Ned 12 kg på 5 uker. På tide med en taktikkendring

Reklame | Kokkejævel

Tirsdag 09.11.21 (Etter 5 uker)

Det er egentlig et Herrens mirakel at jeg har kommet meg levende gjennom denne uken, for den har vært tøff, på så mange plan. Livet tar ikke hensyn. Det bare fortsetter. Ufortørnet videre.

 

Tirsdag 02.11.21 (Etter 4 uker)

 

Tirsdag 26.10.21 (Etter 3 uker)

 

Tirsdag 19.10.21 (Etter 2 uker)

 

Tirsdag 12.10.21 (Etter 1 uke)

 

Tirsdag 05.10.21 (Eller, dette bildet er egentlig fra 12. oktober, så jeg var faktisk 3,5 kg feitere enn dette 5. oktober…)

 

Vi kan ta det positive først. Uansett hvordan livet har herjet denne uken, så har jeg ikke gått på en enste sprekk, verken hva mat eller drikke angår. 1,5 kg ned den femte uker er jeg meget godt fornøyd med. Jeg har jo blitt 12 kg lettere siden 5. oktober, så jeg kan nok ikke regne med samme voldsomme vektnedgang uke etter uke framover. Både fordi en lettere kropp også har et mindre energibehov, og dietten derfor ikke gir like stort energiunderskudd, men også fordi kroppen rett og slett venner seg til dette nye, lavere energiinntaket og setter etter hvert på bremsen. Den vil jo ikke være slank og fin, den vil være så tjukk som mulig i fall det blir lite mat til vinteren. (Kroppen har ikke fått med seg at vi lever i 2021)

 

Dessuten skal jeg fra og med i dag også faktisk øke matinntaket litt. Det vil si jeg skal gå tilbake til dietten fra de to første ukene. Da spiste jeg fire knekkebrød med godt pålegg til frokost, lunsj og kvelds, men jeg reduserte det ned til 3 pr måltid fordi jeg rett og slett etter hvert som magen vente seg til denne nye mengden, ikke rakk  å bli skikkelig sulten mellom måltidene. Reduserte til tre og det har gått helt fint, inntil i forrige uke. Mye mer å gjøre på jobb og jeg merket at det egentlig var for lite med tre knekkebrød, men jeg ventet likevel til uken var over før jeg økte rasjonen.

 

Har også vært innom tanken på et mellommåltid, men en av mine aller største laster før var småspising mellom måltidene, så for meg er det nok ikke lurt å løsne det stramme måltidsregimet på 08:00, 12:00, 16:00 og 20:00. Jeg er redd det bare begynner å skli ut hvis jeg åpner opp for mellommåltider. Da øker jeg heller mengden på hovedmåltidene. “Never change a winning team”, som det heter på nynorsk.

 

I dag, tirsdag 9. novemer

 

Tirsdag 2. november

 

Tirsdag 26. oktober

 

Tirsdag 19. oktober

 

Tirsdag 12. oktober

 

Tirsdag 05. oktober

 

Les også:

Ned over 10 kg på 4 uker

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

***

Endelig er julehandelen i gang! Det er en økende strend blant folk å gi unike, spiselige delikatesser fra småskalaprodusenter i julegave. Folk flest har til salt i grøten, men godt krydder (uten salt) setter de fleste stor pris på.

Besøk julegavebutikken Kokkejævel.no HER

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Gratulerer med knall resultat på din vei mot en lettere Kokkejævel! 🙂 Du gjør garantert noe riktig, og ikke minst viktig for din egen helse og trivsel!

      Jeg er på en tilsvarende “fettfjerningsreise” som deg og har pr dd kvittet meg med ca 34kg siden januar 2021.
      Metoden er primært basert på matvalg, for trening alene vil ikke monne for oss vanlig dødelige.
      “You can not out-train a bad diet”
      Første halvdel av perioden så gjorde jeg som deg, spiste flere små måltider gjennom dagen og trivdes greit med det, vekten gikk riktig vei og happy days – men man gikk jo konstant småsulten også i mer eller mindre grad.

      I sommer så begynte jeg å trene mer målrettet for helsen (ikke vekten) sin skyld og via det ble jeg oppmerksom på en “ny tankegang” som ble en aha-opplevelse. Stikkordet er “Intermittent fasting / ITF”. Det høres krevende ut, men har vært overraskende enkelt – og effektivt for min videre vektnedgang til der jeg er nå.

      Enkelt forklart:
      Før mennesket lærte å dyrke/produsere så samlet vi mat / jaktet på dyr og man var i konstant veksel mellom fastende (jakt, langvarig) og stappmett tilstand (etter fangst, kortvarig). Og det var ikke gitt at man fikk fangst hver dag heller. Og plantene vi spiste, dyrene vi jagde inneholder primært fett og proteiner – ikke karbohydrater i særlig grad.
      Så metabolsk er vi laget for ITF, ikke 4-6måltider gjennom et døgn med “brød og poteter” + snacks og mellommåltider.

      Kjernen er å få hormonproduksjonen i kroppen til å bidra til større fettforbrenning, fremfor å lagre / holde på fettreservene våre. Dette styres av insulinproduksjon, og den får en økning hver gang man spiser. Toppene er ekstra høye når vi spiser karbohydrater/sukker/stivelse mens fett/proteiner trigger lite insuling. Dvs at kroppen er i lange perioder (hos mange gjennom hele døgnet) egentlig er i lagringsmodus. Fett lagres og kroppen jager etter enkel energi (karbo/sukker/stivelse) som igjen trigger store svingninger i sultfølelse.

      ITF legger da opp til at man spiser samme mengde mat som før (omtrent samme kalorimål som det du kjører på) men fordelt på 1-3måltider i løpet av et mye kortere tidsvindu. Det man oppnår da er en mye lenger og sammenhengede periode gjennom døgnet der insulinnivået er lavt, og kroppen bruker i større grad fettlageret sitt som energikilde.
      Klarer man samtidig å dreie matvalg over til mer fettrik mat (sunt fett og ren uprossesert mat) og mindre karbo forsterkes dette ytterligere – men ITF kan kombineres med omtrent det meste av “dietter”.
      Når insulin holdes nede øker også veksthormonproduksjonen, som da hjelper til å holde forbrenningen oppe. Vinn-vinn.

      Min overraskelse med ITF er mangel på sultjaget i perioden jeg venter med å spise, og når jeg først skal spise blir det gode porsjoner man blir riktig god og mett av! Dvs at dette kan være en hverdag som kan fungere over lang tid, for diett som regel opp med å være en periode mens livsstilsendring har større sjangs til å bli varig med varig resultat.

      De aller fleste av oss “faster” 8t pr døgn uansett mens vi sover, om man spiser kvelds kl 20 og hopper over frokosten, så har man ved lunsj klart 16t sammenhengende faste. Lunsj kl12, middag kl 17 og kvelds kl 20 igjen så har man en 16:8 rytme. 16t uten mat, 8t med mat.

      Food for thought – I alle fall for meg, og ville nå dele i tilfelle det er interessant også for deg 🙂
      Disclaimer – Jeg har ikke medisinsk opplæring/trening, heller ikke innen ernæring. Store ernæringsinngrep må alltids gjøre i samråd med din lege (jeg har med min). Jeg elsker varme kanelsnurrer, kaker og sjokolade, god mat og alt det der og skal aldri slutte helt med noe av det – men det har blitt enkelt å gjøre mindre av det!

      ITF passer garantert ikke alle, det er ikke sikkert varianten tiltaler heller, men tenkte jeg skulle dele min erfaring/opplevelse allikevel 🙂

      Lykke til videre, uansett veivalg enten det gjelder mat eller annet!
      Hilsen en pragmatisk mann på 47, med liten generell tiltro til dietter og stor hang på god mat 😉

    2. Yay!! Way 2 go!! 😀
      Det må jo være himla motiverende med de smørpakkene som en fysisk målestokk for tapt vekt etter hvert som de blir flere! – Dessuten må du vel også ha begynt å kjenne på at du er blitt lettere

    3. Du er rå!
      Mitt tips er prepping. Skjær opp gulrot, kålrot, agurk (skjær bort midten), paprika, epler, pærer osv, legg fuktet tørkepapir i bånn og over, alltid yoghurt 0%, ferdig kokte egg. Da har du mellommåltider klart. Hva med 08, 11, 14, 17, 20? Bare drodler.
      Selv er jeg 16 kg mindre fra januar. Litt og litt.

    4. For en viljestyrke! Nesten stum av beundring.

      Haha ja kroppen min vil visst også bare lagre opp til vinteren 😂👍 badevekta mi brøt sammen og jeg kjøpte aldri ny.

      Heier på deg mens jeg venter på min egen inspirasjon her.

      Heia heia alle veia 👏🎉🙌

      1. Det bestemmer du. Grunnen til at jeg bruker Wasa sine havreknekkebrød, (og Wasa Sport+), er fordi jeg liker dem godt, og for meg er det viktig at jeg kan glede meg til måltidene 🙂

    5. Motiverende å se fremgangsmåten din og resultatene du oppnår.👏🏻👏🏻
      Normal kosthold i moderate mengder holder i massevis. Det beviser du meget her. Heier gørr mye på deg.🎈🎉 Du er flink!😊

      1. Ja, for meg er det helt avgjørende at jeg får i meg relativt godt med mat gjennom hele dagen, hvis ikke hadde jeg stupt etter bare noen dager. Det er jo tross alt en grunn til at man har blitt så stor.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg