Kald kalkun. Første uke helt uten Wegovy

Egentlig satte jeg den siste sprøyta allerede da Aftenposten lagde “hjemme hos”-reportasje hos Tjukkasen fra Nord, onsdag 26. mars, men siden det gjerne går litt tid før virkestoffet er ute av blodet regner jeg dette som min første fulle uke uten “hjelpemidler”. Det har gått både godt og dårlig.

 

Det positive først: Ukens vektreduksjon er på 2,9 kg, noe som jo på alle måter må sies er bra! Nå kommer riktignok denne vektreduksjonen etter en voldsom vektøkning i påskeuka, (grunnet mitt planlagte “frislipp”), på intet mindre enn 5,6 kg. Likevel er det gledelig at jeg har klart å ta igjen nesten halvparten av det jeg la på meg, selv om jeg vektmessig  har satt meg selv 8 uker tilbake, og veier i dag det samme som jeg gjorde tilbake til 22. februar.

 

Det er selvsagt litt kjedelig, men veldig selvforskyldt. Det tok meg 4 uker å fjerne resultatet av det forrige frislippet jeg hadde. Det var i juleuka. Da gikk jeg “bare” opp 3,5 kg, mot påskas nesten 6. Har det imidlertid ikke travelt. Skal jo leve med dette resten av livet og tjukkaser som meg kan aldri leve som asketer. Da dør vi innvendig. Vi er som heroinister som fra tid til annen havner tilbake på “gata”. Kunsten er å komme seg kjapt inn igjen og ikke bli værende der ute for lenge. Da har man tapt. Igjen.

 

Den første uken uken Wegovy har gått helt fint. Siden jeg fra morgen til kveld hadde inntatt så absurd mange kalorier i løpet av påskeuka tok det selvsagt et par-tre dager med “normalt” kosthold før jeg fikk igjen fikk orden på blodsukkeret. Har vært en del irritert, både på meg selv og de jeg er glade i. Litt lei både livet og butikken. Tidvis mistet både troen og lysten på framtiden. Noe som slett ikke er uvanlig nå blodsukkeret uregulert synker til bunns.

 

Sulten har jeg ikke vært. Denne uken heller. Har et godt kosthold med fin balanse mellom protein, fett, karbohydrater, fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Det har aldri vært sulten som har vært driveren til min overspising. Mange sier de blir fortere mett med Wegovy, og derfor spiser mindre. For meg har dette vært irrelevant. Wegovy har hjulpet meg til å minske det jeg litt flåsete sammenlignet med en heroinavhengighet. Suget, spesielt det livsfarlige kveldsuget etter “noe”, (ett eller annet, hva som helst bare det var energitett), ble borte. (Mye mindre i alle fall).

 

Kan vel ikke si at dette voldsomme suget har kommet tilbake nå som jeg er kald kalkun, men jeg tenker definitivt mer på mat enn jeg gjorde da jeg tok sprøyta. Trolig er dette vel så mye abstinenser etter påskegildet, men jeg skal heller ikke underkjenne at det kan ha noe med at kroppen gradvis tømmes for semaglutid (virkestoffet i Wegovy). Det vil jo vise seg i løpet av de to neste ukene.

 

At jeg nå har kutta ut sprøyta betyr slett ikke at jeg nødvendigvis har slutta med den for resten av mitt liv. Den har vært en kjempehjelp og spart meg for titusenvis av kroner siden oktober, men føler meg nå “klar” til å fortsette vektnedgangen på egne bein. For meg handler ikke dette om stolthet i det hele tatt. Selv om jeg har fått mye pes for å ha “juksa” meg nedover med sprøyta, så har jeg absolutt ingenting å bevise for noen. Ikke en gang for meg selv, men det er jo ingen vits med slankesprøyte hvis jeg ikke trenger det.

 

Skulle jeg krasjlande koster det meg ikke en kalori å ringe en eller annen lege, (ble av en eller annen grunn automatisk slettet fra lista fra fastlegen min fordi han visstnok hadde for mange pasienter. Da var det noen som fant ut at han halvgamle tjukke kronikeren hadde det best uten fastlege), og få ny Wegovy-resept. Målet mitt er å gå ned i vekt, ikke vise folk hvor “flink” jeg er eller hvor stor viljestyrke jeg har. (Der er det ikke mye å skryte av gitt…)

 

Midt opp i alt dette pratet om vektreduksjon og mindre inntak av kalorier, så lever jeg jo selv av å prakke flest mulig kalorier på andre. Litt dobbeltmoralsk kanskje, men det er det det er. Her ser dere vårens store nyhet “KuliNarnia Spesial”. En milkshake laget av Hennig Olsen Premium vaniljeis (Norges desidert beste is!) smaksatt med honningkaramell, og toppet med krem, gull og enda mer honningkaramell. Helt absurd godt, og normalt ville jeg drukket litervis med rester etter hvert som jeg lagde for kunder ut over dagen, men i går smakte jeg litt når jeg “oppfant” den. Etter det, nada!

 

Folkens, jeg ønsker dere en strålende uke! Ønsker alle dere som har utfordringer med vekta, om det er oppover eller nedover, all verdens lykke til videre. Vi må likevel ikke la vekta vår definere verken oss selv eller vår grad av “lykke”. Husk at det er like mange tynne som tar livet sitt som oss tjukkaser, så vi finner oss garantert noe nytt å surke og klage over når vi når vektmålene våre. Den som leter etter problemer, han finner. I rikt monn.

PS! Var forresten på P4-nyhetene i dag morges. Tror intervjuet varte ca 15 minutter, men da så mye klokt at det ble klippet ned til 15 SEKUNDER! 😂 (Hør innslaget HER)

 

Les mer om mine erfaringer om vektnedgang på Wegovy her:

Dag 0

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

Uke 11

Uke 12

Uke 13

Ikke vær så krenskesur da, jeg tråkka oss på tærne med vilje!

Diagnose: Tjukkas

Periodisk faste. Noe for meg?

Bare tull og dårlig unnskyldning at “sunn mat er så mye dyrere enn usunn mat”!

Uke 14

Periodisk faste er overraskende enkelt, (men litt kjedelig kanskje).

Det er ingen skam å være tjukk!

Uke 15

Sorry tjukken, det er ikke sympati du trenger, men mindre mat!

Wegoviske spørsmål og svar om bivirkninger, pris og kostholdsendring (Uke 16)

Fortsatt finfin nedgang etter 17 uker, men hva skjer når jeg slutter med sprøyta?

(Minst) 20 000 spart på 20 uker!

I dag så jeg undersiden av magen for første gang på 3-4 år! (Uke 19)

Endelig litt valuta for pengene igjen! (Uke 20)

Ny nedgang til tross for økt kaloriinntak (Uke 21)

Fettvettreglene (fritt etter fjellvettreglene)

5,6 kg OPP i påska!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Lykke til Kokkejævel🙌🏻
      Jeg skriver en master om erfaringer med å slutte med semaglutide, så det er gøy å følge deg og dine betraktninger, og ikke minst lese etterfølgende kommentarer😊
      Klem fra Hjertesykepleieren

    2. Lykke til! Sluttet uten nedtrapping etter jul da jeg nådde målvekt. Har gått helt fint og vekten har holdt seg i 4 måneder. Det vanskligste er å holde blodsukkeret i sjakk, både for humør og spisingen.

    3. Du vet det heelt sikkert, men sier det likevel😅
      Det er nesten ikke fysisk mulig å gå opp 5.6 kg på en uke…😬

      Rask regna; 7700 kcal tilsvarer 1 kilo.
      7700× 5.6 = 43120.
      43120 kcal = 39,2 stk STORE plater melkesjokolade (eller 39 hele Grandiosa om du skulle ønske).

      Og har du klart å spise 39 plater sjokolade (eller tilsvarende mengde kalorier) på en liten påskeuke tror jeg nok det er endel forskere som er intressert i å snakke med deg🙈

      1. Det vanlige er vel å regne ca 7000 kcal pr kg kroppsfett. Det sagt, så er det selvsagt ikke de 5,6 kiloene jeg la på meg i påskeuka bare kroppsfett, men sikkert også masse vann, (bundet opp av økt inntak av salt og betydelig økt inntak av sukker) og mageinnhold. Mye av dette, 3 kg faktisk, har jo blitt borte i løpet av denne uken, så vekt handler ikke bare om fett.

    4. masse lykke til . du er en inspirasjon for oss andre tjukkasser 😇 det hjalp meg til å begynne på wegovy å det går nedover sakte men sikkert . å du er en inspirasjon den dagen jeg slutter med sprøyta. stå på jeg heier på deg helt fra Hedmarken 👏💪👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg