Fyllesyk hver jævla dag!

De siste ukene, gjennom disse innleggene i forbindelse med Kokkejævelkuren, har jeg vært nokså åpen opp mitt omtrent daglige ølkonsum gjennom mange år. Etter at Lille Vakre plutselig bare døde så har det vel egentlig bare vært på søndager jeg har vært kjørbar fra morgen til kveld.

 

Jeg har gjort mange forsøk på livsstilsendring opp gjennom, men aldri på noe tidspunkt har det vært aktuelt for meg å kutte ut hverdagspilsen. Klarte ikke å se for meg en hel uke, de siste årene, en hel dag, uten øl. Den som ga meg glede, motivasjon og belønning. Roet nervene, skuldrene og magen litt på tunge dager, men også veldig mye dårlig samvittighet og masse skam og selvforakt. Jeg var overbevist om at jeg var alkoholiker, (den kanskje største tabusykdommen av dem alle), og at sykdommen var blitt kronisk og ingenting å gjøre med.

 

Likevel sto jeg opp klokka fem, stilte på jobb klokka seks og jobba så lenge det enn måtte være nødvendig. 6-7 dager i uka. I år etter år etter år. Så lenge jeg holdt meg til mine fire, noe jeg stort sett gjorde, så var jeg aldri fyllesyk. Fire øl på en godt vant mann på, etter hvert, langt over hundre kilo er ikke det samme som fire øl på vever kvinne på 67 kg. Det er det mange som glemmer når de fordømmer meg i kommentarfeltet når jeg forteller om dette.

 

På tirsdag er det fire uker siden jeg tok min siste hverdagspils. Jeg var da blitt så bælfeit, 138,5 kg, at selv jeg forsto at jeg ikke kunne fortsette på denne måten veldig mye lenger. Klarte jo ikke en gang å sette meg ned på gulvet og leke med Lillebror. For å kunne gå tilstrekkelig ned i vekt, og bli der, så simpelthen bare måtte hverdagspilsen ofres, og det har vært overraskende enkelt!

 

Jeg som trodde jeg var en innbarket alkoholiker som kom til å sitte her  på kveldene og skjelve og svette i abstinenser. Jeg har faktisk ikke kjent på savnet eller suget i det hele tatt. Klart det har vært kvelder som har vært vanskelige fordi selve livet har vært vanskelig, og hvor jeg normalt ville drukket øl for å komme meg helskinnet gjennom dagen, men heller ikke på disse kveldene, (og det er en del av dem), har jeg lengtet etter øl. Jeg har bare reflektert over at jeg for bare noen uker siden garantert ville satt meg i bilen for å kjøpe, selv om jeg kanskje hadde bestemt meg for å ikke drikke akkurat den dagen.

 

Det har rett og slett vært irriterende enkelt. Det jeg trodde var en avhengighet jeg ikke hadde krefter til å bekjempe, viste seg å bare være en jævla dårlig vane som etter hvert hadde utviklet seg til en slags tvangstanke, på samme måte som overspisingen er/har vært.

 

Til mitt forsvar må det jo også sies at jeg er på et helt annet stadium av livet nå enn jeg, naturlig nok, noen sinne har vært, og det slett ikke er sikkert at det hadde vært like enkelt hvis jeg hadde gjort dette for si tre, fire, fem eller ti år siden. Det spiller heller ingen rolle. Hovedsaken er at jeg gjennomfører nå og at det ikke er noe fare for at jeg havner på dårlige vaner igjen. På samme måte som når jeg slutta over natta med 40 om dagen for 10-12 år siden, og ikke har tatt et eneste drag siden, kommer jeg heller ikke til å gå til bake til gamle synder med hverdagspilsen. Kroppen har rett og slett fått nok og går videre, uten å se seg tilbake.

 

Dette ble et helt annet innlegg enn jeg hadde tenkt! Da jeg skrev overskriften, (skriver alltid overskriften først), så var tanken at å skrive om at jeg, spesielt den siste uka, har følt meg fyllesyk hver eneste morgen når jeg våkner. Litt trøtt, tørst og med lett hodepine. Ikke slik voldsom skallebank, men en slik murrende hodepine som må kan få hvis man har tatt et eller to glass for mye.

 

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har tatt et eneste glass for mye, siden jeg jo ikke har tatt noen i det hele tatt, men jeg har en teori om at det kanskje er hjernen som reagerer på det nokså voldsomme energiunderskuddet. De siste ukene har jeg fått i meg om lag 1500-2000 kcal mindre pr dag enn jeg har brukt, og det er klart at hjernen etter hvert legger merke til at glykogenlagrene ikke lenger til en hver tid renner over av melk og honning og sier i fra om at

 

Hei der, tjukken! Ligg ikke der med den stadig mindre magen din og tro du ser særlig deilig ut. Kom deg heller opp og gi meg frokost for pokker!

 

 

 

 

Les også:

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Når man mister noen som er nær, og en stor krise blir endel av livet- må man leve videre. På ett eller annet vis. Jeg er midt i det. Jeg leter etter en måte å mestre livet på, uten min kjæreste. Jeg tror ikke jeg blir avhengig, men i en periode kan de fire ølene, eller et par glass vin, være noe man “trenger”. Leser deg. Fint at du ikke “trenger” mer. De fire – alt godt!

      1. Alkohol får ingen tilbake, men for noen kan det gjøre dagene akkurat så levelige at man klarer å gjennomføre uten å følge etter. Jeg er helt sikker på at du etter hvert kommer til å mestre livet uten din kjæreste, selv om det akkurat nå sikkert føles helt uutholdelig. Det blir bedre. Hold bare ut.

    2. Uff, den murrende hodepinen husker jeg fra jeg gikk ned i vekt for noen år siden. Det går over da, sånn etterhvert🙂

    3. Liker du rett frem ærlighet!
      Du skriver fantastisk. Med akkurat nok filter til å gi oss et ærlig innblikk i livets oppturer og nedturer.

      Du er beintøffe som fikser livet som du gjør! Ikke alle kan kutte 40 om dagen over natten. (kjenner bare èn som har gjort det før -og fortsatt er røykfri 30 år seinere).

      Ønsker deg lykke til med vektreduksjonen din! At du klarer å kutte 4 for dagen, bare sånn, står det også stor respekt av!
      Bare å stå på! Dine barn, og din vakre kone vil garantert elske (enda mer – om mulig 🥰) sin etterhvert sprekere pappa/ektemann. Stå på! Vil alltid heie på deg! 🥰💪💪

    4. Kan det være underskudd på væske som har skylden? Er jo endel vann i øl også. Har du økt inntaket av vann etter at du kutta ut ølet? Hvis svaret er nei, så kan det kanskje lønne seg å hive innpå noen halvlitere ekstra med vann om dagen.

      1. Nei, er nok ikke væskeunderskudd. Tro meg, jeg drikker MYE vann, for man blir jo tørst av å g ned i vekt. Nei, det er rett og slett hjernen som er sulten og det er IKKE farlig 😀

      1. Jo, det er ikkje fint å skulde på “de” for slike kommentarer! Stå for det du hiv ut av deg! Dessuten så kjenne eg mange kokkar som ikkje er homo og ikkje er alkoholiker!
        Kokkejævel stå på, du er mega flink, vi heier på deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg