Min dagsrasjon

Mange har etterspurt en oversikt over hvor mye/lite jeg spiser nå som jeg går ned i vekt. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til å gi slike opplysninger i fordi det er så enormt individuelt hvor mye energi kroppen trenger for å fungere. flere faktorer spiller inn. De viktigste, som det er mulig å måle, er nok kjønn, høyde, vekt, aktivitetsnivå og alder, men det kan også være medisinske årsaker som gjør at noen trenger mer eller mindre energi enn gjennomsnittet. Faktorer som søvn, hvile, god psykisk helse spiller også inn, men det er jo umulig å måle.

 

For å beregne mitt energibehov har jeg brukt den eminente energikalkulatoren til NHI.no. Der ser man hvor mye kroppen trenger bare for å holde vekta stabil, og da er det enkelt å bergene hvor mye mindre mat man må spise (og drikke) for å gå ned 1 kilo kroppsfett. (Veldig) enkelt sagt kan du si at du må spise (og drikke) om lag 7000 kcal mindre enn du forbruker.

 

Siden jeg var/er så stor, og ergo hatt et så stort energibehov bare for å holde vekta, så har det vært “enkelt” for meg med ca 2000 kcal i underskudd hver eneste dag. Dette har medført et vekttap på litt over 2 kg pr uke. Det sier seg selv at det ikke kan vare i det uendelige, men 1000 kcal i energiunderskudd pr dag for meg er absolutt både realistisk og gjennomførbart.

 

På bildet ser dere altså et eksempel på hva jeg får i meg hver eneste dag, fordelt på fire måltider til helt faste tider. Frokost 08:00, lunsj 12:00, middag 16:00 og kvelds 20:00. Av praktiske årsaker har jeg lagt inn et slingringsmonn på 30 minutter foran eller bak, men i all hovedsak spiser jeg på slaget. Hvis jeg er sent hjem fra jobb og ikke rekker middag, så bytter jeg bare plass på middagen og kveldsen.

 

Mitt daglige energibehov er per nå, uten trening, om lag 3800 kcal i døgnet. På bildet ser dere 1865 kcal, noe som altså gir meg et energiunderskudd på om lag 2000 kcal pr dag, noe som igjen gir et teoretisk vekttap på 2 kg per uke.

 

Gjør oppmerksom på at dette er hverdagsmaten. Jeg drikker kun vann og kaffe og jukser ikke i det hele tatt. Drikker heller ikke lettbrus. Ikke fordi jeg tror jeg blir tjukk av det, men fordi jeg overhodet ikke har behov for det. Fredag og lørdag drikker jeg øl, noe som gir kroppen 1120 kcal ekstra i uka, men det er viktig å unne seg litt godt, det være seg øl, brus, sjokolade, kaker eller hva enn det er som har bidratt til at man ble feit i utgangspunktet, men tror det er lurt å ikke gå “bananas” i butikken, men kjøpe inn det du planlegger å unne deg. Tror også det er lurt at ikke helga varer helt fra torsdags ettermiddag til søndags kveld. Jeg har gitt meg fredag og lørdag. Andre får gjøre som de vil.

 

Les også:

Ned over 10 kg på 4 uker

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

 

Nå må jeg jobbe! Det kom inn enorme mengder med bestillinger i går kveld, 😀 så i dag blir det litt svettings på pakkebenken. Konemor kommer også innom i dag, for hun skal montere bankterminalen som endelig har kommet, så Alta og (Troms og) Finnmark, nå er dere hjertelig velkommen innom “Julegavebutikken” i Løkkeveien 2.

 

Åpningstider fram mot jul:

Man-fre: 10:00-18:00

Lørdag: 12:00- 16:00

 

Men du er hjertelig velkommen inn utover dette så lenge lyset er på og døra er åpen 🙂

 

 

 

5 kommentarer
    1. Det er vel bare for de som lurer på hvor mye du spiser, å gå i dine tidligere innlegg å lese. Der har du jo beskrevet i detalj hva du spiser.

    2. Veldig innspirerende,jeg starte nå dagen med to Ryvita knekkebrød med ost og skinke ,prøver å spise hver 4 time.Sliter litt der da jeg ikke føler sult. Spiser ingenting etter kl halv åtte på kvelden.Er godt fornøyd,jeg,må bli flinkere å drikke veske.Ha en gin dag🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg