Krisehåndtering i uke 11 med Wegovy!

Juleblotet er dessverre/heldigvis over, og som dere husker var jeg meget spent 1. januar hvor mye en drøy ukes kulinarisk “frislipp” skulle ødelegge for vektnedgangen. Kjøttvekta overrasket i positiv forstand, og landet “bare” på 136,5 kg. 3 kg opp fra siste veiing før jul.

 

Det tilsvarer ca 21 000 kcal mer enn kroppen min klarer å forbrenne. I følge NHI.NO sin energikalkulator, så forbrenner jeg, på min nåværende vekt, med mitt nåværende aktivitetsnivå, ca 4000 kcal i døgnet. Når jeg da har fått i meg 21 000 ekstra på én uke, så er det ingen som helst tvil om at det har manglet verken vått, tørt eller søtt i løpet av juleblotet.

 

Likevel kunne dette endt så mye, mye verre. I fjor jul gikk jeg opp, i alle fall, dobbelt så mye, så det er ingen tvil om Wegovy virker. Hva som virker vet jeg ikke, (har ikke satt meg inn i dette i det hele tatt), men noe fungerer i alle fall.

 

Her ser dere heisturen så langt. Gikk inn i heisen 26. oktober 2023 i 148. etasje. Siden har den den gått nedover til 134. etasje uten verken rykk eller napp. Heisen har, med veldig få unntak, vært behagelig å oppholde seg inni. Det har ikke føltes trang og altoppslukende som mange andre “heiser” jeg har tatt, både opp og ned, i løpet av livet. Den bare gjør jobben sin, som er å føre meg nedover til en av etasjene mellom 100 og 110.

 

Mange spør hva jeg spiser i løpet av en dag. Det kan jeg godt fortelle (en gang til). Alt starter med frokost på jobb kl. 08:00. 3-4 Wasa havreknekkebrød med løvtynn hamburgerrygg fra Gilde, mase agurk, lett hvitost fra enten Tine eller Synnøve Finden og chilikrydder fra Kokkejævel. Aldri noe annet pålegg. Lønsj mellom 12 og 13. Akkurat det samme.

 

På bildet er det to skiver agurk på toppen, men i virkeligheten bruker jeg 3 skiver nederst mot knekkebrødet. Bytta ut (lett)majones med agurk for noen uker siden. Det gikk et par-tre dager før jeg vente meg til det, men nå orker jeg ikke tanken på å gå tilbake til majones. Italiensk salat fra Delikat derimot, det orker jeg tanken på. Fredag, lørdag og søndag blir nemlig agurken byttet ut med italiensk salat. Kjøper et stort beger og skulle det være noe igjen etter lunsj på søndag, så blir dette kastet.

 

Prøver å drikke 1,5 liter vann i løpet av en arbeidsdag. Det går sånn passe. Wegovy gjør at (vann)tørsten mange dager nesten blir helt borte, så jeg må være litt “treng” med meg selv.  Drikker også mye kaffe. Spiser ingenting annet før middag.

 

Middag er som regel mellom 20:00 og 20:30. Lange arbeidsdager gjør at jeg som regel spiser middag alene på kvelden. De første par ukene spiste jeg “vanlig” mat, men ganske fort fikk jeg elsken på pytt i panne fra Findus. Spiser hele pakken. Den veier ca 550g. I tillegg kutter jeg i ca 150g hamburger, 1/2 rød paprika, 1/4 purreløk og ca 50 finrevet parmesan. Hoff HOT krydder og ketsjup fra Idun. Stort sett hver kveld

 

Bortsett fra på onsdager. (Dagen før veiing). Da er det ovnsbakt laks med krydder uten salt. 1 kokepose jasminris kokt uten salt og 200 g kokte gulrøtter. Lørdager er det hjemmelaget “amerikansk” pizza. Jeg spiser halve formen. Verken mer eller mindre.

 

To epler til dessert hver kveld.

 

Og øl, hvor lavkarbo den enn måtte være, så drikker jeg nok langt over helsefremmende nivå. Håpet var vel at Wegovy skulle redusere ølforbruket også, for det har jeg hørt hos flere andre, men lite som tyder på det her i gården gitt. Den jobben må jeg nok gjøre selv, men alt til sin tid. Jeg har det jo egentlig ikke travelt.

 

Hvordan huden min er? Vel, nå har jeg jo “bare” gått ned 14 kg (28 pk smør), så huden har holdt godt tritt ned vektnedgangen. Jeg er akkurat like “stram og fin” som jeg var da jeg var 148 kg, og regner med at det ikke vil bli noe problem videre nedover heller. Mitt fett har egentlig alltid vært nokså “kompakt”, ikke slikt pløsete flesk som mange har, så derfor har mange ofte blitt overrasket når jeg forteller hvor tunge jeg egentlig er.

 

Bivirkninger: Fortsatt ingen

 

Nei, klokka har passert 09:00 og jeg må hive meg i arbeid. Jeg er veldig glad for at jeg har et såpass fysisk yrke som jeg har, selv om aktivitetsnivået ikke kan sammenlignes i det hele tatt med hvordan det var da jeg drev Hoftepluss og Fyfader. Likevel får jeg brukt kroppen ganske masse i løpet av en dag hyer også, så tør ikke tenke på hvordan jeg ville sett ut hvis jobbet på kontor. Da tror jeg at de måtte hente meg med helikopter slik de gjør med skadde kyr, den dagen jeg døde av hjerteinfarkt.

 

Ha en vakker dag, folkens, og LYKKE TIL med egne prosjekter!

 

Les de ukentlige oppdateringene her:

Dag 0

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

 

 

Følg meg gjerne også her:

Kokkejævel.no

Facebook 

Instagram   

 

6 kommentarer
    1. Godt jobba, imponerende.

      Har tatt runden med tabletter, så over på saxenda, null virkning på min kropp.

      Så ble jeg anbefalt å prøve Wegovy, mer virkestoff og mer effekt sa legen, jeg måtte legge ut til til blå resept var på plass, men det ble aldri nå blåresept på den. 36.000,- i året var svaret. Da droppa jeg den.

      Jeg er fortsatt feit, prøver å holde meg unna sukker, spise knekkebrød frokost og lunsj, meeeeen det går tregt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg