Ganske tøff uke, men fortsatt nedgang, også i uke 12

Det har ikke vært bare enkelt denne uken. Har rett og slett vært veldig sulten. Normalt de siste månedene har det ikke vært noe problem med frokost kl. 8, lunsj kl. 12 og middag/kvelds kl. 20, men denne uka har jeg væt skikkelig sulten fra ca kl. 16 og utover. Det har flere ganger vært nyss før jeg har fått i meg et aldri så lite mellommåltid, men har klart å avverge utskeielsen hver gang.

 

De neste 4 ukene er dosen økt til 1,7 mg. (Tenk at noe så lite kan gjøre så mye i en så stor kropp…). Det er nest høyeste dose. Jeg har fulgt legens anvising slavisk, med fire uker på hvert “trinn”. Når jeg tenker meg om så har den siste uken i hvert trinn vært litt tung. Litt som den foregående uken har vært. Da blir det jo spennende å se hvordan det er når jeg om 8 uker har kommet på det øverste trinnet, men den tid den sorg.

 

Endelig er jeg litt under vekta jeg hadde da juleblotet startet, og jeg ga meg selv kulinarisk “frislipp” i en god uke. Selv om jeg bare har meg selv å skylde, så har det væt litt kjedelig å måtte ta igjen disse drøye 3 kiloene som jeg jo egentlig hadde slanket bort. Det blir litt som å kjøre inn i en lang fjord, og når du kommer til fjordbotn fortsetter veien og du i praksis kjører samme veien 2 ganger. Det var en bro du kunne tatt for å spare tid, men den har du selv sprengt.

 

Vel vel, nå er jeg i alle fall der jeg var, og kan fortsette reisen min nedover. Det er ennå lenge til påske, som er neste “frislipp”-uke, så her er det bare å fortsette i det samme sporet jeg, med stor suksess, har fulgt nå i 12 uker. Selv om jeg denne uka har vært veldig sulten i det som jo faktisk er “normal” middagstid, så er fortsatt dette beryktete søtsuget fullstendig borte. Den sykelige strangen til å bare stappe i seg noe, etter eller annet, er borte. Den æren har jeg ingen problemer med å gi til de små milligrammene med Wegovy.

 

Om jeg ikke har noen betenkeligheter med å “reklamere” for dette legemiddelet? Nei, det har jeg ikke. Ikke i det hele tatt faktisk! Som alle andre legemidler med virkning, så kan også Wegovy gi bivirkninger til noen, men farene ved alvorlig overvekt overgår alle disse bivirkningene til sammen.

 

Jeg har nå, etter å ha gått ned 15 kg,  en KMI (BMI) på 39,8. Man kan si hva man vil om KMI’s unøyaktighet ved utregning av andel kroppsfett, men det gir i alle fall en veldig god pekepinn på hvor du ligger i “løypa”. I følge Volvat gir en KMI på 39,8 økt risiko for dette:

 

Om ditt resultat: 39.3

Alvorlig fedme (35 – 40)

    Ditt BMI-resultat indikerer at du lider av alvorlig fedme. En BMI mellom 35- 39,9 har betydelig økt risiko for sykdommer som:
  • Diabetes type 2
  • Ufrivillig barnløshet
  • Følgesykdommer
  • Belastningsskader
  • Høyt blodtrykk
  • Hjerte- og karsykdom
  • Angina
  • Enkelte kreftformer
  • Trange blodårer i bena
  • Hjerneslag
  • Hjerteinfarkt

 

Med en slik smørbrødliste tåler jeg å risikere litt kvalme og hard mage, for å si det sånn. Så kan man selvsagt komme trekkende med de (veldig få) som melder inn alvorlige _mulige_ bivirkninger, som eksempelvis selvmordstanker. Dette skal man selvsagt ta på alvor, men det er dessverre alt for mange som går rundt med slike tanker, sikkert også noen av de som lider av alvorlig overvekt og fedme vil jeg tro, så det er nærmest umulig å verifisere slike innmeldinger.

 

Uansett, med en KMI på 40+ er det titusenvis ganger  større risiko å dø av hjerteinfarkt og hjerneslag enn av selvmord. Derfor “reklamerer” jeg for Wegovy med den største glede. All ære til alle dere som klarer å holde vekten ved egen hjelp. Til dere bare “spiser litt mindre og beveger dere litt mer”. Til dere som bare “spiser når dere er sulten og stopper når dere er mett”.  Til dere som faster regelmessig, går på karbo eller keto.

 

Dere må for all del ikke slutte med det som fungerer for dere, men at noe virker på dere betyr slett ikke at det virker på meg. Jeg har slanket meg helt siden jeg gikk på barneskolen, og kommer mest sannsynlig til å periodevis slite med vekta resten av mitt liv. Som regel klarer også jeg å gå ned både 15, 20 og 25 kg uten hjelp av legemidler, men denne gangen klarte jeg det ikke. Det skammer jeg meg faktisk ikke over!

 

Wegovy er ingen mirakelmedisin, la meg være helt klart på det, men du verden for en drahjelp den gir!

 

Mål for den kommende uken: Å endelig kunne se undersiden av magen når jeg står oppreist! Det er innafor rekkevidde. Vi snakker bare et kg eller to, så er vi der. Det er en milepæl!

 

 

Les de ukentlige oppdateringene her:

Dag 0

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

Uke 11

 

 

Følg meg gjerne også her:

Kokkejævel.no

Facebook 

Instagram   

 

 

22 kommentarer
    1. Så bra at du tar ansvar for egen helse. Jeg har bestandig hatt sansen for deg. Spesielt da jeg så deg ofte. Du har ett enormt hjerte og forståelse for folk du ikke kjenner.
      Jeg har litt motsatt problematikk, jeg er litt for lett, omtrent 5 kilo nå. Men det er klart bedre enn det har vært. Kom over innlegget ditt om at sunn mat er dyrt er bare unnskyldning. Og har lest ett par andre innlegg. Jeg synes det er så bra at du skriver så ærlig om mat og vekt. Jeg har kommet meg etter jeg ble mer bevisst på hva jeg inntar meg. Selv om jeg ikke er overvektig så merker jeg forskjell på hvordan kroppen og ikke minst hjernen fungerer etter jeg begynte å spise sunnere og oftere. Har byttet ut margarin med smør, knasker på grønnsaker når jeg er sugen på noe og tar daglig gåturer for å få blodet til å sirkulere bedre, som igjen gir meg matlyst. Og er så enig med deg at det er billigere å spise sunt enn usunt. Men når sant skal sies så har jeg så lyst å trykke i meg all dritten jeg spiste før av snop og ultrapossesert mat i disse dårligværs dagene og dårlige perioder i livet. Og må minne meg selv om at akkurat sunn mat og de daglige rutinene er selvomsorg, selv om sjokolage og gryterett fra Toro frister mer når jeg har det tøft. Ønsker deg lykke til videre.

    2. Jeg begynte på 1,7 på søndag, og har gjort mange av de samme tankene og erfaringene som du. Opplever å bli mer sulten den siste uken før neste økning av dose, og er litt bekymret for at det skal slå inn også på største styrke – hva gjør jeg da, liksom? Godt råd fra deg st vi må ta det som det kommer. Jeg er heller ikke tørst lenger, så må minne meg selv på å drikke vann – ikke alltid line flink til det.

    3. Jeg har ikke prøvd denne, men selv går jeg på Mysimba som er i tablettform. Har gjort så siden 1 mai 23. Har gått ned 22 kg totalt siden den gang. Helt enig om at det ikke er noen mirakel medisin, man må gjøre mye av jobben på siden. Man må kjenne på magen når den gir små hint om at man er mett. Er du ikke oppmerksom, eller spiser sakte nok, vil du ikke merke dette og mye av jobben forsvinner der. Har selv opplevd å bli mett etter 1 potet og 1 pølse. Men kan også, om d glipper, spise en halv pizza. Men når alt annet har feilet så er det som du sier: værdt risikoen. Jeg er en av de heldige, og har kun fått tørr munn som bivirkning. Men uansett legemiddel, så må man sette seg inn i virkestoffene og gå en runde med seg selv: er dette verd det for meg?
      For min del, uansett hva andre brøler ut om, så er svaret uten tvil: JA!
      Så *reklamer* i vei, og la andre få vite at det eksisterer hjelp! Så kan hver og en i d minste ta avgjørelsen videre på egenhånd <3

    4. Jeg startet i september . Men økte ikke til 1,7 mg når jeg var ferdig med de 3 først mnd. Fortsatte på 1 mg pga magetrøbbel.
      Men har kjøpt 1,7 mg, og har tenkt å prøve den snart. Hittil gått ned 15,2 kg.
      Så fortsetter videre. Litt stille nå på vekten, men har vært mindre aktiv pga sykdom og værforhold.

    5. Lykke til videre! Det er ikke bare sånn at man setter sprøyten så renner kiloene av, selv om mange tror det. Jeg har gått på det i snart ett år. Har mistet 33 kg og er normalvektig, med en bmi på 21.5 fra 96kg og bmi på 32.4. Har vært heldig og ikke trengt å gå høyere enn 1mg og vekten har vært stabil i 6 mnd nå, så jeg har begynt på nedtrapping. Så får jeg se hvor langt ned jeg kan gå, før jeg må stoppe opp på det som blir min vedlikeholds dose.

      1. Det er i alle fall ikke slik med meg, men merker at det er VELDIG mye lettere da dette “kveldsuget” har forsvunnet. 🙂 33 kg er helt vilt. Gratulerer!

    6. hei. hva må man betale for noe sånn som dette?
      forresten kjempekjekt å se at du er tilbake igjen 🥰

      1. Det koster ca 500 kr i uka. Altså bare en BRØKDEL av hva jeg ellers ville brukt på kveldsmat. Jo, takk for det, artig å “vises” litt igjen. 🙂

    7. Har også bedt om hjelp til vektreduksjon og fått Wegovy, og er spent på om det blir en suksess for meg. Jeg heier i så fall på alle som sloss med vekta! Jeg har ingen annen bivirkning enn at jeg er trøtt, men så leneg vektpila går nedover skal jeg ikke klage. Det kunne vært verre.

    8. Enig med deg . Etter 5 års oppfølging på Unicare, og litt stigende vekt så er det viktig med hjelp . Det gjør Wegovy .. trøst deg med at kvalme og litt hard mage går seg til . Lykke til

    9. Jeg er nå kommet ned til en tålelig vekt og normal kmi, «bare» 28kg ned på 7 mnd med mange platåer underveis, gikk på 1,2mg på det meste. Nå vedlikeholdsdose noen mnd.
      Wegovy skal ha all ære for nedgangen. Nå synes jeg ikke det er så godt med pepsi max at jeg drikker 3liter dagen lenger. Jeg kasta i går noe sjokolade jeg hadde liggende fordi jeg ble kvalm av å se de ligge der. Potetgullposene jeg kjøpte inn før jul blir liggende uåpnet. Fokuserer på å spise MAT fremfor å stappe i meg noe annet. Er blitt hekta på friske smoothier til frokost og lunsj og det er nok til å stagge sulten. Nei, tusen takk til Wegovy!

      Masse lykke til med fortsettelsen!! Noen bivirkninger er det, men hos de fleste relativt milde. De som får de verste bivirkningene har jeg en mistanke om at de er disponert for det fra før og sprøytene eventuelt bare forsterker de litt.

      Dette går veien!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg