Stappmett, men fortsatt saftig vektnedgang etter 6 uker

Reklame | Kokkejævel.no

I dag, tirsdag 16. november 2021 (etter 6 uker)

Dere som leser meg hver tirsdag husker kanskje at jeg skrev i forrige uke at jeg faktisk skulle øke matmengden noe, fordi det begynte å bli så mye å gjøre på jobb at jeg rett og slett trengte mer mat for å komme meg gjennom dagene på en god måte.

 

Middagene er store nok, 650-750 gram totalt fordelt på 200 g kjøtt/fisk, 200 gram grønnsaker, 150 gram potet, 100 gram saus og 50-100 gram surkål/ertestuing/tyttebær etc, så den lot jeg være. Dette er nok til en mann som meg, men siden jeg har vært vant til å spise i alle fall to slike porsjoner hver dag, så tok det meg et par-tre uker å venne meg til å bare ta en porsjon. Nå, etter seks uker, er det ingen problem. Jeg er god og mett hver dag når jeg går fra middagsbordet.

 

Siden jeg overhodet ikke spiser mellommåltider er jeg avhengig av at hovedmåltidene er store nok. Ja, det skal fortsatt være et kraftig energiunderskudd, men jeg kan ikke gå i ukevis å hangle mellom måltidene. I forrige uke kjente jeg kraftig på at tiden mellom lunsj klokka 12 og middag klokka 16 i alle fall var én time for lenge, og jeg ble irritert og sur, men jeg holdt likevel ut uka uten en eneste sprekk.

 

Denne uken har jeg økt mengden frokost, lunsj og kvelds tilbake til utgangspunktet fra de to første ukene. Det betyr at i stedet for totalt 9 knekkebrød med godt pålegg, så er jeg nå oppe i 12. Det har gitt meg energi til godt arbeid mellom alle måltidene og jeg slipper å falle for fristelsen med å begynne med mellommåltider for å holde ut.

 

For meg er mellommåltider gift. Jeg mener det er langt lurere å heller spise tilstrekkelig til de faste måltidene, for da slipper man å bli fristet av verken det ene eller det andre. Dessuten er det mye lettere å ha 100% kontroll over hva jeg får i meg når det bare er 4 måltider, enn hvis det plutselig skulle dukke opp 2-3 mellommåltider i tillegg. Eller 4-5 for den saks skyld, for er det noe kroppen er god på slå er det å “spille” slapp så man har en unnskyldning til trøkke i seg en “liten” Go’morgen yoghurt, en banan eller en smoothie etc.

 

 

Forrige tirsdag 09.11.21 (Etter 5 uker)

 

Tirsdag 02.11.21 (Etter 4 uker)

 

Tirsdag 26.10.21 (Etter 3 uker)

 

Tirsdag 19.10.21 (Etter 2 uker)

 

Tirsdag 12.10.21 (Etter 1 uke)

 

Selv om jeg har økt matmengden betraktelig så har jeg likevel gått ned 1,4 kg denne uken. På bare seks uker har om lag 10% av min dissende kroppsvekt, 13,4 kg bare smeltet bort. Det er vært en del tøffe tak, spesielt det med bare én middagsporsjon og ingen ekstramiddag på kvelden, men det går stort sett helt fint nå. Jeg har langt verre ting enn vektnedgang å slite med for tiden, så for meg er denne slankingen/livstilsendringen stort sett bare et daglig barneskirenn og en plussfaktor i livet.

 

 

I dag, tirsdag 16. november

 

Forrige tirsdag 9. november

 

Tirsdag 2. november

 

Tirsdag 26. oktober

 

Tirsdag 19. oktober

 

Tirsdag 12. oktober

 

Tirsdag 05. oktober

 

Jeg bruker NHI.no sin energikalkulator for å beregne hvor mye energi jeg trenger. For å gå ned 1 kg kroppsfett på en uke må du tilføre kroppen ca 7000 kcal mindre enn den forbruker. Så enkelt (og så vanskelig), men hokus pokus er det ikke.

 

Les også:

Ned 12 kg på 5 uker. På tide med en taktikkendring

Ned over 10 kg på 4 uker

Hemmeligheten bak min vektnedgang

Ned 8 kg på 3 uker med “Kokkejævelkuren”!

Ned 6 kg på to uker!

En hverdag helt uten øl

Ned 3,6 kg første uke!

Slik skal jeg lykkes med å gå ned i vekt, og faktisk BLI der!

Stopper jeg ikke nå så dør jeg!

 

***

Nei, kan jo ikke sitte her og slanke meg hele dagen. Det er snart jul og min tid er nå! 😀

 

Besøk julegavebutikken Kokkejævel.no HER

10 kommentarer
    1. Det här står det banne mig respekt av! Och karaktär! Tror jag nämnt tidigare att min karaktär gått vilse (och förmodligen dött!) någonstans. Men nästa vecka.. Dååå blir det nya tag!

      Lycka till vidare och snälla inte försvinn ifrån oss.. Många av oss har din blogg som en av dagens höjdpunkter 🙂

    2. Der har vi endelig go’ gubben vår tilbake vettu! <3 – Du har vært savnet!
      – For øvrig, er det bare å ta av seg støvet og bøye seg i hatten for superb innsats mht livsstilsendringen 🙂

      1. Hei. Helt urelevant tel det her inlegget med hør her:
        Du må tenke på at du e en utrulig stor influenser, å mange folk høre på dæ, å følge med på ka sir å gjør.
        Vi skulle prøvesmake året første julemiddag her en dag, nemlig ribbe. Det va god stemning i heimen å ho mamma skulle stå før ribba, å vi steikinga. Alt gikk utrulig bra, å lukta av ribba spredde sæ i huset mens det sludda ute å ungan krangla. Svoren ble tilogmed sprø å kålerabidtappen upåklagelig vest æ skal si det skjøl. Her e problemet mitt:
        Ho mamma hadde lest på bloggen din at “han kokkejæveln sa at man skulle salte ribba tel man trudde det va nok salt, så skulle man ta litt mere”, å det kan man jo trygt si at ho gjorde.
        Ribba va så salt at hele tunga trakk sæ sammen å møttes på metten. Æ e jo gla i mat, å man skal jo ikkje være uhøffelig, så æ fortsatte å spise.
        Det hele endte med at æ måtte legges inn på sykehuset, æ va 100% dehydrert sa dem, dem da det va ett utrulig tilfelle, å at det va særdeles skjeldent at ett menneske ligna så mye på en rosin som æ gjorde den dagen. Måtte få intravinøs veske i en to-tre mnd før æ før første gang kunne si nån ord.
        Æ sporte om nån hadde vært innlagt før, sia dem med ett uhell hadde blidd en rosin, å det sa dem at, ja, det hadde dem i fjord, 5 tilfella, fire fra samme familie, å en som va på besøk. Dem hadde åsså fådd med sæ det han kokkejæveln hadde sagt, at man skal salte ribba tel man skjemmes, å så litt tel.

        Moralen i historien må være at: Neste gang du sir at man skal salte ribba som om vår alles siste dag på jorda e kommet, skriv no vær så hælvettes grei ca kor mange gram salt du mene. Va nesten saltkrise her i tromsø etter ho mamma hadde vært på butikken.

        Å vest du lurte så går det bra med mæ, denne gangen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg