på følgelista!😍

    3. Ser ut for at hjemme hos dere er det ikke kjedelig et sekund🤣lykke til videre med🎅🤶🎅gleder meg til fortsettelsen🤣🤣🤣

    4. Æ trur æ daue, 🤣😂🤣du har tatt rampenissen til en annen høyde😂🤣😂 artig
      Hilsen fra Dubai

    5. Ho dær bollemus, e sikkert godt oppdradd av mora. 🤔
      Å æ har vært borti sånn luremus. Ikkje heilt go, nei. 😣

      Lykke t videre m krigen. 😊😃

    6. Hahahaha, for et leven😁😁 kreative nisser må jeg si, godt du har SuperKjærest til å hjelpe deg. Håper inderlig at du ikke går til anskaffelse av flere nisser, skinnet bedrar som du ser. De fremstår som søte og uskyldige så lenge de er alene. I flokk er de umulige å hanskes med.

    7. 😂🙈🤶🏻Fantastisk julekalender – du lager jo små luker av gleder til oss – takk😀😍

    8. Det sies jo at hevnen er søt🤣. Dagens latter nok en gang😁. Håper du ikke blir alvorlig skadet før adventstida e over😉. Ha en flott søndag👍

    9. Æ flire så æ skrik, snakk om nisse angrep😂😂😂 Hærlig story på morran😂😁 Ha en fin søndag😊💕

    10. Herlig 🙂 Jeg har hatt “fjasekalender” på bloggen i 6 år selv, i år orket jeg ikke. Litt for mye skjedd i høst. Så veldig koselig med noen andre som har kalender med fjas og moro 🙂 Godt du hadde noen til å få deg løs 😀

      1. Du blir ikke gammel før du slutter å leke! 😂😂😂😂

        Huff!! Nissekrig er vel ikke lek!

        Et herlig par dere to! God adventstid! Med eller uten nissekrig 🤶🎅

    11. For en fantasi, å takk for at dåkker deler den med oss😅.
      Du får ta med dæ et kosteskaft på soverommene, til å forsvare dæ med i tilfelle du må opp på natta,vet jo aldri, med de hybelboere dåkkers, heldig for dæ at kjæresten var hjemme. 😍.
      Ha en superfin 2 søndag i advent.

      1. Jeg elsker disse historiene bak bildene av rampenissen og hans (nå) medsammensvorne😂😂😂
        For en fantasi dere har, Kjærest og du!
        Ha en fin søndag😊

    12. 🤣 en god latter forlenger livet. For ei historie du forteller!! Utrolig morsomt. Fortsatt god helg🤣

    13. Herlighet før et læven det e oppi Alta. 🙄🤔 Det var ikkje sånn da æ bodde i Tverrelvdalen. 😥 Nu begynn æ nesten å bli gla før æ fløtta telbake tel Vesterålen. 😁 Dokker e et flott team. ♥️♥️🥰 Ha en strålende søndag. 😘

    14. Oi, er rampenissen hevngjerrig 😱😨 Hvordan skal dette ende?!🎅🤶 Kanskje fredsforhandlinger må innledes?😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg