Ned over 10 kg på 4 uker!

Reklame | Teksten inneholder link til julegavebutikken Kokkejævel.no

 

De fire første ukene av “Kokkejævelkuren” er nå gjennomført. Resultatet er 10,8 kg ned fra rekordhøye 138,5 kg. Det er veldig, veldig bra gjennomført.

 

Det jeg kaller for “Kokkejævelkuren” er jo egentlige ikke en slankekur, men en vektreduksjon som ført og fremst fokuserer på vanlig mat, ikke ulike former for “trender og trening” som kommer og går.

 

For meg har det vært veldig viktig å konsentrere meg om å redusere matmengden og bruke tid på å venne magen, (og hodet), på at det ikke blir mer middag når den første porsjonen er spist opp, framfor å få opp pulsen gjennom trim og trening i en slik grad at jeg i tillegg hadde måttet kjempe mot “den gode samvittigheten” man jo får når man har trimmet, som gjør at man trenger/fortjener et ekstra knekkebrød/pølse/appelsinjus etc.

 

Det er en risiko jeg ikke er villig til å ta nå. Trim og trening får komme når jeg er klar for det. Jeg har brent meg alt for mange ganger på å gjennomføre begge deler, samtidig. Denne gangen gjør jeg alt annerledes. Den samme maten, bortsett fra sukker, som fikk meg opp i nesten 140 kg skal også få meg ned igjen.

 

Tirsdag 5. oktober

 

Tirsdag 12. oktober

 

Tirsdag 19. oktober

 

 

Tirsdag 26. oktober

 

I dag, 2. november

 

I dag tenkte jeg å fokusere litt på hva jeg spiser til middag. Spiser middag hver dag mellom klokka fire og halv fem. Hvis jeg ikke rekker det spiser jeg kveldsmaten klokka fire og lager middagen til klokka 20:00. Har vent kroppen min måltider hver fjerde time, og det mønsteret bryter jeg aldri. Det gjør at jeg ikke blir slapp og svimmel, (noe et slikt vekttap normalt ville ført til), mellom måltidene.

 

Vi er veldig glad i fisk, og spiser fisk i alle fall tre-fire ganger i uka, men etter hvert som en stadig større prosentandel av meg har blitt borte har kjøttandelen til middag økt. Kjøtt, selv i samme mengder som fisk, gir meg en bedre metthetsfølelse, og den anser jeg som viktigere akkurat nå enn å på død og liv holde en høy fiskeandel.

 

Her ser dere en stor og god porsjon oksesteik. 200 gram kjøtt, 200 gram grønnsaker, 150 gram ovnsbakt potet og 100 gram sjysaus. Til sammen 650 gram middag. Såpass må det være for en stor mann. Det nytter ikke  å ta middagen fra en mann som har spist både en, to og tre middager per dag. Da hadde jeg sprukket allerede etter et par dager. Nå har jeg virkelig noe å se fram til, hver eneste dag.

 

Ferskkjøttsuppe av skivet lammelår. Veldig godt, men jeg syns det er litt vanskelig å holde “mengdekravet” når jeg spiser suppe. Ikke like lett å veie opp.

 

Fiskekaker i brunsaus med potet og gulrot er super slankekost!

 

Pizza med grov bunn på lørdag. Litt mye stekt og litt for grov bunn. Jeg har alltid brukt å hatt i litt havrekli i pizzabunnene mine de siste 10-15 årene, men viktig at man ikke blir helt fanatisk heller. Oppskriften under er redigert og ikke riktig like fanatisk grov som grov som den jeg lagde,

Grov og mager pizzabunn

1,5 dl vann

1 pk  pizzagjær

1/2 dl havrekli

1 dl sammalt hvete, grov

1/4 ts salt

 

Rør lett sammen og la stå og svelle i 30 minutter

 

Tilsett 1 dl hvetemel og kna godt inn i deigen. Heves rett på benken med hvetemel under. Da er det lett  kjevle den ut etter 30 minutter.

 

Evaluering etter 4 uker på “Kokkejævelkuren”

Det har gått overraskende greit, men det har selvfølgelig også vært tøft. Jeg som i så mange år hadde vært konstant mett måtte nå plutselig kjenne på sultfølelsen igjen. Det vanskeligste har nok vært å venne meg til å bare spise en porsjon med middag, ikke to eller tre. Den første uka var verst i så henseende, men nå som magesekken er skrumpet litt inn og vanen er endret, så går det helt greit. Går jo aldri fra bordet sulten uansett.

 

Selv om jeg har gått over 10 kg ned så er jeg fortsatt nesten 10 kg tyngre enn jeg var da Lillebror ble født, så jeg har ennå langt igjen før jeg kommer dit. Jeg regner ikke med å gå like mye ned de neste fire ukene som jeg har gjort de fire foregående, men jeg skal fortsette som jeg stevner. Fire faste måltider om dagen. Ingen mellommåltider. Ingen øl eller sukker i ukedagene.

 

Nå går vi jo også inn i det som er årets aller travleste måned på jobb også, (altså julegavebutikken Kokkejævel.no), så da skal jeg i alle fall ikke redusere det lave kaloriinntaket mitt. Da bærer det galt av sted.

 

For å unngå å unngå å gjenta meg selv hver uke, så legger jeg ved link til tidligere innlegg på denne “reisen” min nedover i størrelse.

Etter 1 uke

 

Etter 2 uker

 

Etter 3 uker

 

Etter 4 uker

 

 

Les også:

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Jeg liker ikke at ditt bruker navn inneholder “J” ordet. Dette er fordi jeg er kristen og har en hund som ikke banner og bare snakker fint.

        1. Tok av 15 kg.på ketogent på 4 måneder. Det var første gang på mange år, at jeg fikk til og slanke meg. Kuttet ut det meste av karbo, som potet, pasta og brød. Når du kutter ut karboene kan du supplere med mer fett, som gjør deg god og mett. Null sultfølelse og masse energi. Dog, salat og grønnsaker hver dag.

    2. Eg e bare mektig imponert👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼. Du inspirere jo så mange,ser at flere prøver å følge ditt eksempel med å kutte ut sukker å andre kaloribomber. Lykke til videre,håper det går bedre med lillebror💙. Ha en fin kveld😊

    3. Bra jobba 🤘🏼

      Spørsmål helt ute av det blå:
      Er det mulig å få oppskrift på Sørøydressingen? Jeg er livredd for at den skal forsvinne fra Snackbaren plutselig. Den er favoritten til hele familien. Har vært trofast kjøper av den helt siden du ordna skikkelig salatbar på Coop Mega. (Det var tider) Jeg så du hadde en oppskrift på Thousand Island i boka di, men er det en annen? 🤔

      Håper på svar 🙌🏼

        1. Ok tusen takk. Skal lage koldtbord til helgen så det hadde vært gøy å servere Sørøydressinga 😁

    4. Følger deg og ned 6 kilo. Bytter lett majones med sylte agurk. Gjer mye smak til tørre knekkebrød.

      1. Jeg prøvde å kutte majonesen et par dager, men ble bare fettsulten av det, så bytta tilbake. Noe fett skal en jo ha 🙂 (Bruker også ofte sylteagurk, nam 🙂

    5. Rått!👏
      4 uka her også, fra 90,7 til 86,3.
      Har kutta alt av godteri, bakevarer og takeaway alle dager i uka. Men spiser ellers det jeg vil til jeg blir mett. Forskjellen fra tidligere er at jeg nå ikke spiser mer ETTER jeg er mett😅

      Fortsett den gode jobben du gjør !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg