Tålmodigheten min er slutt. Katta skal bort!

Det aller første vi ser når vi leser en tekst er overskriften. Av og til også det eneste. Den kan fange eller frastøte deg på et mikrodels sekund. Jobben til overskriften er å få deg til å lese hele teksten. En av verdens vanskeligste jobber. Øynene våre sorterer millioner av inntrykk hver eneste dag. Ser kanskje tusenvis av overskrifter av ulikt slag. Ingen har verken tid eller lyst til å lese tusenvis av tekster i løpet av dagen. For en som etter hvert skal leve av å skrive er det klart at gode overskrifter er helt avgjørende for å få mange lesere, men hvor går egentlig grensen? Når forvandles en fengende overskrift til en såkalt klickbait?

 

En fengende overskrift skal umiddelbart fange interessen hos leseren. Den skal vekke en følelse, god eller dårlig, som gjør at man får lyst til å lese teksten. Overskriften skal hinte om hva som skal skje, men den skal ikke fortelle alt. Da trenger man jo ikke lese annet enn selv overskriften. Og da er jo hele poenget med å skrive borte.

 

Jeg bruker en god del tid på overskriften. Når jeg får en idé om et tema er det overskriften jeg skriver først. Klarer jeg ikke skrive en fengende overskrift er heller ikke tanken bak teksten interessant nok til å dele med andre. Da legger jeg teksten til side. For meg er det viktig at overskriften bærer bud om hva teksten skal handle om. Ikke alt naturligvis. En god tekst har ofte overraskelser og uvanlige vendinger, men den må si noe om selve essensen, grunntanken. På godt eller på vondt. Følelser kommer i alle aspekter.

 

Som dere sikkert har forstått er overskriften til denne teksten ikke tilfeldig valgt. Det er en rå og brutal clickbait. Eller er den egentlig det? Ja, den bygger på det voldsomme engasjementet som oppsto da jeg fortalte at katta hadde tisset inne og lager en følelse av at noe skummelt skal skje med katta. Likevel er det vel ingenting som passer bedre på en tekst om clickbait enn nettopp en clickbait? Og er det da fortsatt en clickbait eller har den kanskje heller blitt til en fengende overskrift som faktisk er relevant til teksten? Kunne også dratt overskriften enda lengre og brukt “D-ordet”, men det hadde blitt spekulativt og fjernet mitt poeng.

 

Som dere ser bruker jeg spørsmålstegn og ikke utropstegn, for grensegangene er så uklare og meningene er så delte. Det vet jeg, for jeg blir ofte beskyldt for å benytte meg av clikcbait og av og til er jeg nok farlig nær en grense, men føler ikke selv jeg har trått over streken, hvor enn den måtte være, ennå. Heller ikke med dagens overskrift. Selv om den må kunne betegnes som noe spekulativ. Eller fengende, alt etter øye som ser, og gudene skal vite at vi ser ting forskjellig.

 

Har samlet noen eksempler på tekster der noen har reagert. Det er nok å ta av for å si det slik, men har valgt å bare finne fram fem eksempler:

Og plutselig satt man her, helt alene

Bloggen ødelegger forholdet

Jeg vil ikke dø!

Forkastet av forlaget

For å være helt ærlig hadde jeg mistet troen fullstendig

Kalkunen må være fersk!

Om tre til fire timer dør jeg!

Alvin+Alf=Sant!

Jeg gir meg på topp!

Aller siste nytt om Maria!

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre!

Kirken vraker Kokkejævel!

Eksklusiv rabattkode på Nellik!

Vi tenner våre lyster

Kringsatt av fiender

Fant levende hund i plastpose i bekk

Jeg har en sønn på New Zealand!

To røde streker

Jeg selger Hoftepluss!

Denne så jeg faktisk ikke komme!

 

Jeg skulle finne frem fem eksempler, men valgte å stoppe på 20.  Alle disse eksemplene har jeg fått reaksjoner på. Fra ulike mennesker, for vi reagerer jo ikke på de samme tingene. Der en mener jeg tramper langt over streken i ett innlegg, kan andre synes det er godt innafor og ikke forstår oppstyret. Andre ganger er det motsatt. Jeg syns det er interessant å observere. Jeg har intet ønske om å være spekulativ, men det er klart at en som skriver blir glad for at folk bryr seg. At teksten skaper engasjement. Og overskriften er som sagt en viktig del av teksten.

 

Kjør gjerne debatt om dette temaet, men husk å oppfør deg i kommentarfeltet da 😉

Lag en engasjerende søndag!

 

Og for å fjerne en hver mulig tvil: Katta blir!

 

Clickbait-kongen som Vixenvinner? Stem i så fall HER eller DER

 

 

21 kommentarer
    1. Hei
      Ingen ting er mer irriterende enn en katt som gjør fra seg inne,der den ikke skal gjøre det.
      Men ett tips da er: prøv å sett frem en skål med litt salmiakk, det hjalp da vår katt bærsja under trappa,da satt jeg en skål med salmiakk i bunn av trappa.
      En så fengende overskrift at jeg bare måtte inn å lese hele bloggen.

    2. «I dag er det fint vær, og alt er ok» «I dag går alt til helvete, katastrofe , monstermyggen på vei til en plass nær deg». Tidligere statsminister hadde elskov med kjent blogger.. se side 8 til 16..»Førstesiden VG og Dagbladet på samme stativ på Narvesen. Gjett hvem som solgte mest den dagen …

    3. Absolutt alt av kulørt nett basert media lever av klikk. Får betalt fra annonsører 0.05 øre pr klikk på banner annonser. De store pengene på blogg ligger på content marketing.. Med et lesertall som du har, ligger annonsepenger mellom 50/100 tusen pr. innlegg med en samarbeidspartner/annonsør .. problemet er å ikke miste alt av troverdighet, som du har bygget opp, ved å reklamere for et produkt du ikke selv tror på..

    4. Du forklarer din egen suksess på en fortreffelig måte, samtidig som du trigger til debatt. Jeg er imponert over din bruk av overskrifter. Men selv i den informasjonsflommen vi bombarderes med, så er ikke overskrifter alene, godt nok. Du har en forteller evne som er unik. Overskriften er agnet hvor du får dine lesere på kroken, så haler du de inn på en måte på en herlig måte. Men det aller beste er at de fleste opplever noe. Eller for å si det på en annen måte, “det skapes reaksjoner mellom skribent og leser”. Du er dyktig, og det skal du ha all honnør for. Det trengtes et prosjektil av din kaliber inn i Bloggtoppen. Jeg skal være ærlig på at det er sjelden jeg leser innlegg i de øvre regioner av Topplista. Men det har endret seg fra aldri til sjelden siden du dukket opp 😀 Lykke til videre 🙂

    5. Hei!

      He he he, den var morsom! Ser problemet med katten som pisser over alt, men visste du at katt er en delikatesse? Særlig i land hvor de også spiser hund, går katten ned som snadder, særlig kattunger er stas. Verden er uspiselig!

      Gratulerer med suksessen, Asbjørn!

    6. Ser ikke en eneste clickbait i dine overskrifter. Jeg tror faktisk du vet hva du driver med 😊

    7. OK!
      Ser nå at spørsmålstegnet ditt er i innlegget på facebook 😄
      Du er “tilgitt” 😄😄😄

    8. Clickbait eller ikke. Som du sier (skriver), så er målet å få folk til å lese det du skriver.
      Jeg synes du er god på å skape nysgjerrighet nok til å lese dine innlegg.
      Det er nok av innholdsløse artikler etter så kalt “fengende” overskrifter.

      Men jeg skvatt likevel litt da jeg leste overskriften din. Men jeg ser bare et utropstegn til slutt. Kanskje derfor jeg skvatt sånn at katten min hoppet ned fra fanget mitt og gjemte seg…? 😄

      Ha en god.søndag! Du og Kjærest! Og datter! ❤️
      Heier alltid på deg.

    9. Synes du belyse nokka viktig. Detmed å styre leseran inn på blogginnlegget (nyheitssak osv) med ei fengende overskrift e jo viktig.
      Men æ kjenne at overskrifte ikkje lenger lokke mæ heilt inn; – Det e den innledende teksten som får henge med som tar mæ inn videre i saken.
      Det kan du takke diverse nettaviser for, som gjentatte ganga lokke leseran sine inn i ei sak med nokka som til syvende og sist føles som regelrett løgn, ihvertfall etter at heile saka e lest.
      Dine «clickbaits» e mykje meir ærlig, såpass at æ kje gidde å plassere dæm i kategorien engang, rett og slett fordi kategorien e ødelagt.

      Æ læs no uansett ka du skriv i overskrifta, fordi æ blir engasjert av sjølvaste teksten!
      Og takk for at du skriv!

    10. Clikbait er (som jeg ser det) skrevet av folk som har stor trang for oppmersomhet. Som mååå ha folk inn å lese/høre. Pga inntekt, sjøldigging eller et brennende engasjement for saken (i innlegget). Åsså gjenspeiler ikke overskriften i det hele tatt.
      Syns ikke du er den verste. Dine overskrifter passer for det meste til innholdet.
      Du skriver rett fra levera, rørende, engasjerer og (av og til) provoserer, derfor kan du tillate deg dramatiske overskrifter.

      Du liker oppmerksomhet. Det kan irritere folk. Så skylder de på clicbait.

      Men i det store og hele så får vel du mest koselige tilbakemeldinger? Fra voksne damer som du sprer glede til 😃

      Ha en flott dag din (kokke)jævel 💜

    11. Jeg fikk vondt i magen her og tenkte « hva skjer nå?» både med Maria og med den kritikken som ville oppstå. Det et så lett å sitte anonymt bak et tastatur og klikke frem ytringer man aldri ville ha sagt ansikt til ansikt. Dessverre. Lag en god søndag 😄💐

    12. Denne overskriften var kanskje den mest saklige av dem alle? 😀 I alle fall passet den jo perfekt, når det handlet om klick-bait or NOT.. Og mange av dem ER jo lokkemidler. Men så lenge innholdet holder seg rimelig til overskriften eller omvendt, bør det vel være greit. 🙂 Ha en fin dag!

    13. Har du stått opp på feil for i dag?
      Du høres få streng ut, men go og fin informasjon du kommer med.
      E det datters overnattings fra vær som har satt sine spor🐾. Fint at Maria har livets rett da
      Ha en superfin søndag .
      Ble kommentar her da, håper det var greit🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg