Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

La det ikke være et øyeblikks tvil, det er fortsatt fullt mulig å gå ned i vekt samtidig som du har et nokså tradisjonelt norsk kosthold. Alt handler om mengde. Så enkelt, og så vanskelig.

 

Det finnes ingen mirakelkur for å gå ned i vekt. De som hevder noe annet lyver. Det er ikke slik at bare fordi du begynner å spise bacon og pølser som du skyller ned med eggeplommer og frityrolje til alle måltider, så vil kiloene bare smelte av deg som en smørklatt i en varm stekepanne. Også for karbofanatikere handler det om forsakelse. De spiser usunt i håp om å finne denne berømte “metthetsfølelsen”, og dermed kanskje forsake neste måltid slik at de kan gå ned i vekt.

 

Slanke mennesker spiser stort sett når de er sultne og lukker munnen hvis de er mette. Vi tjukkebollefeite er skapt litt annerledes. Vi spiser både når vi er sulte og mette. Munnen er vid åpen som en av Titanics digre kullovner der mannskapet jobbet harde, lange skift for å skufle inn tilstrekkelig med kull. Sammenligningen er kanskje litt komisk, men som Titanic som fortsatte å skufle inn kull i stedet for å senke farten, selv om de visste at faren for sammenstøt stor, så er også vi tjukkebollefeite i full fart mot isfjellet hvis vi ikke reduserer kullmengden og senker farten.

 

 

 

 

Tirsdag 5. oktober

 

Tirsdag 23. oktober

 

 

Forrige tirsdag, 19. oktober

 

I dag, 26. oktober

 

Da jeg gikk på vekta for 3 uker siden og så at den nesten stoppet på 140 kg, (opp 38,5 på tre år og 18,5 kg bare det siste året), så forsto jeg at hvis jeg ikke stoppet nå og tok “noen steg tilbake”, så ville jeg garantert dø av en eller annen livsstilssykdom før Lillebror fylte 20 år. Jeg var i så dårlig forfatning at jeg ofte sov med sokkene på for å slippe å ta dem på meg igjen dagen etterpå. Jeg var rett og slett blitt bælfeit og helseskadelig.

 

Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å gå ned i vekt i sommer, da jeg bestemte meg for å gå 100 toppturer på 100 dager, men jeg reduserte ikke kaloriinntaket, snarere tvert i mot, og i stedet for å gå ned i vekt så gikk jeg faktisk opp nesten 10 kg. Det er det som er så farlig med trening; man får så god samvittighet bare fordi man svettet litt at man gjerne hiver innpå en kullskuffel eller to ekstra.

 

Denne gangen har jeg verken trent eller trimmet nå de første ukene. Alt har handlet om å få kontroll på inntaket, for jeg har virkelig hatt et enormt inntak, både av vått og tørt. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart disse tre første ukene hvis jeg i tillegg skulle trent. Omveltningen, eller livsstilsendringen om du vil, hadde blitt for stor, for voldsom, og jeg hadde “sprukket”. Jeg fortsetter dom jeg stevner, nemlig å lage middager som i kokeboka mi, “Hva skal vi ha til middag?” Gode, kjappe og stort sett sunne middager som man virkelig gleder seg til.

 

Fem store endringer

  1. Helt faste måltider. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds med maks en halv times slingringsmonn. Ingen mellommåltider.
  2. Jeg har alltid drukket mye øl, også i ukedagene, men disse har jeg nå radert fullstendig bort. Uansett sinnsstemning så tar jeg meg ikke en eneste øl i ukedagene. Siden jeg har drukket såpass mye, så lenge, så trodde jeg at det ville bli vanskelig å kutte, men det har vært nesten irriterende enkelt. Har ingen cravings på øl overhodet. Det må nevnes at jeg fortsatt har “lov” til å drikke inntil fire øl fredag og lørdag, og denne tillatelsen har jeg benyttet meg av hver helg i denne perioden, men jeg har holdt meg lojalt til “kvoten”.
  3. Bare en middagsporsjon! De første par ukene kunne denne være litt vanskelig, siden jeg absolutt alltid har spist minst to porsjoner middag. Mer hvis det har vært noe jeg har likt spesielt godt. En kraftig middagsporsjon kan inneholde opp til 1000 kcal, og da sier det seg selv hva som skjer hvis du spiser to kanskje tre porsjoner. Nå veier jeg maten: 200 gram grønnsaker, 150 gram potet, 100 gram saus, 200 gram kjøtt/fisk. Aldri mer enn 700 gram! Har også, mens jeg bedriver vektreduksjon, kuttet ut smørsauser, baconfett ol. En dl av den sorten kan fort doble kalorimengden i middagen, og det er kanskje ikke så lurt når du er på jakt etter et kaloriunderskudd.
  4. Ingen ekstra middag på kvelden! Før kunne jeg ofte, stort sett hver kveld, smekke opp “noe godt” på kvelden. Selvfølgelig uten å være spesielt sulten. Det er det helt slutt på nå. Det hender fortsatt vi spiser middag på kvelden, men da er det fordi vi ikke rakk klokka fire, og middagen blir derfor byttet ut med kveldsen klokka åtte, og vice versa.
  5. Totalforbud mot energitette matvarer som kaker, bakverk, vafler, rundstykker, snop, chips osv. Disse kunne jeg naturligvis spist begrensede mengder av i helgen, men jeg har valgt øl som min “ekstrabevilling” og da må noe vike. Slik er det å gå ned i vekt. Det handler om forsakelse.

 

Husker dere at jeg sa, og viste bilde av (huff), at tyngdekraften hadde tatt tak i magen min og at den gang nedover. Vel, jeg kan stolt opplyse om at jeg har seiret over tyngdekraften og at den bare står ut, ikke ned. Jeg kan altså se undersiden av magen når jeg ser meg i speilet, og det er for meg en stor, stor seier!

 

Mål fram til neste veiing:

Forrige uke kuttet jeg fra fire til tre knekkebrød per måltid, men denne uken tror jeg ikke at jeg skal kutte noe som helst. Bare fortsette som jeg stevner. Tror det er lurt å ikke bli for ivrig når man får gode resultater, men heller ta det rolig og la kroppen venne seg til den voldsomme omskiftningen den tross alt er i. Fortsette å spise meg passe mett og unngå energitette råvarer når jeg kan.

 

I følge NHI.no sin energikalkulator har jeg, bare ved å følge dietten fra forrige uke, faktisk et energiunderskudd pr dag på i underkant av 2000 kcal. Det utgjør 1,5 – 2 kgs vektnedgang pr uke, men energiunderskuddet vil naturligvis bli mindre for hver uke som går siden det skal mer til å holde en stor kropp ved like enn en mindre kropp. Inn til videre trenger jeg ikke å tenke på det og satser derfor på å være under 129 kg neste uke.

 

 

Syns du dette virker inspirerende, interessant eller spennende?

Les også:

Ned 6 kg på to uker!

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

32 kommentarer
    1. Amen! Ingen slankekur som høres god ut til å være sann, er nemlig ikke nettopp det! Inntaket må stå i stil med uttaket, så greit er det med den saken.

      Stå på, det du gjør er respektabelt –

      Hilsen ei som føle seg litt respektløs akkurat nå 😇

    2. Imponerende! Kos deg med øl i helgene, ikke hør på moralistene!
      Hvis jeg skulle gi råd er det å spa på med all verdens fargerike grønnsaker og bær. Gir meg skikkelig energibust når jeg greier 1 kg variert grønt og bær og frukt for dagen.

      Har selv gått ned fra 140kg og holder meg på 80-tallet.

    3. Jeg er slank (dame 27 år, 60 kg), men trenger i likhet med deg 4 faste måltider til faste tider. Litt for å holde energien gående, men mest for å ikke spise 1000 ganger om dagen (og dermed gå opp i vekt).
      Har i likhet med deg også sluttet med øl/alhohol i ukedagene (gikk ned fra 63 til 60). Trodde også at jeg “trengte” alkohol hver dag, men det var ikke noe problem å slutte.
      Godteri kun på søndager har jeg holdt meg til å mange år.
      Spise nok noe mer mat enn deg, men jeg har en aktiv jobb og trener en del i tillegg.
      Så kjenner meg igjen i mye, selv om jeg er slank.
      Poenget er vel at selv om man er slank betyr det ikke at det er lett å holde vekta og at ting kommer gratis
      Forskjellen er vel at jeg ikke klarer å spise mer når jeg er mett.
      Har hørt at kroppen alltid vil opp igjen til den høyeste vekta man har vært, så jeg føler dermed at det er viktig å holde vekta nede (har vært maks 64), slik at det bli enklere å holde seg slank i fremtiden

    4. Bra jobba! Stå på!
      Du som er kokk bør vel bruke smør pakker – ikke margarin som ill foto 😉 renere produkt 🙂

    5. Takk for inspirasjon!🤩 har forsøkt flere ganger,for så å feile. Men skal gi d “all in”,og forsøke,helt til jeg klarer det!👊 Du er flink!👏 Stå på videre!👏

      1. Du klarer det hvis du er motivert! Du vet av erfaring at det ikke er enkelt, men hvis du ikke ønsker å bare bli tyngre og tyngre for hvert år som går, så MÅ du ta grep. Lykke til! 😀

    6. Har sjøl starta på den veien.
      Stortsett akkurat samme tiltak som dæ.
      Men slit litt med å få bytta ut smørsausan. Her i huse e di høyt elska og synes d e vanskelig å finne erstatning.
      Har du tips og oppskrifte? Hadde satt stor pris på d!
      Her går d i brunsaus, kvitsaus, bernaise, fløtesaus og peppersaus.
      Har i tillegg en mann som kunn får ølmagen men ikje legg på sæ no, så vanskelig å få han med på detta. Og 2 små barn som kan være ganske så kresen til tidern. Å lage mat til dem å at æ spis egen mat, e ikje så aktuelt pga økonomi å tid til matlaging.

      1. Du finner mange oppskrifter, samt tips og råd i boka mi 🙂 Hva smørsauser angår klarer vel familien kanskje å holde det til helgene i alle fall? Kan også anbefale deg å alltid ha en boks med 10% rømme i kjøleskapet. Da har du alltid en saus tilgjengelig, enten du serverer den naturell eller eksperimenterer med litt krydder og urter. Lykke til!

    7. Det jeg ikke forstår er hvorfor du må drikke 8 øl på to dager. Finnes jo ikke sundt og harmonerer ikke med livsstilsendring. Det er ikke bra for lever og hvis du fremdeles spiser sterke smertestillende tabletter harmonerer ikke dette. Hadde du sagt en øl på fredag el. Lørdag hadde det hørtes mere normalt ut. Men det virker som at disse 4 ølene må du ha både fredag og lørdag. Du har jo vokst opp med alkoholisert får, så ville vært veldig forsiktig når det gjelder alkohol generelt. Du sier at du har drukket mye øl hver dag, men det var overaskende lett å slutte.. men 8 øl på 7 dager, er faktisk over 1 hver dag.. Kan jo ikke være lett for familie og barna spesielt at far drikker så mye.. og 8 øl inneholder mye kalorier også. Hvorfor 4 øl både fredag og lørdag? Hva med 1 eller toppen 2 en av dagene hvis det må være hver uke?

      1. Ja, hvis man kutter ut all øldrikking en og bare drikker vann, te og kanskje slår til med et glass hjemmepresset juice i helgen så er det klart at man går ned mye mer! Det som jeg blir dritirritert over er de som må hakke på andre for alt de skulle gjort bedre og helst likt med deg sjøl, kommer aldri til å bli klok på sånt.

      2. Tuller du eller?!? Er du voksen som skriver dette til en godt voksen og hardtarbeidende familiefar?!
        Jeg slutter ALDRI å bli sjokkert over hva voksne kan lire av seg. Du har jo plutselig fått dette til å bli en stakkars familie som sliter med en far som drikker og ikke en far som tar tak i vekten for å leve lenger.
        Skjerp deg, historien sier heller ikke noe om hvor mye alkohol det er i ølet han drikker( heldigvis har du ingenting med det), men du bestemte deg likevel for at det var vanskelig for familie og barn.
        Skikkelig dårlig stemning med deg, sikkert slitsom for din familie og barna dine og ha en så kjipt forhåndsdømmende og negativ type i hus…

    8. Æ leve lavkarbisk, gjort det i over 10 år nu. Æ spis ikkje mykkje bacon, pølse eller frityrolja 😂😂😂
      Huske godt i begynnelsen når æ la om kostholdet at æ bei djækelsk provosert av at alle skulle meine ditt eller datt om ka og korsn æ åt. Nu bryr æ mæ ikkje lenger! Heile poenge e jo å finne nåkka som funke førr sæ sjøl og det har jo ingen andre nåkka med.
      Keep up the good work 💪💪
      ~ alt godt tel dæ og dine ~

    9. Bra jobba. Men min erfaring er at det går fort ned de tre første ukene. Deretter går det mye seinere for kroppen setter ned forbrenningen samtidig som den gjør deg mer sulten. Jeg har vel gått ned 24 kg to ganger sånn ca de siste 5 årene, men går jo like fort opp igjen.

      1. Ja, det er “lett” å gå ned i vekt, men kunsten er å holde vekta nogen lunde stabil. Det er derfor jeg nå går ned i vekt på samme måte som jeg har gått OPP i vekt, altså med denne samme maten, men til helt faste måltider. Kombinert med å få kontroll på overspisingen til middag og kvelds, samt kraftig redusert ølinntak har jeg stor tro på at dette vil vare over tid. 🙂 Ikke gi deg!

    10. Hei.
      Jeg har kjøpt kokeboka di. Har lest litt i den, men har ikke testa ut oppskrifter enda.
      Da jeg også driver på å redusere vekta, vil jeg også redusere fettmengden.
      Ser du bruker mye fløte og rømme i oppskriftene dine. Tror du jeg kan bytte det ut med henholdsvis lettmelk og rømme 10% og få et noenlunde vellykket resultat? (Jeg vet at fettet er med på å gi den gode fyldige smaken, men jeg må og vil redusere på det)

    11. Startet for snart 1 år siden… Utgangspunktet var 143 kg, som ble til 126 på 1/2 år… Spiser to knekkebrød, en brødskive, eller et rundstykke til frokost, samme til lunsj, ca. halvparten av din middagsporsjon, og vanligvis et knekkebrød og en kopp sukkerfri te til kvelds… Drikker mye vann hele dagen, men kan unne meg et glass sukkerfri brus av og til… Gleder meg til januar når vektreduksjonen for et år skal vise seg for både legen og meg…
      Utgangspunktet for vektøkningen var faktisk alt jeg proppet i meg da jeg sluttet å røyke i 2019… Straks 2 års jubileum uten røyk… (Y)
      Lykke til videre på din ferd mot flatere mage, og sunnere kropp…! 👍😊

    12. Supert vekttap! Jeg synes imidlertid du snakker veldig nedsettende om lavkarbo/lavkarbofanatikere. Det er fullt mulig å ha et sunt lavkarbokosthold. Mitt lavkarbokosthold består av masse grønnsaker (som vokser over bakken i hovedsak), rent kjøtt, fisk, kylling, egg. I tillegg veldig moderat med sunt fett, bl.a. i form av avokado og nøtter. Av og til litt dressing i form av olivenolje, og av og til stekt bacon til stekt egg. Men ikke slik du beskriver lavkarbo. Dette kostholdet har jeg nå levd på i mange, mange år, og har aldri hatt så fine blodprøver som nå. Det har også bidratt til at jeg holder en veldig stabil vekt nå, og holder betennelsene i kroppen i sjakk. Så, for mange av oss, er det nødvendig å ha et sunt lavkarbokosthold for å ha et godt liv.
      Heldigvis er det opp til enhver av oss å finne ut hva som fungerer for oss, og fortsett som du har begynt, når du ser at det fungerer for deg. Ønsker deg lykke til videre med vektnedgangen!

      1. Nei da, jeg skriver slett ikke nedsettende om lavkarbo, men fanatisme, også hva kosthold angår, er virkelig ikke min greie. Jeg skriver på min egen side hva som fungerer for meg, og jeg er glad du har funnet en måte som fungerer for deg. Dessuten, hvis du leser hva jeg skriver, så spiser jeg egentlig omtrent som deg.

    13. Jeg synes det høres logisk ut. Har du overspist og feil mat, vil du gå ned når du begrenser deg og tar mer fornuftige matvalg. Jeg overspiser ikke, spiser ganske sunt, 4 faste måltider, med lite utskeielser, ingen skapspising, lite alkohol, og har gjort det de siste 15 årene uten å gå ned et gram. Så det er ikke likt for alle kropper. Medisinske årsaker bak.
      Lykke til videre. Fortsett som du stevner og lev på en måte du orker også etterpå. Flink 🙂

      1. Ja, medisinske årsaker har jeg overhodet ikke kompetanse til å uttale meg om, men ofte får folk seg en real aha-opplevelse hvis de skriver ned hva de faktisk, og ofte ubevisst, får i seg i løpet av en uke, men det gjelder selvsagt ikke alle 🙂

        1. Det har du helt rett i 🙂 Lykke til videre både til deg og meg. Jeg skal lære mer om Berit Nordstrands omstart. For å se om det kan hjelpe meg. Lavt stoffskifte og insulinresistens hos meg. Har man lavt stoffskifte, har man dårlig stressmestring, stress trigger insulinet og lager magefett. I tillegg utmattelse etter utallige infeksjoner og antibiotikakurer, blir det en dårlig kombo. Men jeg klarer meg fint. Det kan nok være fordi jeg er halvt Finnmarking 😀 Min mor er fra Øksfjord. Kos det med vektnedgang, det er berusende 🙂

    14. Sinnsykt bra jobba👏💪👍. Hadde vært fint om du kunne dele litt av dine nye middagsporsjoner😉. Til inspirasjon😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg