Derfor har jeg kutta ut brød en periode

Ikke under noen omstendigheter kunne jeg tenkt meg å gå gjennom livet uten fersk gjærbakst, (i så fall håper jeg det blir kort), men akkurat nå, i vektreduksjonsfasen, er det en kjempehjelp for meg å ikke spise bakevarer i det hele tatt. Ikke bare fordi en vanlig brødskive inneholder omtrent dobbelt så mange kalorier som en knekkebrødskive, men først og fremst fordi det går så sinnsykt fort å sluke ned en myk brødskive kontra et knasende knekkebrød som spruter alle veier når du tygger over.

 

For bare noen uker siden kunne jeg fort spise både 6 og 8 brødskiver pr måltid, i alle fall hvis det var kjøpbrød og butikkskjært. Jeg bare bretta dem sammen slik at det skulle gå enda raskere å sluke dem. Og etterpå tok jeg meg en Gomorgen-yoghurt og et par bananer. For ikke så snakke om hvis jeg mekka opp ferske rundstykker!

 

Da jeg starta opp denne såkalte “Kokkejævelkuren” bytta jeg ut brød og bakverk med Wasa havreknekkebrød. Det er min favoritt, og det er viktig for meg å spise noe jeg faktisk liker og er glad i. Tror det er lettere å unngå å sprekke på den måten.

 

Siden jeg var vant med å spise når jeg var mett og egentlig ikke hadde vært sulten siden barneskolen, så satte jeg meg slett ikke på noen sultekur. Ja, jeg fjerna alt for mange brødskiver, men jeg erstattet dem med intet mindre enn 4 havreknekkebrød med godt pålegg: Lettmajones, kokt skinke, lettost og agurk. Frokost, lunsj og kvelds.

 

Dette er ikke en liten mengde mat, men det er heller ikke voldsomt mye for en stor mann. Det var imidlertid tilstrekkelig til at jeg klarte 14 dager uten en eneste sprekk. Da hadde magesekken, og uvanen med overspising, krympet såpass at jeg kjente at jeg egentlig ble mett etter bare 3 knekkebrød. Da kutta jeg ut det fjerde knekkebrødet og erstattet det med tomat. Som på bildet, bare enda mer tomat. Jeg bruker en hel tomat på tre knekkebrød. Kjøper ikke billigste sort tomat, men disse solmodne som smaker godt. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig jeg syns det er å spise noe man faktisk syns er skikkelig godt. Liker man ikke tomat, heller ikke de gode solmodne, så kan man bruke noe man selv er glad i, som epler for eksempel. Veldig godt på kjøttpålegg som roastbiff og skinke.

 

Jo da, vi kommer selvfølgelig til å bake til jul , samt lage desserter, etter hvert, men i år kommer jeg ikke til å trøkke i meg 5-6 stykker mens de er så varme at de brenner på tunga og egentlig ikke smaker noe godt i det hele tatt. (Samtidig som jeg trøkker i meg 5-6 til ETTER at de er avkjølt…) Jeg kommer til vente. Kanskje til og med helt fram til jul.

 

Det er så deilig  være så godt i gang! Nå har jeg, til tross for enkelte veldig tøffe dager, bevist for meg selv, uke etter uke etter uke, at jeg får det til. At jeg ikke trenger  å legge meg stappmett og brisen hver kveld for å få sovne. At det ikke er kjøleskapet jeg kommer hjem til etter jobb, men Konemor og Lillebror. (og Datter så klart de gangene hun er der.)

 

Big is beautiful ble aldri mitt slagord. Ikke en gang i nærheten. Det eneste positive med å være feit er at man kan ete og drikke mye mer enn andre. Resten er bare tungt. Og dessuten jævlig dyrt. Dere vil ikke tro hvor mye jeg har spart på mat og drikke på bare fire uker, men det er mange, mange tusen kroner. Nok en motivasjonsfaktor!

 

 

 

 

Folkens, ikke slutt å spis, men lag dere et godt måltid og en god uke!

 

Les også

Ned over 10 kg på 4 uker

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Gøy å lese, jeg har oxo tatt helt av på knekkebrød og alt d deilige sunne pålegget en kan finne, føler meg så mye lettere i kroppen av å kutte brød. MEN lært d er sunnere og bedre å SPISE ekte majones enn den lette :-O

      Anbefaler oxo pærer, rosiner og valnøtter til “mellom-måltid” supergodt og sundt.

    2. Du har knekket koden og det fungerer for deg. Enig med at solmodne tomater de er gode. Jeg hadde bifftomater i drivhuset, de var søte og gode. Ville fortelle at gubben var skeptisk til lutefiskkrydderet jeg kjøpte hos deg. I dag ble det lutefiskmiddag og krydderet hevet fisken til nye høyder. Gubben sa etter at han hadde spist at krydderet var med på å løfte måltidet til nye høyder!

    3. Så flink du er😀Høres ut som du har funnet en metode som virker for deg. Jeg gjorde det på omtrent samme måte da jeg gikk ned. Spiste mat jeg liker godt, men mindre porsjoner. Da er det som du skriver lettere å unngå sprekk. Lykke til videre😀

            1. Bestilt og betalt 😀Blir sikkert en ny bestilling før jul. Og har ønsket meg forkle fra deg fra sønnen min. Så mulig det kommer en bestilling fea han også😂

    4. Viktig å finne sin egen motivasjonsfaktor, ja, hva som motiverer en til å gjøre det man vil (og evt ikke får til). Fristende bilder i dette innlegget. Minner meg om smaken av fersk og deilig brødbakst… Men det er ikke noe jeg trenger, og nå har jeg klart meg uten i to år. Har også havreknekkebrød som favoritt. Husker nesten ikke hvordan det smakte… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg