Hemmeligheten bak min vektnedgang

Det finnes så mange mer eller mindre falske profeter og guruer der ute som hevder de har den hele og fulle sannhet om kosthold at det kan være vanskelig for den menige mann, kvinne og transperson å vite hva som er riktig og hvem man skal høre på. Dessuten endres jo slanketrendene seg og det kommer nye såkalte slankekurer hele tiden.

 

Dette er min metode. “Kokkejævelkuren” virker. For meg.

 

Har lest flere bråkjekke kommentarer opp og forbi som går omtrent slik: “Det er enkelt å gå ned i vekt. Det vanskelige er å faktisk BLI der!” Vel, både ja og nei vil jeg si.

 

For det første er det en helt unødvendig kommentar å komme med når en diger mann, glad, stolt og lykkelig, viser for all verden hvor “flink” han har vært, (for det har han jo da vitterlig vært), med å snu trenden fra å legge på seg nesten 40 kg på tre år, (fra 100 kg til 138,5 kg), til å faktisk så langt gå ned vekt tilsvarende 16 pakker smør.

 

For det andre er det slett ikke enkelt å gå ned i vekt. Selv med “Kokkejævelmetoden”, der du spiser deg mett på nesten helt vanlig mat fire ganger om dagen, kommer man ikke unna forsakelse og viljestyrke. For at 1 kg fett skal forsvinne må du innta ca 7000 kcal mindre enn kroppen trenger for å holde seg stabil, og ingen kropper, i alle fall ikke store kropper, liker når noen nekter dem mer mat og drikke enn de trenger.

 

Kroppen blir arg, irritert og sur, spesielt de første par ukene, og da er det bare viljestyrken som kan berge deg fra å spise en ekstra kotelett eller enda en klatt med den gode potetmosen med det bruna smøret i. Du klarer det, men vil på ingen måte kalle det for lett!

 

Fra 2016 til 2018 gikk jeg ned 24,5 kg. (Desimaler er alltid viktig dor slankere, he he). Fra 124,5 i påsken 2016 til akkurat 99,9 kg en glovarm sommerdag i 2018. Jeg sprang meg en lang topptur, uten vann, men med ullgenser på. Jeg skulle under 100 den dagen, og da jeg gikk på vekta etter turen hadde jeg endelig klart å komme med under.

 

Sakte, men sikkert la jeg på meg igjen og 1. januar i fjor veide jeg 110 kg. Litt under to år og flere slankeforsøk som har vært dømt til å mislykkes senere veide jeg altså 138,5 kg. Så ja, der er vanskelig å holde vekten etter en slankekur. Det sies at 95% av alle som går ned i vekt går opp igjen, og blir minst like tunge innen fem år.

 

Hvorfor er det annerledes denne gangen?

  1. Lite fokus på trim og trening. Trening gjør meg sulten, samt trigger “gjort meg fortjent til-knappen”, så denne gangen holder jeg meg i ro i begynnelsen. Lar kroppen få tid til å venne seg til et energiunderskudd på om lag 2000 kcal om dagen de første fire ukene. Det gir et vekttap på ca 2 kg i uka. (Ikke anbefalt med et så stort energiunderskudd hvis du er under 100 kg. ) Jeg bruker NHI.no sin vektkalkulator aktivt for å sjekke hvor jeg burde ligge inntaksmessig for å gå ned i vekt.
  2. I stedet for å endre kostholdet totalt, så er det den samme maten, med enkelte unntak, som gjorde meg feit som også skal gjøre meg slankere. Min kropp er ikke skapt for et stort underskudd av karbohydrater. Det verken klarer eller vil jeg. Jeg ønsker at ungene mine skal vokse opp i et hjem der det kommer nybakte brød ut av ovnen. Ønsker heller ikke et liv uten potet. Derfor spiser vi middager som normalt, men har større fokus på fisk, sunne tilberedningsmetoder, (som koking framfor steking), og grønnsaker. Maks 700 gram totalt, hvorav  minst 200 gram grønnsaker, maks 200 gram kjøtt/ fisk, 150 gram potet og 100 gram saus/stuing/surkål etc.
  3. Helt faste måltider. Mine måltider inntas klokka 08:00, 12:00, 16:00 og 20:00. Maks en halv times forskyvning. Ingen mellommåltider. Etter et par dager med faste måltider og energiunderskudd venner kroppen seg til klokkeslettene og jeg opplever ikke blodsukkerfall, slapphet etc. Ja, jeg er sulten den siste timen før neste måltid, men sult er ikke farlig. “Bli slank uten sult” leser jeg det lokkes med rundt forbi. Klart man skal bli sulten! Det er jo kroppens måte å fortelle at man trenger mat.
  4. Ingen måltider uten (frukt) og grønt! Jeg spiser ikke brød, (forklarer en annen gang), men knekkebrød, og på hvert eneste ett har jeg, i tillegg til pålegg, har jeg to tjukke skiver agurk og ditto skiver tomat. Det er godt, forfriskende og gir volum slik at jeg blir mett uten flere kalorier enn jeg strengt tatt trenger.
  5. Kraftig ølreduksjon! Kall meg gjerne alkoholiker og spytt på meg hvis det får deg til å føle deg bedre, men det er nå en gang slik at jeg de siste årene har drukket øl, (Les “En hverdag helt uten øl”  HER), omtrent daglig. Ingen av mine tidligere vektreduksjoner har inkludert ølkutt i dietten og det tror jeg har bidratt til at jeg ikke har klart å “holde meg på matta”. En ting er at øl inneholder enorme mengder kalorier, men det verste med øl i slankesammenheng er at øl(alkohol) gjør at du mister litt hemninger, som igjen gjør at du ikke klarer å motstå, selv om du er stappmett), den koteletten som ligger i kjøleskapet eller de bananene som ligger på kjøkkenbenken. Dessuten utvider øl, og all kullsyreholdig drikke, magesekken og alle vet at det er lettere å spise mye med en stor magesekk kontra en liten magesekk.
  6. Veiing av maten. Det har jeg alltid sett på som teit og forsynt meg av middagen på øyemål. Det er utrolig hvor unøyaktig det øyemålet kan være hvis du er skikkelig sulten. Derfor veier jeg. Da får jeg i meg nøyaktig det jeg skal ha og har full kontroll over energiinntaket. Når vi for eksempel har pølser til middag, så kapper jeg av pølsa hvis vekta overstiger 200 gram.

 

Jeg vil også nevne at jeg har kuttet ut sukker fullstendig nå de første ukene, men jeg vil anbefale eksempelvis sjokoholikere å gjøre som jeg gjør med øl, kutte ut i hverdagen og heller kjøpe tilmålt “kvote” i helgen. (Og helgen er ikke fra torsdag til søndag, men maks to dager). Hvis du ikke klarer å se for deg et liv uten sjokolade, så ser jeg ingen hensikt i å kutte det ut, bare redusere det kraftig.

 

Til syvende og sist er det jo det det koker ned til, nemlig reduksjon og moderasjon. Lære seg å vite hvor grensen går. Ikke alltid takke ja til noe godt. Lære seg at sultfølelsen ikke er en slags magekreft som kun daglig overspising kan kurere.

 

For min egen del kan jeg si at bare disse åtte kiloene har hatt enorm positiv virkning på hverdagen min. Jeg klarer (nesten) å ta på meg sokker uten å miste alt (som måtte være igjen) av selvrespekt. Jeg kan gå opp trappa fra kjelleren til stua uten at det hviner i lungene. Jeg kan kaste Lillebror opp i lufta mer enn tre ganger uten å bli helt utkjørt.

 

Jeg føler meg bedre rett og slett. Jeg tror virkelig at denne metoden er det riktige for meg. Kanskje du trenger mer drastiske tiltak, men dette er det jeg kan klare. Og det virker.

 

– Kokkejævel

 

Les også:

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Ja viktig å gjøre det på en måte som passer en, som føles riktig. Finn en måte å leve på, som passer deg. Leter etter min jeg også. Kryss fingrene for at jeg finner den. 🙂 Kanskje blir det dagens tema for meg, andre tror bestandig de vet best. Obs da må jeg passe meg så jeg ikke er andre noen ganger, jeg er nok det. 🙂

    2. Jeg har stor tro på det du sier om å finne DIN metode. Og jeg tror det ikke er noen vits i å rase ned i vekt for det er vel da det oftest går galt… Håper og tror du fortsetter i det gode sporet,for du har så selv om jeg ikke er av de som trenger å kvitte meg med kilo så er det interessant å følge med på vektnedgangreisen din. DU ER FLINK!

      1. Jeg tror ikke antall kg man “raser” ned som er årsaken til at man går opp igjen, men at man veldig ofte går på en eller annen naturstridig kur, eventuelt sulter seg gjennom noen uker før man sprekker totalt. Jeg bare spiser det antall kalorier som en mann på omtrent 85 kg burde innta.

    3. Dette var spennende lesning! Jeg har gjentatte ganger gjennom mange år forsøkt et utall av dietter og alltid havnet tilbake på samme vekt eller gradvis økende. Jeg har veldig dårlig helse så kan ikke trene det bort og fikk tilslutt råd av legen å oppsøke kommunes Frisklivsentral. Med stor skepsis tok jeg tak i det men møtte det hele med skepsis. Der var utgangspunktet Helsedirektoratets kostholdsråd. Litt kjedelig. men utrolig effektivt. Jeg har som deg spist endel brød, hjemmebakt grovt og tatt tilbake poteter i kosten. Grønnsaker/frukt 5 ganger om dagen og minimalt med fett og sukker. Resultat en jevn vektnedgang på 300 til 500 gram i uka. Dette kostholdsregimet er nå blitt en vane som gjør det lettere å opprettholde på lang sikt! Jeg heier på deg og vet hvor krevende det er!

    4. Herregud som du inspirerer! Jeg har samme veien å gå som deg, og har gruet meg så fælt fordi jeg følte at jeg måtte forsake så mye av den vanlige maten. Men se hva du får til!
      Du har vist at dette fikser vi med litt sunt folkevett og en gira Kokkejævel som mentor 🤪
      Jeg er i gang med redusering av inntak, og så får vi se da vettu, hvem som klarer ta i golvet først 😁💪

    5. Dette høres veldig fornuftig ut, slike råstrenge dietter er jo til å feiles. Har forsøkt en og annen diett i mitt liv jeg også, men det er når man kan spise som du gjør det går. Normal mat i mindre mengder, det kan man jo faktisk leve på også slik at livstilsendringen blir permanent. 🤗

      Det er jo en premie å føle seg bedre, føle at man orker mer og føle at endringen er positiv på andre steder enn på kropp og vekt, well done 🤗

      Ha en fin dag

      1. Ja, jeg har helt seriøst unngått å sette meg ned på gulvet med Lillebror fordi det har vært så tungt. Ikke bare å reise seg opp igjen, men faktisk sitte med beina ut på et gulv. Har ikke fått puste skikkelig pga magen. Nå er den “borte” (vel, fortsatt mye igjen, men du forstår hva jeg mener”. 😀

    6. Du er kanonflink! 👍👏👏👏
      Jeg spiser ikke så mye ved hvert måltid, blir så fort full i magen. Men spiser nok feil og sliter med å holde meg unna sukker, godterier og potetgull og brus 🙄😔 Elendig viljestyrke.
      Men tror du gjør rett i å spise mer eller mindre normalt, lettere å holde seg til det videre i livet.
      Lykke til videre 👍 Så håper jeg at jeg skal klare å finne samme viljestyrke som du har 👍😊

      1. Ja, det er ikke mat i riktig mengde vi blir feite av, det er overfloden. Du har det nok med sukker som jeg hadde med øl. Trodde ikke jeg klarte meg uten i hverdagen, men da jeg slutta tvert var det ikke noe problem i det hele tatt. Hva har jeg liksom styrt med alle disse årene? tenkte jeg. Jeg er SIKKER på at du finner motivasjonen du trenger du også 😀 Stå på!

    7. Herlig å lese innlegget ditt i dag og gratulerer med fin nedgang. Jeg gikk ned nesten 20 kg, og under korona gikk jeg opp 8. Er normalvektig og har funnet min måte for å holde meg der jeg er nå. Nyter litt vin i helgene, men kun en dag. Godt med et glass til en god middag.
      Vil også takke for en godt forsendelse som havnet i postkassen i dag. Det kaller jeg service. Krydderet jeg bestilte luktet helt himmelsk. Gleder meg til lutefisk middag på lørdag! Lykke til videre på vektreisen din!

    8. Gratulerer med flotte resultater! Jeg er en av dem som har prøvd en rekke mirakelkurer og lyttet til alskens kostholdsprofeter, helt siden jeg var ung i spiseforstyrrelsenes store gullalder, åttitallet. Og det rare er at uansett hvilken vei jeg har valgt, så har det gitt resultater så lenge jeg var dedikert. Men så kommer alltid den vanskelige hverdagen etter vektnedgangen, og vekta fyker opp igjen – med bonuskilo attåt. Høres det kjent ut? Så jeg er oppriktig spent på å følge deg når du kommer til det stadiet i din vektreise. Håper virkelig du nailer det og deler oppskrifta, for den hemmeligheten har ingen profeter klart å formidle til meg eller de fleste av mine medslankere. Alt godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg