Egenproduksjon av tørka reinhjerter – en ny æra har begynt!

Reklame | Kokkejævel

I dag er det en veldig spesiell dag for meg. Det er nemlig dagen jeg tar tar steget fra å være en, bokstavelig talt, rein forhandler av tørkakjøtt og reinsdyrshjerter, til å sette i gang med min egen produksjon. På sikt betyr det rimeligere priser  til dere, samt en lang rekke nye og spennende smaker på reinhjertene.

 

Tradisjonelt blir det nemlig bare gjort på _en_ måte, nemlig å salte og tørke dem. (Det er ikke alt som kokes, ha ha…). Det skal selvfølgelig jeg også gjøre, men jeg hadde ikke vært the Kokkejævel hvis jeg ikke i tillegg også drev med kreativ produktutvikling. Først på tapetet, (i tillegg til tradisjonell tørking og salting, er sirupsalting. Det er jo veldig populært på fenalår, så jeg tenker det er en nydelig saltemetode også på tørka reinhjerter. Videre ønsker jeg selvfølgelig å lage en saltlake med de “klassiske” Kokkejævel-krydderne til vilt, nemlig rosmarin, mjødurt og vanilje. Kombinasjonen er nydelig! En tredje variant blir en saltlake med blant annet karri. Karri og reinsdyr en “ut av kroppen-opplevelse”, så det tror jeg også blir en suksess.

 

Mye spennende framover altså. Jeg kan jo ikke leve av Norges etter hvert største utvalg av kakepynt alene. Det er jo også begrenset hva jeg får inn av å selge geniale osteklokker med gode rabattkoder. Derfor må jeg må ha flere klover å stå på. Hva er vel da bedre enn å gå helt tilbake til utgangspunktet. Tilbake til den råvaren som gjorde meg kjent i utgangspunktet.

 

Nemlig til reinsdyret. Denne selv i verdenssammenheng helt unikt gode råvaren som jeg med stor stolthet tok i bruk som helt fersk kjøkkensjef for over 20 år siden og lagde mange spennende og populære  retter av, (som eksempelvis Ole Mattis Hætta, LavvoLars og Bringebærkremet reinsdyrsuppe), i en tid der det slett ikke var verken kult eller hipt med lokale råvarer. En tid der folk trodde den beste maten kom fra enten Frankrike, Italia eller Spania.

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor “kult” det var med middelhavsmat. Jeg knyttet til meg små lokale produsenter som jeg nyttet til mine menyer, og historien har jo vist oss at jeg var inne på noe. Norsk, lokalt og kortreist mat har jo blitt ganske så trendy og populært etter hvert. Vel, velkommen etter!

 

Nok navlebeskuende selvskryt! Jorden kaller. Må rydde plass til tørkeskapet som blir levert i dag. Der inne skal jeg om bare noen dager henge kilovis med deilige reinhjerter og om et par uker regner jeg med at de vil være klare for salg. Har savnet bitte litt å lage mat igjen etter at jeg sluttet som kokk på daglig basis, så jeg gleder meg til å lage noe godt igjen, ikke bare selge det.

 

Her ser dere første ladning med reinhjerer. 25 kilo som jeg skal reinsskjære og salte i dag og som etter noen dager skal henges til tørk i tørkeskapet. Om 2-3 uker har 25 kilo blitt tørket ned til 8-10 kilo klar for salg.

 

Jeg gleder meg!

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Ok. Jag är kräsen. Och jag har fobier. Det där hade jag nog aldrig vågat äta om det inte var skuret så att man inte såg vad det hade varit.
      Jag kan knappt skära i vanligt kött eller kyckling. Det är slemmigt, klibbigt och extremt obehagligt! Haha.
      Jag borde nog varit vegetarian.. om det inte var för att jag inte äter en enda grönsak :p
      Länge leve dubbelmoralen!
      Kött är gott … om det är färdigt stekt och delat 😉
      //Hon som inte ens köper färdig grillad kyckling

    2. Nam nam 🙂 Har hengt ut reinkjøtt til tørking her. Har også bestilt kakepynt. Så tenker jeg skal spise tørka reinkjøtt med kokkejævels nydelige marsipanroser på etterhvert 🥳 PS: Har kalkunfilet i ovnen nå som har vært i saltlakeoppskrifta di 🥳

    3. Lykke til. Har tørket reinhjerter mange ganger med ulik krydder. Samme med reinkjøtt. Men sliter med å få tak i råvarer. Neste gang skal jeg prøve både med vanilje og med karry. I dag blir det reinsteik ala Kokkejævelen. Nettopp beina ut en bog. Ha en fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg