8 uker uten Wegovy

Det går forholdsvis greit med meg, men det er ikke tvil om at jeg merker godt at den formidable hjelpen som Wegovy ga er borte. Jeg har ennå ikke “sprukket”, men jeg spiser litt mer raske karbohydrater, jeg gjør det. Pitabrød, tortillalefser, slike helt unødvendige ting for et lykkelig liv. Det sier seg selv at når du pakker din kjære pytt i panne, (som jeg har spist 3-4 ganger ukentlig det siste halve året), inn i tre tortillalefser/pitabrød får du i deg 3-500 ekstra kalorier du overhodet ikke trenger for å bli mett.

 

Det må jeg slutte med hvis dette ikke skal bære helt galt av sted! Hvetemel er som sukker (og heroin), man blir hekta nesten umiddelbart. Heldigvis går det bare en liten uke å venne seg av med det igjen, og det akter jeg sannelig å gjøre. (Skal bare gjennomføre 17. mai først på fredag, samt en konfirmasjonsfeiring på Stord neste helg.)

 

Nu vel, som dere ser har jeg egentlig holdt vekta stabil de siste seks ukene. Den veldige vektoppgangen i påska har verken blitt større eller mindre, og jeg er fortsatt nesten 20 kg LETTERE enn jeg var 26. oktober i fjor. Selv om jeg slett ikke har tenkt å “lande” på 130 kg, (målet er 120 kg), så er det egentlig et positivt tegn at jeg i alle fall ikke har blitt feitere uten Wegovy. Så blir dr det selvsagt opp til meg å sørge for at vekta sakte går nedover, ikke oppover, men jeg har fortsatt trua!

 

Nå går vi jo inn i en sesong der jeg tradisjonelt går mange toppturer samtidig som det er høysesong på jobb, så alt ligger til rette for at vekta kryper nedover i løpet av sommeren. Og skulle alt gå til helvete, så koster det meg ikke en kalori å begynne på Wegovy igjen. For meg handler ikke dette om  prestisje eller bevise noe som helt for noen. Ikke en gang meg selv. Det handler utelukkende om å bli lettere for  å (forhåpentligvis) få et lengre liv sammen med ungene mine.

 

 

Les også:

Nu jävlar! (Dag 0)

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke  4

Uke 5

Uke 6

Uke 7

Uke 8

Uke 11

Uke 12

Uke 13

Ikke vær så krenskesur da, jeg tråkka oss på tærne med vilje!

Diagnose: Tjukkas

Periodisk faste. Noe for meg?

Bare tull og dårlig unnskyldning at “sunn mat er så mye dyrere enn usunn mat”!

Uke 14

Periodisk faste er overraskende enkelt, (men litt kjedelig kanskje).

Det er ingen skam å være tjukk!

Uke 15

Sorry tjukken, det er ikke sympati du trenger, men mindre mat!

Wegoviske spørsmål og svar om bivirkninger, pris og kostholdsendring (Uke 16)

Fortsatt finfin nedgang etter 17 uker, men hva skjer når jeg slutter med sprøyta?

(Minst) 20 000 spart på 20 uker!

I dag så jeg undersiden av magen for første gang på 3-4 år! (Uke 19)

Endelig litt valuta for pengene igjen! (Uke 20)

Ny nedgang til tross for økt kaloriinntak (Uke 21)

Fettvettreglene (fritt etter fjellvettreglene)

5,6 kg OPP i påska!

Kald kalkun. Første uke helt uten Wegovy

Uke 2 uten Wegovy

Uke 3 uten Wegovy

 

 

13 kommentarer
    1. Synes du er råtøff 💪 som sjonglerer familieliv med små barn, en krevende bedrift og å gå ned i vekt!
      Mener bare at du er alt for streng med deg selv. Du burde ikke redusere kaloriinntaket til mer enn 500 kcal/dag, helst 250-300 kcal, ellers kroppen setter seg på “bakbeina” og vil ikke samarbeide. I stedet vil gå på sparebluss og ikke gå mer ned i vekt. Slow and steady win the race!
      Ønsker deg lykke til med å nå målet ditt, heier på deg! ❤️

      1. Mente selvfølgelig ikke redusere kaloriinntaket med mer enn 500 kcal av det kalorimengden kroppen trenger for å opprettholde vekta 😊

    2. Jeg har brukt Ozempic i noen måneder og hatt veldig god hjelp til å redusere kroppens omfang. Tok siste dose O i slutten av desember, det var ikke planlagt at jeg skulle stoppe brått. Men pga leveringsvansker som varte i noen uker var det opp til meg å gjøre jobben uten hjelp. Det har gått strålende! Jeg klarer å styre impulsene og er kjempestolt av meg selv. Vekta er relativt stabil, går opp et par kg pga mage/tarmproblemer, men når går ned de samme kg etter å ha besøkt et visst sted. Jeg har gått ned fra 96.7 til 62 kg og har stålkontroll på hva jeg dytter i munnen, når jeg spiser og ikke minst – hvor mye jeg spiser.
      For min del har Ozempic gitt meg mulighet til å få full kontroll og jeg har fått et nytt liv!

      Masse lykke til videre med den prosessen, dette klarer du helt fint!!!

    3. Det er så bra at du viser de som tror at det “bare” er å hoppe på slankesprøyte-trenden for å gå ned i vekt, at det faktisk ikke fungerer sånn. Det er med dette som med slankeoperasjoner, kun et hjelpemiddel 🙂 Ble selv slankeoperert i 2009, veide da ca 155 kg, gått ned 75 kg og det kan jeg med hånda på hjerte si at det er noe jeg må jobbe med hver eneste dag. Håper du ikke bare fokuserer på vekt, men også har det bra både mentalt og fysisk. Stress er menneskets værste fiende.

    4. synes du er råtøff. 🥰Jeg veide 106 kg på det meste. sluttet med de 3 Peene. ( Pils, potetgull og piller) Gikk med tunge ryggsekker på tur og raste ned til 64. Valgte å gå opp til det jeg veier nå i dag. Og deilig at vekta holder segstabil.

    5. Har gått ned akkurat 20 kilo selv, og kommer meg ikke mer ned etter påske… Jævlig umotivert faktisk, men skal få til etter 17. mai. Synes du har vært flink og noen ganger stanser det bare opp. Bedre å være litt tjukk enn tjukk i hue forøvrig… Heia oss!

    6. Merete du er ikke negativ,du er slem synes jeg. Uansett om det er en voksen mann du skriver til så kan man faktisk “veie” sine ord. Å fortelle noen at du har blitt fetere er ikke snillt.
      Hvis du følger Kokkejævel og ser alle oppdateringer,som er dønn ærlige,så ser du at han ikke har blitt fetere… nesten 20 kilo lettere faktisk.
      Å bruke ordet fetere eller fortelle hva han gjør feil etter din mening hjelper ikke, kom heller med noe positivt.
      Kos deg i konfirmasjon og på 17 mai du Kokkejævel, så bretter du opp armene etterpå med toppturer og mindre hvetemel.

      Stå på kokkejævel,JEG synes du er flink!

    7. Du har jo blitt over 5 kg fetere siden du sluttet. Tydelig at du ikke har klart å legge om livsstilen når du gradvis går opp i vekt hver uke. Denne uka bra mye..
      Du må holde diett og spise lite selv om det er 17 mai og konfirmasjon. Iallefall alle dagene imellom merkedagene, hvis ikke er jeg helt sikker på at du er tilbake der du startet om ikke mer. Nå synes du sikkert at jeg er negativ, men dette er nok harde fakta for alle som sliter med vekt. Man må hele tiden tenke kaloriunderskudd. Og når man er ferdig må man ligge akkurat på det nivået kroppen bruker for ikke å legge på seg igjen. Det du forteller om alle disse lefsene og ekstra kaloriene sier sitt til st du ikke er motivert til varig livsstilsendring. Da hadde du ikke gjort det. Du hadde heller ikke ventet til etter en konfirmasjon neste helg… Dette må leves hver dag. Et lite kakestykke på konfirmasjonsdagen må man unne seg, men kun da… og 17 mai er vel mest ungene som skal spise is, så burde ikke være så vanskelig for voksne å ikke gå helt bananas. Men uansett, som du selv har sagt mange ganger Kalorier inn og kalorier ut. Resten legger seg på skinka.

      1. Jeg syns ikke du er negativ, men du slår inn åpne dører. Jeg la på meg 6 kg i påskeuka, og disse kiloene er der, verken mer eller mindre, fortsatt. Det betyr at vekta har holdt seg stabil de siste 6 ukene. Du trenger forresten ikke fortelle en mann som har vært 150 kg hva man legger på seg av…

      2. Snakker om unødvendige elementer.. denne kommentaren er fullstendig unødvendig. Har du ikke noe mer fornuftig, samtidig oppløftende og, i beste fall, pådrivende, å komme med til et hardtarbeidende menneske – uten mangel på selvinnsikt..! – bør du holde dritten din for deg selv.
        Du slår meg ikke som noen bra person.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg