Prosjekt bryllupsdress, uke 3:13. “Tidevannet snur!”

Uke “0”mandag 28.12.20
Uke 1, mandag 04.01.21
Uke 2. Mandag 11.01.21

 

Uke 3. Mandag 18.01.21

Etter forrige ukes lille vektoppgang, så var det utrolig deilig går nedover igjen. Siden jeg ikke “slanker meg” i den vanlige oppfatningen av orden, men heller har lagt om til et “normalt” kosthold med tanke på mengde, så går det jo nødvendigvis ganske sakte nedover, men jeg hadde ikke klart noe annet. Jeg  ha mat hver dag og sultekurer er ikke noe for meg. De varer sjelden lenger enn til første kvelden…

 

For en som har vært vant til ås spise så mye, så lenge, så er det en stor overgang å normalisere størrelsen på måltidene. For oss som blir så feite at vi bikker 125 kg handler det ikke om den berømte “metthetsfølelsen”. Feite folk eter selv om vi er mette, men vi klarer rett og slett ikke å stoppe. Enkelte kvelder i løpet av 2020 har jeg ligget og vridd meg i sengen fordi jeg har vært så mett. Så nei, det er IKKE hvete, ris og pasta du blir feit av, men mengden du trøkker i deg.

 

Grunnen til at jeg har kuttet ut hvete, ris og pasta er fordi det er så lett å overspise disse produktene. Både fordi de er “bløte og lettspiste”, men også for de er så fordømt gode! Vis meg den tjukkingen som klarer å spise “bare” 150 gram potetmos til middag eller én(maks to) ferske hveteboller eller brødskiver. Vet du hvor mange pizzatykker en tjukkas spiser? Til det er tomt!

 

Alt dette slipper man å forholde seg til hvis man kutter ut hvete, ris og pasta en periode. Man slipper å konstant gå og tenke på de tre pizzastykkene som er igjen etter middag, og gå flere ganger inn på kjøkkenet i timene etterpå å skjære små biter av dem å spise. Helt til de er borte, for de overlever ikke kvelden. Aldri.

 

Sukker gidder jeg ikke nevne en gang. En hver idiot som skal ned i vekt  forstå at man ikke kan fortsette å trøkke i seg kaker, kjeks, snop og brus hvis man skal ha noe realistisk mål om særlig vektreduksjon. Alle vi som sliter med å ta på oss skoene vet hvor sinnsykt fort en skål med sjokolade eller potetgull kan bli borte. 300 gram sjokolade ser og høres mye ut, men bryter du det ned i biter og putter det i en romslig skål, så er det plutselig borte i et jafs. Vi snakker halve dagsbehovet for kalorier i noen får biter, og dette spiser vi gjerne etter den før nevnte pizzaen!

 

Da er det lettere å bare kutte ut alle slike fristelser. Jeg klarer i alle fall ikke å spise bare litt sjokolade. Jeg er ikke fornød før hele plata er borte…

 

OPPDIKTEDE SPØRSMÅL FRA LESERNE:

 

Hvis jeg er så jævlig flink og kan alt, hvorfor har jeg liksom ikke gått ned mer i løpet av disse tre ukene? 

Godt, men enkelt spørsmål. For det første, og dette er viktig, har jeg aldri noensinne i mitt liv vært så lite aktiv som jeg har vært i

2021. Halve døgnet har blitt tilbragt i sengen og jeg har ikke jobbet fysisk i det hele tatt. Ikke har jeg trent heller. En og annen spasertur har det blitt, men kom igjen, det spiller ingen trille i den store sammenhengen. Siden jeg har vært så inaktiv har jeg forbrent ca 1000 kcal mindre per dag enn det jeg normalt har gjort gjennom min veldig aktive jobb. På en uke utgjør dette 7 000 kcal, altså et helt kg kroppsfett.

 

Siden energiforbruket mitt har vært så lavt, så har jeg vært nødt til å først redusere kaloriinntaket pr døgn med 1000 kcal bare for å kompensere for “latmannslivet”, før ytterligere reduksjoner i  inntak kunne føre til vektreduksjon. I mitt “gamle liv” hadde det altså holdt med 500 kcal mindre per dag for å gå ned 500 gram per uke, mens det (akkurat nå), med den livstilen jeg har, kreves hele 1 500 kcal!

Beregn DITT kaloribehov HER

 

Hvorfor kan du ikke bare ta deg selv i nakken og komme deg opp av den der jævla senga?

Enda et godt, men ikke like enkelt spørsmål. Vet ikke hav jeg skal svare, annet enn at jeg gjør så godt jeg kan. Jeg står jo opp, det er ikke det, kroppen føler bare et enormt behov for å sove, og nå når jeg, etter to tiår med kontant jobbing, endelig har en liten luke i livet med mulighet til å sove, så klarer jeg ikke la det være. Tror kroppen er vel så glad for den søvnen jeg får som den ville vært for de kiloene ekstra jeg eventuelt ville mistet hvis jeg var mer aktiv.

 

Hva er målet ditt for den fjerde og siste uken i januar?

Lett! Fortsette der jeg slapp med måltidsreduksjon og mosjon. Denne uken har jeg redusert knekkebrødmåltidene med 25%, med å gå fra fire til tre knekkebrød per måltid. (3 ganger i døgnet). Har også byttet ut vanlig hvitost med lettost. Bare byttet av ost vil matematisk utgjøre ca 250 gram vektreduskjon i uka, altså 12 kg i året, noe som betyr at jeg, uten å gjøre andre grep, faktisk veier bare 3,6 kg i 2031. Så lite har jeg ikke veid siden jeg ble skåret ut av min mor en septembernatt for riktig lenge siden.

 

Mål nr 2 er at jeg skal fortsette å gå til å fra jobb (forfatterjobben). Det er ca 20-25 min hver vei, hvorav 10 minutt i motbakke. Klart det betyr noe på sikt!

 

Syns du det er vanskelig å holde seg unna mat?

På dagtid går det greit. Både fordi jeg ikke står opp før 11/12, men også fordi det alltid har vørt på kveldene jeg har inntatt de virkelig store måltidene, og da snakker vi ofte om episke mengder. Jeg har noe flåsete sagt at jeg ikke har vært sulten siden sommeren 2019, men det er faktisk sant. Før jeg satte livet på “reset” mandag 26.12.20, så hadde jeg ikke vært sulten i hele 2020. Ja, lavt blodsukker slik man får når man liksom er sulten, men aldri sulten i magen. Det er klart man går opp i vet da og jeg gikk opp 20 kg på 11 måneder.

 

Hvor var jeg? Jo, etter middag og på kveldene kan det være vanskelig. Jeg er jo vant til å småspise fra middag til jeg legger meg, og den uvanen sliter jeg fortsatt litt med, men spiser mye epler. Vil ikke høre at det er mye fruktsukker i epler. Det er 1000, tusen, ganger bedre å spise så mye epler du vil enn alt det andre jeg spiste. Uansett hva lavkarbofanatikerne måtte si, så har jeg aldri hørt en eneste tjukkas gråtkvalt trekke fram et sykelig forhold til frukt og grønnsaker som årsaken til overvekten.

 

Vekt, uke 0: 129,3 kg

Vekt, uke 1: 123,8 kg

Vekt, uke 2: 124,1 kg

Vekt, uke 3: 123,6 kg

 

VektNEDGANG, uke 1: 5,5 kg (11 pk smør)

VektOPPGANG, uke 2: 300 gram

VektNEDGANG, uke 3: 500 gram

 

 

TOTAL VEKTNEDGANG: 5,7 KG

 

 

Vel folkens, nok meg, hvordan har det gått med dere???

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. På stedet hvil etter 8,5 kg ned siden slutten av august 😒 må ta det gradvis, livsstilsendring ikke slankekur. Ikke fanatisk, lørdag er lørdag. Men holder meg til å kose meg LITT ÉN dag i uken. Før var det 7 😱😜 har ikke helse eller ønske om å gå på lavkarbo. Alt handler om å holde ut, jeg trøster meg med at det funker i lengden uansett 😃

    2. Hahaha, dine betraktninger rundt de tre pizzastykkene på kjøkkenet var spot on! Den fredagspizzaen har potensiale til å havarere enhver oppstartet slankekur for min del ihvertfall. Sånn sett synd det er fredag ukentlig 😉

    3. Njæ, var så godt igang før jul.. 4kg ned.
      Kontrollerte vekta på morra’n i dag, 1 kg opp siden uka før jul. Er jo ikke helt krise!

      Jeg synes det er tungt!! GRISETUNGT å komme igang igjen nå! Motivasjonen for å la 2021 starte er liten, og jeg har utsatt den til uke4. Jeg må finne knappen igjen, knappen som frigjør en liten dose motivasjon og DET er jobben min denne uka 🙂

      I’ll be back, i uke 4!! Nesten så jeg trur på det sjøl 🙂

    4. Artigste innlegget, og det mest sanne, jeg har lest om å slanke seg 😂 Så ærlig, og lett å kjenne seg igjen i!
      Lykke til 😄

    5. Enig at det er digg og spise for mye, og er både brus og godis avhengig jeg.
      Men jeg syntes ikke du er noe tjukkas. Menn er best med litt kjøtt på kroppen

    6. Måtte le høyt da du sa hva vekta de blir i 2031,gjorde og det regnestykke da jeg kutta ut min vanlige cola boks pr dag, men, ble ikke resultat i det hele tatt, synes du er god jeg, er jo fremgang, og, når jeg ser bilder av deg ville jeg aldri trodd du veide så mye🤗

    7. Heisann!
      Noe som jeg har vært på heter Evjeklinikken. Ligger i Agder , Evje-Horneskomune.
      Heldt fantastisk opplegg.
      Lære å spise og få inn trening på en god måte.
      6 måltider PR dag.
      4 hovedmåltidet , tre mellommåltider.
      Ofte spiser man for lite og matsuget kommer om kvelden.

      Ernæringsfysiologen på Evjeklinikken sa; det finnes ingen NEI mat. Men man må selv finne uttav hva som er triggermat som gjør at man overspiser og ikke klarer å stå i mot.

      Jeg gjør som deg , kutter sjokkis for det trigger enda mere sjokkis. Sykt igrunn hvor mye en kan trøkke ned.

      Helene sjekker inn ,( gikk på NRK ) var på Evjeklinikken 2019 da oppdaget jeg den.
      Gå inn å se .

      Etter å ha vært en stor måse i matfatet så har jeg funneten god ballanse.
      Man får 5 års oppfølging på Evjeklinikken så det er gode muligheter for å bli frisk fra overspising, trøstespising og annet ræl.

      Lykke til , jeg synes du er flink.

    8. Lavkarbo og ketose funker perfekt for mannen min. Da kan han spise god mat, spise seg mett og han raser ned i vekt.

    9. Du er flink!!🥳
      Apropos det med å sove mye, og ha stort behov for søvn; har du sjekket om du kan ha kyssesyken (mononukleose)? Fikk det selv i 2010 og det tok flere år før jeg nærmet meg tilbake til normalen mtp søvnbehov og «slitenhet» i kroppen. Bare en tanke om at det kan være verdt å sjekke hvis du har muligheten😇

    10. Eg trur nok du gjør dette på riktig måte,har enda ikke hørt om noen som har klart å holde vekten etter en ekstrem slankekur. De fleste går veldig fort opp i vekt,og legger på seg mere enn de gikk ned i vekt,etter hurtigslanking. Det beste er nok å være tålmodig. Dette klarer du helt sikkert👏. Du har jo en god start allerede,masse lykke til videre,følger spent med deg her på bloggen 😍😉

    11. Du er flink. Er nok vanskelig å holde seg unna godsaker som man er vant med, men du får det til. Lykke til videre. 🤗 👍

    12. Hi hi…. ler meg ihjæl😂🤪👍 Du beskriver så godt hvordan «vi feite» har det. Jeg har slanka meg hele livet så kjenner meg såååå godt igjen😆
      Du har vært veldig flink nå og det viser vekta👍 Fortsett sånn og unngå alle kurer! Bryllupsdressen kommer til å passe fint😉
      Ha en fin uke🥰

    13. Jeg vet jo at du sannsynligvis ikke vil ha gode råd – men jeg har en kickstartkur som jeg synes fungerer veldig bra, og som jeg tenker kunne passe en som deg (som ikke synes det er lett med begrensninger).
      Grønnsakssuppe-kur. Sterk, mye chili. Spise så mye man vil av den så ofte man vil.
      Og så noen ting i tillegg, forskjellig hver dag.
      Jeg synes den fungerer veldig bra. Ikke så godt som det påstås her og der, men det er en god kickstart. Og selv om man blir litt lei den suppen, så kan man spise ubegrenset.
      Jeg synes også det er vanskelig å spise normal mat, men bare så og så mange gram. Bare litt av det man liker best.
      Enklere med en helt spesifikk kur der man faktisk også kan spise så mye man vil.
      Og så kan man jo fortsette med noe mer holdbart etter kickstartkuren. Og da synes man de knekkebrødene er himmelsk gode. Og har sannsynligvis gått ned såpass at man faktisk ikke har lyst på den ekstra maten som da ødelegger resultatene av kuren…
      Ellers synes jeg 2:5 diett er fint, men det har jeg ikke tro på at fungerer for deg, du er sikkert mer avhengig av litt mer energi enn som så, hver dag.

    14. Man kan faktisk bli stappmett av to normale pizzastykke selv om man er feit. Mye som kan spille inn ang vekta. At man er feit er ikke ensbetydende med at man er et matvrak eller spiser usunt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg